Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsbelysning, lysrör T5 28w?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Har fått hem lysrörsarmaturer till mitt arbetsrum och skulle behöva tips på lämpliga och prisvärda lysrör, T5 28w. Har letat och hittar bara av typen 865 eller 840 och om ni har tips på vilket jag skall välja eller om ni vet andra lämpliga så är jag tacksam för förslag.

Arbetsrummet är nere i källaren och inga andra (störande) ljuskällor finns för utom lysrörsarmaturen som dels kan placeras som jag vill och dels är av pendeltyp dvs både uplight och downlight. Belysningen skall vara både som arbetsljus vid fotobearbetning via dator och som betraktningsljus vid utskrifter.

//Torbjörn
 
Det enkla, budgetmässiga, svaret är att blanda lysrör med beteckningen 830 och 865 så att du sätter ett av varje i armaturerna om de rymmer två rör. Om det däremot bara är ett rör i varje armatur fungerar inte det svaret alls. Rör med olika färg måste sitta tätt tillsammans annars blir det konstigt.

Rör av typen 950, som du borde ha, är sällsynta som T5, men kan finnas. Kan du tala om hur långa de ska vara skulle det underlätta. T5-rör finns nämligen med olika effekter i samma längd. Jag antar att det är elektroniska driftdon i armaturerna, dvs det finns inga traditionella lysrörständare.

Du kan ju själv söka följande:< T5 lysrör 950 > och titta i Osrams resp Philips kataloger. Hittar du T5-rör med beteckningen 950 ev med tillägg Grafiska och med rätt längd och effekt så beställ på någon riktig elfirma med hjälp av E-numret. Räkna med att sådana rör kostar omkring 150 kr st eller så och att det är leveranstid.
 
Det enkla, budgetmässiga, svaret är att blanda lysrör med beteckningen 830 och 865 så att du sätter ett av varje i armaturerna om de rymmer två rör. Om det däremot bara är ett rör i varje armatur fungerar inte det svaret alls. Rör med olika färg måste sitta tätt tillsammans annars blir det konstigt.

Rör av typen 950, som du borde ha, är sällsynta som T5, men kan finnas. Kan du tala om hur långa de ska vara skulle det underlätta. T5-rör finns nämligen med olika effekter i samma längd. Jag antar att det är elektroniska driftdon i armaturerna, dvs det finns inga traditionella lysrörständare.

Du kan ju själv söka följande:< T5 lysrör 950 > och titta i Osrams resp Philips kataloger. Hittar du T5-rör med beteckningen 950 ev med tillägg Grafiska och med rätt längd och effekt så beställ på någon riktig elfirma med hjälp av E-numret. Räkna med att sådana rör kostar omkring 150 kr st eller så och att det är leveranstid.

Lysrören skall vara t5/28w och har en längd på 115cm och diameter på 16mm.

Det är 2 armaturer som skall upp och dom har 2st rör för upplighten 1st rör för downlighten.

Uplighten kommer att användas som allmänbelysning vid bildbehandling och downlighten som betraktningsljus vid granskning av bilder eller vid annat då mer ljus behövs.

Har googlat och sök på leverantörssidor men hittar bara 840 och 865 rör. Hur blandar jag, ifall jag inte hittar 950 rör, dessa på bästa sätt utifrån användningsområdet beskrivet ovan?

//Torbjörn
 
Elektroskandia som är en stor elgrossist har T5-rör med rätt längd (1149 mm) av Philips fabrkat men med högre effekt:

http://www4.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=55333

Frågan är om drivdonen i dina armaturer klarar av den högre effekten. Jag har liten erfarenhet av moderna T5 armaturer och deras drivdon. Utvecklingen av T5-armaturer har varit stark de senaste 10 åren. Men det är fortfarande störst urval av färger mm i sortimentet för 26 mm rör (T8)

Som uppljus kan du använda en blandning av lysrör som jag skrev ovan, men räkna med att du kommer att uppleva att taket blir rosa/ljusblått i olika fält. Det resulterande ljuset nedåt upplevs dock som vitt.

Om du vill veta mera om ljuskällor mm kan du kolla Anells bok som finns här. Kan även laddas ner som pdf. Rekommenderas, mycket vederhäftig.
 
Rätt Ljus

Jag har letat efter T5 28watt och funnit följande.

http://bytbelysning.noxshop.se/?category_id=3&item_id=1126-08

Detta lysrör har ett högt ljusindext men är 200k för högt i färgtemperatur(rek 5000 +- 300K). Frågan är då om dessa 200k är märkbara eller om det är bättre att köra på det än att blanda vilket jag tycker verkar tokigt.

Optimalt så ska det gå att köpa T8 rör med 5000K via Goecker men att få tag i en sådan armatur verkar svårt (väntar på svar från Fagerult om de kan tillverka med T8 -fattning).

Finns det någon annan som har testat/hittat något passande T5 rör med 28watt?
Min armatur som jag har lyckats att få tag på har två lysrör upp och ett ned och jag ämnar att enbart lysa uppåt vid arbete med bilder.

För övrigt så har jag anpassat väggarna i arbetsrummet med NCS-5000-N och även beställt en ny skrivbordsskiva med samma gråa färg i ett försök att göra arbetsmiljön för bildbehandling optimal.

Stefan Ohlsson på SFF är min gud när det gäller färger och digital bildbehandling
/ Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.