Annons

Arbetsflöde ?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Risberg

Aktiv medlem
Hej alla färggurus

Har uppgraderat på displayfronten. Hittade 2 st Eizo Flexscan SX2761W för otäckt lite pengar på blocket.
Nu skulle jag vilja få tips om hur jag ska gå till väga när jag ska "färgoptimera" mina grejer
Canon 7D
Canon 5DII
Canon Pixma i8500
Eizo SX2761W

I vilken ända ska jag börja ? Det finns ju en hel del att läsa om detta MEN jag blir lite villrådig när vissa råd går ut på att ladda ner en "färgkarta" skriva ut den, fotografera av den osv....
Det känns inte som att min utskrift av den nedladdade "färgkartan" blir riktigt riktig. Antar ni förstår vad jag menar.
Jag har skaffat ett QP card 201 som hjälpmedel men skulle ändå vilja höra från er som kan, var man ska börja för att spara tid å få ett bra resultat.
Jag kan också låna en Color Munki (tror jag att det var).
För övrigt blev jag lite fundersam när jag tittade på QP kortet i snett motljus då blev färgklickarna både flammiga å konstiga. Ska prova att fota av den så ni får se.

ThomasR

QP card i motljus

Så här blir det i motljus (sol). Okej att färgerna ändras men varför blir det så flammigt ?

Bilagor

• _MG_2620.JPG
    _MG_2620.JPG
    44.5 KB · Visningar: 654
Så här blir det i motljus (sol). Okej att färgerna ändras men varför blir det så flammigt ?

Hej Thomas,

QPcard 201 är framställt med en teknik som kallas direct depositing. Ytorna blir inte helt jämna, vilket märks främst när de är små. Korten fungerar utmärkt när man inte plåtar av dem i motljus och flack vinkel. Det gäller att undvika reflexer.
Vi kommer att ta bort 201 ur vårt sortiment snart. Den 20 september lanserar vi QPcard 203 som är en vidareutveckling av 202, till stor del genomförd tack vare stort engagemang här på detta forum. Tillsammans med 203 kommer den nya mjukvaran som skapar profiler för såväl Adobe (dcp) som program som använder icc-profiler.

Lars

Hej Thomas,

QPcard 201 är framställt med en teknik som kallas direct depositing. Ytorna blir inte helt jämna, vilket märks främst när de är små. Korten fungerar utmärkt när man inte plåtar av dem i motljus och flack vinkel. Det gäller att undvika reflexer.
Vi kommer att ta bort 201 ur vårt sortiment snart. Den 20 september lanserar vi QPcard 203 som är en vidareutveckling av 202, till stor del genomförd tack vare stort engagemang här på detta forum. Tillsammans med 203 kommer den nya mjukvaran som skapar profiler för såväl Adobe (dcp) som program som använder icc-profiler.

Lars

Aha, jag ser ju att vid vinkelrät betraktning/fotande så är ju färgerna som dom ska.
Har du nån åsikt om var jag ska börja ? Skärmen eller kameran, där ligger väl första valet. Skrivaren får man väl ta sist. Gissar att man kan spara både tid å huvudbry om man gör det i rätt följd.

ThomasR

Har du nån åsikt om var jag ska börja?

Det kallas färghantering (color management) och går ut på att alla ingående komponenter kalibreras.
Kamera, bildskärm, skanner, skrivare, tryckpress och ögon.
Målet är att få så verklighetstrogna färger som möjligt hela vägen.
Kalibrering av skanner och kamera har som mål att få så korrekta färger som möjligt i bildfilen.
Kalibrering av bildskärm och skrivare har som mål att återge bildfilens färger så korrekt som möjligt.
Kalibrering av ögonen har som mål att neutralisera ögonen så att de färger som visas, uppfattas så korrekt som möjligt.
Teorin är enkel, men i praktiken finns det en hel del hinder. Olika enheter har olika förmåga att återge färger; de har en begränsad färgrymd. Intensiva färger, som ligger utanför exempelvis bildskärmens färgomfång, måste på något vis anpassas.

För kalibrering av kameran kan jag inte annat än rekommendera nya QPcard 203. Fotografera kortet i RAW och läs in bildfilen i programmet. Programmet mäter upp färgfälten och skapar en tabell med färgvärdena som din kamera registrerade i det ljus du valde att använda. Färgvärdena jämförs med målfärgvärdena och en korrigerande profil skapas. Använd profilen när du framkallar bilderna och färgerna kommer att bil så bra som det är möjligt under omständigheterna.

För kalibrering av bildskärmen använder du ett mätinstrument och ett program som i princip gör samma sak som vårt program gör för kameran. Det skapar en profil som korrigerar bildsignalerna till skärmen så att det resulterar i så verklighetsnära färger som möjligt.

Ögonen kalibreras genom att du har konstant "lagom" starkt ljus runt skärmen och inga starka färger i omgivningen. Grå bakgrund och grå väggar/skärmar. Det är även viktigt att anpassa färgtemperaturen för skärmen med färgtemperaturen för omgivningsljuset. En grå fysisk yta ska upplevas som lika grå när den visas som en bild på skärmen. Inte varmare eller kallare.

Skrivaren och tryckpressen kalibreras genom att en känd färgskala skriv ut/trycks och mäts upp med ett instrument. Ett program kan jämföra färgvärdena och skapa en korrigerande profil.

Som sagt enkelt i teorin, men lite knepigare i verkligheten.

Skräckexempel: En bild av intensivt färgade sommarblommor fotograferad med en kamera som har en stor färgrymd (Nikon D3X exempelvis) ska tryckas i en dagstidning. Färgrymden för verklighetens blommor är enorm. Kameran får med en stor del av denna. Sedan ska bilden (färgerna) komprimeras på något sätt så att de kan återges på taskigt obestruket tidningspapper. Här kan man tänka sig två sätt att visa bilden på skärmen. Dels med skärmens fulla färgmöjlighet. Dels för att simulera tidningstryckets begränsningar.

Lars

Tack.

Ett uttömmande svar, onekligen. Jag håller med dej, enkelt i teorin men ett h-e i verkligheten.
Om jag förstår dej rätt så börjar jag med kameran å mitt QP201 kort. Sen lånar jag "profileringsapparaten" (iom att min skärm inte kan kalibreras) och använder fotona på på QP201 kortet för att få skärmen så bra som möjligt. Sen kan jag ge mej på skrivaren.
He he, det gäller bara å hitta var i de olika programmen som man kan styra färgkorrigeringarna för både hårdvara och mjukvara.
Tack Lars ! Man får väl rabatt på dom nya korten å programvaran när man är "gammal" kund ? ;-)

ThomasR

Ett uttömmande svar, onekligen. Jag håller med dej, enkelt i teorin men ett h-e i verkligheten.
Om jag förstår dej rätt så börjar jag med kameran å mitt QP201 kort. Sen lånar jag "profileringsapparaten" (iom att min skärm inte kan kalibreras) och använder fotona på på QP201 kortet för att få skärmen så bra som möjligt. Sen kan jag ge mej på skrivaren.
He he, det gäller bara å hitta var i de olika programmen som man kan styra färgkorrigeringarna för både hårdvara och mjukvara.
Tack Lars ! Man får väl rabatt på dom nya korten å programvaran när man är "gammal" kund ? ;-)

ThomasR

Det är ingen optimal lösning. Bättre att köpa ett 203 (med rabatt). skapa en profil, framkalla bilden av kortet med profilen och visa bilden på skärmen. Nu kan du jämföra det fysiska kortet med bilden och försöka justera skärmen tills du tycker att det ser bra ut.

Det är ingen optimal lösning. Bättre att köpa ett 203 (med rabatt). skapa en profil, framkalla bilden av kortet med profilen och visa bilden på skärmen. Nu kan du jämföra det fysiska kortet med bilden och försöka justera skärmen tills du tycker att det ser bra ut.

Det var väl ingen optimal lösning, Lars :)

För det första, ska du jämföra en bild på skärmen med ett testkort måste man ha ett bra betraktningsljus med rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Sedan måste du efter det att du justerat skärmen göra en profil på skärmen så att ditt bildbehandlingsprogram kan få ett grepp om din skärms färgegenskaper. Jag rekommenderar alltid att man börjar med att profilera skärmen med en bra kalibrator.

Stefan

Hej Stefan

Jag har väntat på att skulle du "dyka" upp här ;-)
Jag har också tänkt i dom banorna, men ibland så tappar jag greppet om det här med färghantering.
Det är alldeles för många parametrar å olika inverkan å olika råd osv ..
Jag ska ta å låna den där ... om det var en Spyder eler munki kommer jag inte ihåg.
Sen får vi väl se om det dyker upp fler frågetecken (nästan säkert)

ThomasR

Hej Stefan

Jag har väntat på att skulle du "dyka" upp här ;-)
Jag har också tänkt i dom banorna, men ibland så tappar jag greppet om det här med färghantering.
Det är alldeles för många parametrar å olika inverkan å olika råd osv ..
Jag ska ta å låna den där ... om det var en Spyder eler munki kommer jag inte ihåg.
Sen får vi väl se om det dyker upp fler frågetecken (nästan säkert)

ThomasR

Tror inte Lars har några invändningar mot mina rekommendationer. Han är ju rätt duktig på detta med färghantering. Ser du till att din skärm visar färg korrekt, så kan du sedan sortera ut andra problem efter hand. De flesta kameror har en ganska vettig färghantering, så förbättringen när du kalibrerar din kamera är inte så drastisk. Skärmar har oftast en dålig (varierar från skaplig till katastrofal) färghantering, så där händer det ofta mycket när du skaffar en kalibrator. Skrivare har profiler som ofta är någorlunda, det svåra är mest att få till alla inställningar korrekt.

Stefan

Åsikter

Nu börjar jag närma mej sanningens ögonblick då jag ska omvandla teori till praktik.
Profileringsgrejen är en Spyder2 express. Vad har ni för åsikter om denna ?
Finns säkert många fler som är bättre men nu är det den jag kan använda.
Fortsätt gärna med handfasta råd, mottages tacksamt !
Kanske jag kan få till en "handbok" till andra amatörer så det blir lite enklare att få till utrustningen.

ThomasR

Nu börjar jag närma mej sanningens ögonblick då jag ska omvandla teori till praktik.
Profileringsgrejen är en Spyder2 express. Vad har ni för åsikter om denna ?
Finns säkert många fler som är bättre men nu är det den jag kan använda.
Fortsätt gärna med handfasta råd, mottages tacksamt !
Kanske jag kan få till en "handbok" till andra amatörer så det blir lite enklare att få till utrustningen.

ThomasR

Har du en skärm med ett stort färgomfång är inte Spyder 2 den bästa. Har du däremot en skärm med ett mer normalt färgomfång fungerar den fortfarande bra, om inte filtrena har blekts.

Eizo support

Misstänkte det :)

Frågade Eizo support om deras program EasyPix, dom påstod att mina skärmar går att hårdvarukalibrera med deras "sensor" EX1 + EasyPix. Men jag har fått för mej att det är bara Coloredge serien som går hårdvarukalibrera,annars är det en profilering man gör.
Har du nån uppfattning om dom kanske använder fel begrepp.

ThomasR

Misstänkte det :)

Frågade Eizo support om deras program EasyPix, dom påstod att mina skärmar går att hårdvarukalibrera med deras "sensor" EX1 + EasyPix. Men jag har fått för mej att det är bara Coloredge serien som går hårdvarukalibrera,annars är det en profilering man gör.
Har du nån uppfattning om dom kanske använder fel begrepp.

ThomasR

Den går definitivt att kalibrera och profilera. T o m hårdvarukalibrera, men med mycket mindre inställningsmöjligheter än ColorEdgeskärmarna.

Mera utgifter

Äsch då. Blir till att lägga ut ytterligare 1600 :-(
Förresten såg att man kan se hur många timmar skärmen varit på i nån meny.
1600 tim tycker jag är hyfsat lite, hoppas att den håller ytterligare några tusen timmar.

ThomasR

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto