Annons

Arbetsflöde Epson 3800 och PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Läste om en som fick för mörka utskrifter med Mac och Epson 3800.

Mitt problem är att bilderna blir LJUSARE än vad de är på skärmen! Inte så lite utan rätt mycket ljusare. Har kalibrerat skärmen med en Huey-manick och skärmens vild ser väldigt bra ut. Kör i PC med en Epson 3800. Måste säga att det inte är helt lätt att få till de där perfekta utskrifterna alla pratar om... Finns det nån som har ett bra arbetsflöde som kan skicka det till mig? Har testat att skriva ut från PS2 och PS Elements 6.0 men det blir inte helt bra. Skulle det vara lättare med Lightroom? Har hämtat profiler till det papper jag använt, men det blir nästan bättre med default-inställningen i skrivarprogramvaran.
Jämfört med Crimson-bilderna är de här inte i närheten. Kunde lika gärna varit framtagna i en 1000-kronorsprinter.

Sen får jag inte till nätverksanslutningen heller...

Hjälp!
 
1. Papper?
2. Pappersprofil?
3. Soft Proofing?
4. Photoshop hanterar färger?

Jag återkommer, ska bara hämta dottern från gymnastiken.
 
Du kanske kan hitta några tips och inställningar härifrån:

http://www.ekdahl.org/kurs/ps9_print/index.html

Det är enklare att justera bilden på papperet via Lightroom, men själva utskriftsdelen, alltså att välja rätt utskriftsprofil, låta programmet eller skrivaren justera färgerna och att ställa in skrivardrivrutinen på rätt sätt är detsamma. Dock lyckas Lightroom spara inställningarna till nästa gång man skriver ut, vilket PS inte alltid klarar av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.