ANNONS
Annons

APS anpassade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Har för några månader sedan införskaffat en D70.
Är nu på jakt efter en vidvinkelzoom.

Min budget är inte allt för stor max 5000kr.

Har funderat lite på sigma 18-50 f2.8, jag vill dock ha ett objektiv ett tag, längre än man har sin nuvarande kamerahus. Sigma 18-50 är ju anpassat för APS sensorer, när kan man tänka sig att de digitala systemkameror börjar använda samma format som vanliga analoga systemkameror. Ja menar då är ju detta objektiv obrukbart.

Nikon kommer med mycket stor sannolikhet INTE att komma med större sensorer än nuvarande DX/APS-format. Skälen är att med en sensor mindre än småbildsformatet får man följande fördelar:
+ billigare
+ mindre och lättre objektiv
+ bättre bildkvalitet med vidvinklar, speciellt i hörnen

Nackdelar är något högre brus och mindre sökare men båda går till viss del att konstruera bort.

Det som möjligen kan komma är en renodlad proffskamera (= dyr) med större sensor. För amatör- och semiproffshus finns det ingen anledning för Nikon att byta.

"APS-objektiv"

Håller delvis med Olle B. Nikons (och alla andras utom Olympus) digitala systemkameror är kompromisser. Man har utgått från ett befintligt kamerahus och byggt om det för digitalt bruk. Olympus hade inget hus som passade och tvingades därför börja om från början.
Min gissning är att det inom kort kommer systemkameror som inte är kompromisser, både från Nikon och Canon. Nikon är begränsade av sin gamla och snäva objektivfattning och kommer därför troligen inte att lansera ett kamerahus med fullformatssensor för de objektiv som finns idag. Det är därmed ur just det perspektivet "ofarligt" att skaffa sig ett objektiv för det mindre sensorformatet.
En sak som jag finner anmärkningsvärd är att man inte anpassar sökaren efter det mindre sensorformatet. KonicaMinolta har gjort det med framgång. Det känns tramsigt att behöva nöja sig med en så liten och relativt mörk sökare när man trots allt betaler ganske mycket för kameran.
Digitalkamerorna kommer att utvecklas enormt och det dröjer nog inte länge innan vi ser den andra kompromisslösa digitala systemkameran.
Ett sista tips: Provfotografera med Sigmagluggen innan du köper den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar