Annons

Arbetsflöde LR/PS

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja veta mer om hur det fungerar där Lightroom möter Photoshop. Låt mig förklara.

Jag har impoterat mina bilder i LR. Jag öppnar en av dem i framkalla-modulen och ser något jag vill åtgärda i PS. Väljer då att öppna bilden i PS genom LR och väljer att göra de ändringar som jag vill göra. Vad ger detta för konsekvenser och är detta bästa sättet att jobba? Kommer orginalfilen sparas över när jag går tillbaka till Lightroom?

Min fråga är väl helt enkelt hur man bäst jobbar med båda programmen på samma bild, hur ska man lägga upp arbetsflödet?

När du öppnar en bild från LR till PS och gör redigeringar i PS så tryck på "spara", inte "spara som"

Då kommer bilden automatiskt tillbaka till LR som en TIFF fil, original bilden sparas inte över, utan den ligger kvar där bredvid den nyskapade TIFF filen.

När du öppnar en bild från LR till PS och gör redigeringar i PS så tryck på "spara", inte "spara som"

Då kommer bilden automatiskt tillbaka till LR som en TIFF fil, original bilden sparas inte över, utan den ligger kvar där bredvid den nyskapade TIFF filen.

Tack för förklaringen :)

Vad gäller själva arbetsflödet blir det enklast om du får in en rutin där du först gör färdigt allt du kan i LR och sedan gör resten i PS. Att hoppa fram och tillbaka gör det bara struligare och historiken i LR är då av mindre nytta.

Så gör grundarbetet i Utvecklingsmodulen i LR och gå sedan vidare till PS, sedan kan man ju efter det använda LR igen för utskrift, export mm men för själva bildbehandlingen är det den enklaste arbetsmetoden.

Nej, välj spara som psd, annars kan du inte redigera dina lager etc i framtiden.

Du ska inte tillbaka till PS när du väl lämnat LR, PS är en rikare redigeringsmiljö.

Nej, välj spara som psd, annars kan du inte redigera dina lager etc i framtiden.

Du ska inte tillbaka till PS när du väl lämnat LR, PS är en rikare redigeringsmiljö.

Kan man väl?

Om jag väljer spara så hamnar bilden i Lightroom som en TIFF fil, väljer jag då att redigera bilden igen i photoshop så öppnar jag den till photoshop och väljer "redigera originalet" då kommer alla lager upp igen.

Kan man väl?

Om jag väljer spara så hamnar bilden i Lightroom som en TIFF fil, väljer jag då att redigera bilden igen i photoshop så öppnar jag den till photoshop och väljer "redigera originalet" då kommer alla lager upp igen.

Kan kan du, men du har ju ett kraftfullare verktyg mitt framför näsan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar