Annons

APS kamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har fått i uppdrag att införskaffa en APS-kamera som present. Kraven på kameran är inte stora:

Den ska vara lätt att sköta.
Bra att hålla i.
Och inte kosta mer än runt 1500:-

Kan tillägga att kameran är inte till någon proffsfotograf utan mer för att kunna ta lite enklare foto med.

Vad jag har förstått så är en APS lätt skött vad gäller att ladda film ect.
Någon som har bra tips på kamera?


/ Richard
 
APS håller på att dö ut. Ingen gör några nyinvesteringar vilket innebär att den redan knepiga situationen med framkallningen i många länder inte kommer att bli bättre.

Att det dessutom är både dyrare och med sämre kvalitet än vanlig småbild gör inte saken bättre.

Så jag rekommenderar inte APS. Däremot finns det ju bra småbildskompakter. Olympus My2 t ex är suverän om du klarar dig utan zoom. Och kostar bara en dryg tusing.
 
Hej,

Att APS håller på att dö ut hade jag inte en aning om.
Tanken jag hade var att med aps är det bara att plugga in filmkasseten och börja klicka av.
Med andra kompakt kameror så måste man själv dra ut och fästa filmen. Eller?

Kameran ska vara till en äldre dam som inte blir smidigare i fingrarna eller får bättre syn. Därför ska den vara så lätt skött som möjligt.
 
Det är i och för sig ett bra argument för APS, de är väldigt lätta att hantera.

Moderna småbildskompakter är dock mycket enklare än de gamla, men glöm då min rekommendation om My2 eftersom den har traditionell filmladdning.

Det finns många småbildskompakter som har en filmladdning som liknar APS, med bara ett hål där man trycker in rullen och en liten slits för filmen. De är extremt enkla att hantera men jag kommer inte på någon modell på rak arm. Någon annan kanske vet?
 
Fujifilm brukade ha drop-in laddning på 35mm kompaktkameror. Vanlig filmladdning på moderna kompakter är dock så enkel att alla klarar det.
 
Har varit med som arragör av fotomaraton och sett hur många som har problem med att ladda film i kameran. Är kvaliten inte prioritet 1 så är nog APS modellen att föredra.
My2 är en mycket fin och liten kamera med en suveränt optik, går ner på tvären i en bröstficka, men är lite problem ibland att ladda filmen i då filmrullen ibland inte vill ligga kvar nere i kameran vid laddnig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.