Annons

Arbetsflöde: kameran ==> färdig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
De vanligaste stegen dom flesta gör för att publicera en bild på tex. Fotosidan är:

RAW konvertering
Levels/nivåer/färger
Beskärning
Skärpning
Brusreducering
Logga/coperight text
Ram
Förminskning

I vilken ordning är det bäst att göra dessa steg för att få bästa resultat? Vad är era erfarenheter?
Själv så gör jag dom oftast i ovan nämnda ordning.

Skaffa er en bra dag :)


/Ivo
 
Skärpning är det absolut sista du ska göra.

EDIT: För att förtydliga, mitt flöde:

RAW färgbalans, kontrast
RAW->jpeg (RSE, utan skärpning)
Brusreducering
Levels
Beskärning
Förminskning
Skärpning
Ram (inte "framkallat" nåt än dock)
 
Senast ändrad:
jag gör på detta sätt:

Beskärning
RAW-konvertering
Levels/nivåer/färger
Förminskning(eller interpolation)
brusreducering
skärpning
(ram/logga)
 
I fall man både vill spara bilden som tiff och jpg kan man då skärpa den först i tiff och sedan minska formatet och spara som jpg. Eller ska man minska den innan man skärper?
 
Du måste skärpa bilden när den är i rätt storlek eftersom omskalning suddar till bilden. Du får alltså göra två separata skärpningar, en för den stora tiffen och en för den lilla jpeggen.
 
Personligen så sparar jag allt så orört som möjligt. Normalt blir det tiff.

Redigering skall såklart! göras specifikt riktat mot det enskilda användningsområdet. Visst kan man prata om generella justeringar men då är de ju samtidigt ofärdiga hur som helst när man plötslig har ett konkret anv,område..


1.Raw--tiff (BRÄNN/LAGRA)
2.Levels/kurvor
3.Färger
4.förminskning
5.USM
6.logga + +

typ;)

MVH niclas,
 
Perni skrev:
I fall man både vill spara bilden som tiff och jpg kan man då skärpa den först i tiff och sedan minska formatet och spara som jpg. Eller ska man minska den innan man skärper?

En skärpning som kan göras på ett flertal sätt skall alltid utgå från bildens slutgiltliga storlek och vad den skall användas till, exv utskrift , webb tryck.



Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.