Annons

Arbetsflöde - Manuell lång telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Finns det något smidigt sätt att på Nikon (mer specifikt D700) växla mellan Live Preview och Mirror Up på ett smidigt sätt medan man fotar dvs. utan att använda hjulet på vänstra sidan? (Alt. ännu smidigare sätt jag ej tänkt på?)

Då jag har MF objektiv vill jag först använda Live Preview för att sätta fokus och sedan växla till Mirror upp för att bli av med vibrationspåverkan. Helst ska det ske så snabbt och smidigt att det inte är störande (vilket jag kan tycka växlande mha hjulet och flertalet avtryck för att ta en enskild bild är).

När du har LV är väl spegeln uppfälld?

Spegeln fälls ned för exponeringsmätning innan bilden tas på D700, om jag inte minns fel. Om man kör i M-läge borde man i och för sig slippa det, dock är jag inte helt säker på om den ger fanken i det då.

Live view på D700 är ganska rudimentärt och autofokusen (om man använder den) via sensorn är rejält långsam. Man kan dock använda kamerans vanliga fokussystem, men då blir det rätt mycket klapprande.

Man kan programmera några av knapparna till att starta live view, men jag är osäker på om det fungerar med kameran i MUp-läge. En annan möjlighet kan vara exposure delay-läget (typ spegeluppfällning, fast kameran tar bilden själv efter en kort stund).

Det går att sätta en av de främre FN-knapparna till Live View på/av. Exakt hur Live-view samverkar med spegeluppfällning vet jag inte då jag aldrig använde det på min.

Jag vill minnas att min D5100 hade samma egenhet, dvs envisas med att flaxa med spegeln i LiveView. Min D7100 gör dock inte så, den håller spegeln uppe hela tiden när man fotar i LiveView.

Huruvida spegeln fälls ner och upp igen vid Live View beror för det mesta på vilken AF-metod man har valt. För att fokusera med de traditionella PDAF-sensorerna måste spegeln fällas ner, men om kameran använder CDAF så används bildsensorn för AF.
(En del äldre kameror med Live View kanske inte har CDAF).

Jag gick igenom er feedback och testade bland annat att ställa om till manuellt läge. Just det 400 mm jag har är MF och det blir en enorm skillnad när man kan zooma in och ställa skärpan.

Det ser tyvärr inte ut som att det går att växla mellan Lv och Mup, men har ställt frågan till Nikon. Man kan ställa in exponeringsfördröjning via Meny>d9, men det är enbart 1 sekunds fördröjning och det räcker tyvärr inte då skakningarna kan hålla i sig i ca 2 sekunder. (Jag ska dock se över om jag ska höja läget på stativhuvudet så att hävarmen blir kortare - då kanske det blir en lösning).

För att få bästa resultat får man nog använda Lv för att ställa fokus och sedan växla till Mup och se till att inte röra fokus. Lite trist att man kan växla från Lv till fördröjd exponering, men inte till Mup (ställa command dial till fördröjning och sedan ange funktionsknapp som tar en in i live view).

Jag passade även på att fråga hur detta lösts i D810 (som jag tänkt byta till inom några år). Är det inte löst så kanske jag siktar på att vänta till det är löst :).

I de flesta moderna spegelreflexkameror innebär LV att spegeln är uppfälld hela tiden (såvida man inte fokuserar via PDAF-sensorerna), så jag tror nog att ditt problem är löst med en ny kamera.

(Du har väl valt "tripod mode", f.ö.? Såvitt jag förstår måste man det för att inte kameran ska hålla på och fälla ner (och upp) spegeln mellan varje bildtagning).

D810 fäller inte ned och upp spegeln som D700 gör. Vill man minimera vibrationerna bör man ändå köra MUp, vilket går ihop med Lv. Då får man bort vibrationsmomentet när slutaren stängs. Vill man maxa det hela slår man också på elektronisk förstaridå.

Sedan är det rätt stor skillnad på hur mycket slammer och vibrationer som kameran producerar. D810 är klart mindre slamrig både vibrations- och ljudmässigt oavsett läge.

Tackar för svaren. Jo, kameran står i tripod mode (glömde skriva det). Jag fick svar från Nikon också, men det lät lite mer som trial and error hellre än att man visste hur sakerna fungerade.

Är det så att jag försvårar för mig själv och att det är därför man inte kan få både liveview och Mup i en vettig kombination? Verkar ju jättekonstigt att det inte skulle vara prioriterat om fler försökte jobba på det här sättet :).

Ska höra av mig till supporten igen och se om de kan ge lite exempel på alternativt arbetsflöde. Har svårt att tro att det inte finns bra metodik för detta på Nikonkameror. Kanske är som ni säger att D810 klarar av detta, men inte D700.

Svar Av Email (Josefin Wittbom) (25/04/2016 13:49)
Hej Richard,

Tack för att du har kontaktat Nikon kundsupport.

Jag beklagar att du upplever problem med dina produkter.

Tyvärr finns det ingen inställning eller genväg för att uppnå LV-fotografering med spegeln uppfälld än så du har redan gjort. Vi har testat här på golvet med en D750 och kollat de andra nyare modellerna och tyvärr är detta som sagt inte möjligt.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen åter till oss.

Med vänliga hälsningar

Josefin Wittbom
Rådgivare
Nikons kundsupport

Telefon: 08 594 109 00
måndag till fredag: 8.30–16.30
http://www.europe-nikon.com/support
Kund Av CSS Web (Richard Häggström) (24/04/2016 23:04)
Hej,

När jag använder mitt 400 mm Nikkor så orsakar spegeln vibrationer upp till 2 sekunder efter att den fälls upp. Jag skulle vilja att mitt arbetsflöde ser ut så här;
1. In i live view
2. Fokusera (inkl. inzoomning i live view)
3. Fäll upp spegeln (just nu gör jag det via att växla till Mup)
4. Efter ca 2 sek (då skakningar upphört) - ta bilden

Problemet är att jag inte hittar någon kombination av funktionstilldelning där det är möjligt utan att växla mellan Live view och Mup mha "command dial". Det blir ett störande moment helt enkelt.

Förbiser jag något sätt där jag kan få till ovanstående?
(OBS Meny>d9 - 1 sek fördröjning räcker inte då det handlar om 2 sek skakningar)

Är detta (i så fall hur) löst på nyare modeller? (D810, D750, D500, D5)

Mvh

/Richard
Frågereferensnummer: 160424-000218
Skapat den: 24/04/2016 23:04
Senast uppdaterat den: 25/04/2016 13:49
Status: Inväntar svar från kund

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar