Jan vdV
Avslutat medlemskap
Har lite funderingar om det digitala arbetsflödet kontra det analoga samt kostnaden för respektive.
Nu kör jag enbart dia och neg, gillar verkligen enkelheten i det hela, trycka i en rulle, skjuta av, framkalla, spara de bilder som blir bra, arkivera.
Nackdelar,
- filmkostnad/framkallning (ca 200rullar/år)
- Avsaknad av cropfaktor (plåtar mycket fåglar)
- möjlighet till att snabbt och tyst kunna ändra till höga iso-tal med godkänd kvalitet.
Det som skrämmer mig är all databehandling, att sitta och gå igenom bilderna, skapa minst två backup filer på varje bild, sparade på olika skivor eller diskar.
Funderar på om det blir så mycket billigare med digitalt om man kanske adderar 1000bilder/år till arkivet a´100mb x 3 ex.
Vad kostar det i lagringsutrymme samt minne mm mm. Har säkert glömt ngt.
Ja, tiden ska inte glömmas, nästan viktigast av allt.
Jag är inte ngn bakåtsträvare men är å andra sidan inte speciellt haj på datorer så kanske det gör det hela lite jobbigare.
Vad är era åsikter och tankar, berätta gärna.
mvh/Jan
Nu kör jag enbart dia och neg, gillar verkligen enkelheten i det hela, trycka i en rulle, skjuta av, framkalla, spara de bilder som blir bra, arkivera.
Nackdelar,
- filmkostnad/framkallning (ca 200rullar/år)
- Avsaknad av cropfaktor (plåtar mycket fåglar)
- möjlighet till att snabbt och tyst kunna ändra till höga iso-tal med godkänd kvalitet.
Det som skrämmer mig är all databehandling, att sitta och gå igenom bilderna, skapa minst två backup filer på varje bild, sparade på olika skivor eller diskar.
Funderar på om det blir så mycket billigare med digitalt om man kanske adderar 1000bilder/år till arkivet a´100mb x 3 ex.
Vad kostar det i lagringsutrymme samt minne mm mm. Har säkert glömt ngt.
Ja, tiden ska inte glömmas, nästan viktigast av allt.
Jag är inte ngn bakåtsträvare men är å andra sidan inte speciellt haj på datorer så kanske det gör det hela lite jobbigare.
Vad är era åsikter och tankar, berätta gärna.
mvh/Jan