Annons

APS-C eller FF (DX eller FX)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Jag är medveten om att frågan ställts förut men jag ska försöka ge lite mer specifik info: Jag har under många år, förhoppningsvis i takt med min kompetens, sakta ökat nivån på utrustningen. Mitt senaste byte var dock på snedden, ett systembyte från Pentax (K20D) till Nikon (D5100). Jag gillade verkligen den potentiella bildkvalitén på Nikon-kameran men tyckte sämre bristen på fysiska kontroller.

Så nu har jag sålt D5100 och står inför valet av ny kamera med cropsensor (D7100) eller FF (D600). Så, till mina förutsättningar:

- Har några objektiv för Nikon: Tamron 90mm macro (FF), Nikon 35/1,8 (crop), Tokina 12-24 (crop), Nikon 70-300 (FF). Saknar i f t ett normalzoom med hyfsat kvalitet.

- Lättvikt och mindre storlek är betydelsefullt. Å andra sidan har jag en Fujifilm X100 som hänger med mig till daglig fotografering.

- Är amatörfotograf och kommer så att förbli men kommer troligen att få ett och annat enstaka jobb (av mer dokumentärt slag av arbetsmiljöer inom- och utomhus).

- Jag vill tro att jag ska ha tid och ork att fotografera det mesta, även djurfotografering, men tittar man bakåt blir det ganska mycket landskap och stilla motiv.

- Printar få bilder idag men vill helst ändå ha möjlighet att skriva ut enstaka bilder i kanske upp till A2 eller t o m A1 med bra kvalitet.

- Kostnaden har betydelse. Uppgradering till FF svider mer.


Så vinner jag egentligen något på uppgradering till FF utöver bättre brusegenskaper i sämre ljus? När jag jämför den tekniska bildkvalitén mellan crop och FF med samma upplösning är skärpan oftast väldigt mycket bättre för FF - även vid låga isovärden. Jag är dock osäker om det har en reell betydelse eller om det bara handlar om "pixelfixering". Sedan är frågan om avsaknaden av AA-filter på D7100 i någon mån kan kompensera för skärpeförlusten på cropformat.

Tacksam för initierade tips från balanserade fotografer utan behov av att bekräfta sitt eget val. relevanta åthutningar är också OK (skärp dig, det spelar ingen roll, det är personen bakom kameran som gör bilden etc etc ;-) )
 
Med den objektivparken du har säger jag DX. Tokina 12-24 har jag väldigt goda erfarenheter av, så också 35an. Tamron är ju erkänt grym (har ingen egen erfarenhet) medan 70-300 ger mycket bra bilder mellan 70 och 200mm men mer tveksamt ju närmare 300mm du kommer. Dina objektiv ger ett mycket fint omfång på DX medan du får göra dig av med 12-24 och 35an om du går på FX. 35an funkar faktiskt ganska bra på FX också med litet beskärrning av bilden och 12-24 funakr fint från ca 16mm på FX.

Jag tror du är inne på något när du säger att man får detlajgranska bilderna för att uppleva någon skillnad. Vad gäller brus på höga ISO så utvecklas sensorerna hela tiden så man kan väl anta att det går att skruva upp en del på D7100 men jag själv förösker alltid att köra på så lågt ISO som möjligt och använda stativ om ljuset tryter men det är ju inte alltid möjligt beroende på vad och hur man fotar.

Själv har jag gått över på FX men kommer det en efterföljare till D300 så skall jag ta en ordentlig titt.

/Frode
 
Du bekräftar nog redan den slagsida jag har åt DX-alternativet. Men man blir lite bildkvalitetsgirig. Farligt det där att sitta och jämföra studiobilder på 100% - man bli lätt förvirrad över hur stor betydelse det här valet har i praktiken. Jag vill välja något som håller några år (och då talar jag ur mitt behovsperspektiv, inte utifrån ett allmänt behov av att äga den senast/bästa).
 
Om du som du skriver (och som tidigare nämnts) har två DX objektiv, som är bra. Behöver du fundera på om det är värt att uppgradera till FX. Dels kostar D600 betydligt mer, dels behöver du ny optik om du köper den kameran.

Jag tror att den nya D7100 är mycket bra och att den duger fullt ut för de eventuelle uppdrag och den fotografering du står i. Och den kommer fungera många år framöver.

Det du kanske ska tänka på är att istället för att köpa FX-kamera nu, köpa FX objektiv, när du behöver, som håller (längre än kameran). När du om fem-sju(?) år vill byta, så har du objektiv för ett byte till FX.

Så jag röstar på DX.
/jonas
 
Tack för era kloka synpunkter, det var spiken i kistan. Eller pricken över i:et. Eller droppen som... äh, det var vad jag behövde för att behålla min förhandsorder på D7100. Kanske dumt att beställa (och diskutera) en oprövad modell men å andra sidan lever jag i ett dsl-limbo just nu och har behov av den relativt snart.
 
Jag hade nästan exakt din objektivpark förut. Hade då D7000.
Sålde allt och köpte D600 med nikon 70-200/2.8 VRI och NIkon 24-70/2.8
Och visst blir bilderna bättre, men inte så himlastormande mycket bättre.

Så jag röstar också på D7100 för dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.