Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APX100 - framkallning och förstorings fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har efter lite letande här på forumet och på nätet börjar framkalla mina APX100 med Rodinal 1+50 och 14 minuter. Det ger ju en lite lägra kontrast och verkar okej.

Problemet ligger i då jag ska förstora, det känns oskarpt. Det gällde speciellt några porträtt nyligen då jag märkte skillnad när jag fotade med APX400, stora korn dock, så blev den mycket skarpare. Den framkallade jag enligt AGFAs tider.

Är det möjligt att slutartiden påverkat, då den var snabbare på 400? Jag har inte märkt samma på diafilmer jag knäppt. Eller ska jag blända ner ett steg till för jag har ett inte så bra objektiv i kopieringsapparaten?

Jag har en Durst med Componar 50mm 1:4 objektiv och bländar ner 2 steg för 18x24.

Kameraobjektivet jag använt är ett Pentax Takumar 135mm 1:2.5 och f4.

Agfa APX 100 upplever jag som skarpare än APX 400. Visserligen har jag framkallat i D76 1:1 när jag kört Agfa, 10-12 min 20 grader. Som du nämner så delar jag din upfattning att APX 400 har kraftiga korn, vilket inte 100 har.

Jag får mycket skarpa negativ med APX 100 och Rodinal.

Varför inte ta några testbilder på nästa rulle? Sätt kameran på stativ och välj ett bra motiv med mycket detaljer. Så tar du en bild för varje bländare du har i objektivet. Då får du reda på vilken bländare som är skarpast, och kan jämföra ruta för ruta i förstorningsapparaten.

Componar är ett fyrlinsigt förstorningsobjektiv, så den bör du nog blända ned till 11 för bästa skärpa.

Jag ska pröva blända ner det till 11, har inte haft tid till mörkrum just nu.

Har pratat med en fotograf som jag fått lite papper av, som hade några år på nacken. Det är mest dom som blicit lite oskarpa/murriga och det kan bidra med sa han.

Det är inte så att det är kontrasten som är lägre och inte skärpan? APX100 är skarpare än APX400. Agfa anger framkallningstider för ett kontrastindex på 0.75 mot normala 0.6. Agfa anger 17 minuter för APX100. Digital Truth -massive dev chart: http://www.digitaltruth.com/ vill ha 13 minuter.
Om du har framkallat APX400 enligt Agfas tabell får du högre kontrast på filmen vilket kan upplevas som skarpare. (Kornet blir dock större).

matnyttige skrev:
Det är inte så att det är kontrasten som är lägre och inte skärpan? APX100 är skarpare än APX400. Agfa anger framkallningstider för ett kontrastindex på 0.75 mot normala 0.6. Agfa anger 17 minuter för APX100. Digital Truth -massive dev chart: http://www.digitaltruth.com/ vill ha 13 minuter.
Om du har framkallat APX400 enligt Agfas tabell får du högre kontrast på filmen vilket kan upplevas som skarpare. (Kornet blir dock större).

Kontrasten är det inte, för den är bra på negativen framkallade 14min 1+50. Jag ska pröva mig fram lite mer.

Jamas skrev:
Kontrasten är det inte, för den är bra på negativen framkallade 14min 1+50. Jag ska pröva mig fram lite mer.
Jo men om du framkallade APX400 efter Agfas rekommendationer så får du betydligt hårdare negativ än om du framkallar APX100 i 14 minuter. Alltså är kontrasten högre i APX400 filmen (under förutsättning att ljuset vid fototillfället var lika kontrastrikt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar