ANNONS
Annons

APS-framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag retar mig ngt alldeles förskräckligt på att måsta lämna bort framkallningen av mina aps-rullar när jag har all utrustning för C-41 en trappa ned.

Visserligen tar jag väl inte mer än ngn rulle då och då (å då är det mest lillkillen som plåtar eftersom kameran är i ypperlig storlek för honom), men ändå känns det vansinnigt retsamt att behöva lämna bort framkallningen till de relativt höga priser om ändå aps-framkallningen kostar. Jag vill ju dessutom inte ha kopiorna, utan bara filmen soppad...

Är det ngn här som har ngn aning om det går att "bygga om" vanliga filmspiraler så att man kan rulla på aps-formatet? Framkalla i skål känns inte så lockande, om det ens är möjligt med C41.

Jag har en del rullar i frysen som jag fått ärva ihop med den lilla ixus som min far köpte under APS-flingen, men som sedan inte blivit använd mkt. Kameran är ypperlig till min lillkille så min tanke var att åtminstone använda upp filmen jag redan har...

-Catherine- skrev:
Är det ngn här som har ngn aning om det går att "bygga om" vanliga filmspiraler så att man kan rulla på aps-formatet?

Jobo verkar har spiraler för APS, men bara till 2500-systemet. Dvs rulltankar och inte stående.
http://www.jobo.com/joboint/products/2500tank.html

Annars kan man nog bygga om en spiral:
http://www.apug.org/forums/forum37/41853-aps-developing.html

Här är nån som jobbar med 8x11-formatet. Du kan ju fråga om dom har nån lösning:
http://www.submin.com/forsale/shops/8x11film/8x11jobo_reel.htm

-Catherine- skrev:
Jag retar mig ngt alldeles förskräckligt på att måsta lämna bort framkallningen av mina aps-rullar när jag har all utrustning för C-41 en trappa ned.

Visserligen tar jag väl inte mer än ngn rulle då och då (å då är det mest lillkillen som plåtar eftersom kameran är i ypperlig storlek för honom), men ändå känns det vansinnigt retsamt att behöva lämna bort framkallningen till de relativt höga priser om ändå aps-framkallningen kostar. Jag vill ju dessutom inte ha kopiorna, utan bara filmen soppad...

Är det ngn här som har ngn aning om det går att "bygga om" vanliga filmspiraler så att man kan rulla på aps-formatet? Framkalla i skål känns inte så lockande, om det ens är möjligt med C41.

Jag har en del rullar i frysen som jag fått ärva ihop med den lilla ixus som min far köpte under APS-flingen, men som sedan inte blivit använd mkt. Kameran är ypperlig till min lillkille så min tanke var att åtminstone använda upp filmen jag redan har...

Hej Catherine !
Ring Hjalmar von Rüdiger på Molander & Son AB, 08-680 15 70. Jag ringer honom om det är några problem med min JOBO utrustning.Han tillhör "dom gamla forntidsdjuren"som kan det analoga.
Det går säkert att få tag i "spole" ny som begagnad.Ebay USA och Tyskland har mycke grejer till JOBO. Det finns en handlare i Tyskland som säljer JOBO som jag köper ifrån när det behövs.
Om du inte får ordning på detta kan du skicka mig ett email om du vill så kan jag har mer info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar