Tackar för svaren. Jo, kameran står i tripod mode (glömde skriva det). Jag fick svar från Nikon också, men det lät lite mer som trial and error hellre än att man visste hur sakerna fungerade.
Är det så att jag försvårar för mig själv och att det är därför man inte kan få både liveview och Mup i en vettig kombination? Verkar ju jättekonstigt att det inte skulle vara prioriterat om fler försökte jobba på det här sättet
.
Ska höra av mig till supporten igen och se om de kan ge lite exempel på alternativt arbetsflöde. Har svårt att tro att det inte finns bra metodik för detta på Nikonkameror. Kanske är som ni säger att D810 klarar av detta, men inte D700.
Svar Av Email (Josefin Wittbom) (25/04/2016 13:49)
Hej Richard,
Tack för att du har kontaktat Nikon kundsupport.
Jag beklagar att du upplever problem med dina produkter.
Tyvärr finns det ingen inställning eller genväg för att uppnå LV-fotografering med spegeln uppfälld än så du har redan gjort. Vi har testat här på golvet med en D750 och kollat de andra nyare modellerna och tyvärr är detta som sagt inte möjligt.
Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen åter till oss.
Med vänliga hälsningar
Josefin Wittbom
Rådgivare
Nikons kundsupport
Telefon: 08 594 109 00
måndag till fredag: 8.3016.30
http://www.europe-nikon.com/support
Kund Av CSS Web (Richard Häggström) (24/04/2016 23:04)
Hej,
När jag använder mitt 400 mm Nikkor så orsakar spegeln vibrationer upp till 2 sekunder efter att den fälls upp. Jag skulle vilja att mitt arbetsflöde ser ut så här;
1. In i live view
2. Fokusera (inkl. inzoomning i live view)
3. Fäll upp spegeln (just nu gör jag det via att växla till Mup)
4. Efter ca 2 sek (då skakningar upphört) - ta bilden
Problemet är att jag inte hittar någon kombination av funktionstilldelning där det är möjligt utan att växla mellan Live view och Mup mha "command dial". Det blir ett störande moment helt enkelt.
Förbiser jag något sätt där jag kan få till ovanstående?
(OBS Meny>d9 - 1 sek fördröjning räcker inte då det handlar om 2 sek skakningar)
Är detta (i så fall hur) löst på nyare modeller? (D810, D750, D500, D5)
Mvh
/Richard
Frågereferensnummer: 160424-000218
Skapat den: 24/04/2016 23:04
Senast uppdaterat den: 25/04/2016 13:49
Status: Inväntar svar från kund