Annons

Arbetsflöde för skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

othis

Medlem
Håller på att starta ett projekt som omfattar inskanning, katalogisering, bildbehandling och - i vissa fall - utskrift av ett stort antal negativ och dior, främst svartvita 6x6.
Har beställt en Canoscan 9000 F, planerar installera Vuescan Pro och ska jobba i Lightroom och CS5.
Nu är jag tacksam för förslag till och synpunkter på ett rationellt arbetsflöde.

Silverfast följer med 9000f. Silverfast är en riktigt bra mjukvara enligt mig (till och med bättre än Vuescan).

Att skanna är tids- och tålamodskrävande. Mitt bästa råd är: Gör arbetet ordentligt. :)

Jag markerar alla mina negativblad med ett löpnummer. De inskannade bilderna läggs sedan i mappar med samma löpnummer som negativbladen. På så vis är det lätt att gå tillbaka till negativen om det skulle behövas.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Hej - och tack!
Har fått varma rekommendationer om Vuescans Pro-version, och läst mindre smickrande omdömen om Silverfasts grundversion. Men ska testa.Tänker mig en modell där jag först skannar en drös negativ utan att åtgärda dem desto mer, men förser dem med alla tänkbara taggar för framtida sökning, och sedan går igenom dem i LR/CS för bearbetning.
Har övertagit ett stort arkiv av min fars 6x6-negativ från 40- till 70-talet. DEet primära målet är en liten utställning i november, på sikt ska jag försöka skanna in och katalogisera rubbet.
Har också flera lådor av egna diabilder från sjuttiotalet och förmodligen tusentals 35mm negativ efter min far.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto