Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apply image i PS - bekant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Ok, måste skriva av mej lite efter en intensiv vecka av PS-föreläsningar. Snappade upp och förstod kanske 20% av allt vad kursen innehöll, men redan det öppnade helt nya möjligheter...! Framför allt en grej upplever jag som otroligt värdefull - apply image!

Med den funktionen kan man plocka in information från vilken bild som helst eller från vilken/vilka som helst kanaler från vilket som helst format (CMYK, Lab, RGB...) med i stort sett vilka som helst effekter (lighten, darken, overlay... layer på luminosity, color...)! Helt otroligt hur enkelt man kan jobba upp bilden med hjälp av bildens egen "stomme"! Och dessutom kan man ju koncentrera effekten till vissa färgområden (ex. bara blått mellan 120 och 160 etc.).

För mej kräver det en jävla massa tankearbete och trail and error för varje grej jag vill göra. Inte alldeles enkelt att lista ut hur en viss kanal kan tänkas påverka en annan kanal med en viss effekt... Men det är värt besväret! Har redan luskat ut några trevliga grejer man kan köra på alla bilder för att ge dem lite extra lyft!

Är det nån annan som använder sig av eller har utforskat apply image? Hör av er här!

En forumsökning gav inga träffar på apply image, men nån måste väl ha snubblat över det här i PS!?
 
Får man fråga vad det betyder på svensk meny av PS? Det är så många att leta igenom.


Urk, jag som en gång både tänkte och drömde på Engelska när jag var i USA. (dock ej på samma gång)
 
Pjuu, misstänkte den menyn. Det lättade min oro att jag tappat allt. Började undra om det var "hämta" bild som något gömt alternativ. Ska nog gå över till Ryska. Spasiba Mipertskaja.

Så är den natten förstörd om man ska utforkska den funktionen också. E ju ny och självlärd bara så....
 
Du får gärna beskriva vad du menar med jobba upp en bild, vore intressant att höra. Vid en snabb koll i apply image ser jag inte direkt några jättanvändning för mig.

Jag har använt en liknande sak där jag lagt på ett till lager och kört multiply med lägre opacity för att få bättre tryck i färgerna, men inte så mycket annat.

Beror lite på vad det är för effekt jag vill uppnåt. Vill jag emulera ett polfilter på himlen kör jag multiply, annars brukar jag nöja mig med att ställa färgerna via levels, och sen köra lite kontrastökning via Curves. Ev. men mycket sällan kan några filter få sig en touch av Shadows/highlight också.
 
Damocles skrev:
Du får gärna beskriva vad du menar med jobba upp en bild, vore intressant att höra. Vid en snabb koll i apply image ser jag inte direkt några jättanvändning för mig.

Ok, just nu är det två grejer som jag använder på väldigt många bilder. Med "jobba upp" tänker jag framför allt på kontrast och färg.

Den ena grejen är att (jobbandes i RGB) föra över den gröna kanalen först som lighten till den blåa kanalen och sen som darken till den röda kanalen. Det här ger mera kick åt bilden, å lite djupare färger.

En annan grej är att markera alla kanaler (på PC ctrl + klick på RGB högst upp i kanaler) och lägga dem på ett eget soft light layer. Det lyfter färgerna trevligt.

Gröna kanalen är väldigt användbar när det gäller porträtt. Gör en LAB-bild, gå in i lightness-kanalen och ta apply image. Hämta in gröna kanalen från RGB-bilden och använd darken. Ta samtidigt mask med gröna kanalen från RGB-bilden. Det här borde påverka bara det ljusa i kanalen och ge mer kontrast i just ansiktet ansikten. Man kan ännu gå in i layer styles och välja att det bara påverkar specifika delar av kanalen. Tror jag...

Hmmm... den här typens "ingrepp" beror ju väldigt mycket på hur bilden ser ut, vilken information bakgrunden innehåller. Fungerade inte så bra just när jag prövade på en slumpmässigt vald bild...

Ibland fungerar det bra att ta apply image och hämta in Lightness-kanalen från en LAB-kopia och lägga den som overlay. Det ger mycket kontrast som sen kan trimmas med opacity.

En annan grej när det gäller ansikten eller vilka som helst bilder egentligen är att kopiera bilden och göra den till CMYK och sen lägga på USM bara i den svarta kanalen och sen ta in det till orgianlbilden. Eller göra samma sak fast i LAB och lägga USM på Lightness-kanalen. Det om man vill att färgerna inte skall ta "skada" av USM (ökat brus, etc.). Fast det är ju drag and drop, inte apply image. Men olika sorters kanaler i användning i alla fall.

Jo för mörkare himmel är apply image också prima som du skrev Peter - jag har lärt mej att gå in i layer styles och se till att det inte påverkar andra delar av bilden än just himlen. Det om man t.ex vill hålla vatten som det var, men mörka himmlen.

Anyway, som skriver så skriver jag av mej efter en högintressant kurs. Problemet är att jag lärt mej en massa trevliga tricks, men "the inner workings" av de här tricken har inte riktigt sjunkit in. Varje unik bild kan ju behöva specifika "ingrepp", men om man som jag inte riktigt förstår detaljerna så är det ju svårt att veta exakt vad den unika bilden "behöver"... Men jag SKA lära mej :). Föreläsaren gjorde det mest otroliga ingrepp med just med apply image (gjorde ansikten ljusare i en bild så att att ingenting hände i resten av bilden - aaaaningen snyggare än med lasso eller motsvarande metod...). Man kan göra magiska saker bara man vet hur...!
 
kan du inte ge bildexempel med "före" och "efter" bilder och beskriva hur du gjort med olika metoder?
det här med kanaler är jag nyfiken på.
 
Festlig funktion. Känns inte som man har helkoll på hur den fungerar dock. Att t.ex. man skulle få en S/V-bild med kolorerade blommor av en färgbild för att man gjorde en Apply Image med grönkanalen och Lighten?

Den lilla infällda bilden är naturligtvis orginalet.
 

Bilagor

  • rosor 007.jpg
    rosor 007.jpg
    48.8 KB · Visningar: 369
Estethia skrev:
kan du inte ge bildexempel med "före" och "efter" bilder och beskriva hur du gjort med olika metoder?
det här med kanaler är jag nyfiken på.

Ska se om jag hittar nått bra exempel - borde i så fall lägga upp den som .psd på hemsida så ni kan ladda ner och se skillnaderna bättre. En "före och efter" i 400 x 400 pixels säger nog inte så mycket.

wennerstrom skrev:
Festlig funktion. Känns inte som man har helkoll på hur den fungerar dock. Att t.ex. man skulle få en S/V-bild med kolorerade blommor av en färgbild för att man gjorde en Apply Image med grönkanalen och Lighten?


Fan, nu är jag illa ute... :) För jag fattar ju inte själv hälften ännu...! Nä men om du vill göra det du skrev ovan så är det väl enklast att göra ett hue/saturation layer och gå in i alla icke önskvärda kanaler och dra ner saturation till 0? När du bara har (i det här fallet) den röda kanalen kvar kan du sen ställa lite extra saturation på den - notera att du också kan bestämma vilka röda färger saturation påverkar genom att använda pipetterna + och - i samma ruta!

EDIT: ja, som ovan alltså om du vill hålla hela den röda färgen, men bilden ovan ser ju hur trevlig ut som helst som den är!

Men det ska nog också gå att issolera den röda kanalen på ett effektivare sätt. Eventuellt kunde man använda nån CMYK-kanal, M kanske, eller blir de C... Skall experimentera lite!

Uff - vad har jag gett mej in på!? Jag kan nog inte lära ut det här... har knappt fattat galoppen själv...! Men intressant att ingen verkar ha använt apply image så mycket tidigare... Photoshop är fullt av överraskningar!
 
Hehe, det här var inget jag eftersträvade, satt mest och lekte, och det blev onekligen lite spektakulära resultat av en del kombon av lager och varianter. Bilden visar alltså precis vad som hände när jag testade en variant.

Däremot får du gärna beskriva teorin bakom varför det blev som det blev. I punktform och med diagram ;)
 
Highweiss skrev:
Men intressant att ingen verkar ha använt apply image så mycket tidigare... Photoshop är fullt av överraskningar!
Det är ungefär som med kommandot ”beräkna”, när man provar det blir man glad och ser möjligheter, efter ett tag går man tillbaka till mer normala arbetsrutiner. ;-)
 
Andreas, tack för genomgångenm, allt nytt man råkar på är bra inspiriation.


Det är ungefär som med kommandot ”beräkna”, när man provar det blir man glad och ser möjligheter, efter ett tag går man tillbaka till mer normala arbetsrutiner. ;-)
He, fast då med vetskapen att man fått lite extre inspiration och har möjligheterna till användning om det skulle vara användbart.

För mig som inte är utbildad i Photoshop så dyker det upp mängder med funktioner både här och där, en del tar man in och införlivar till sitt arbetssätt, en del inte.
 
Jag kollade lite i Ps-Bibeln ang funktionen Använd Bild.

Där stod det att funktionen bygger på att Ps lägger ihop en bild med sig själv med ett annat blandningsläge.

Eller att Ps lägger på en kopia av en eller flera enskilda kanaler i ett annat blandningsläge.

Allt detta kan man ju göra manuellt via lagerpaletten.

Jag citerar Ps-Bibeln:

"Kortfattat kan man säga att dessa kommandon kopierar processen som innebär att du drar och släpper en bild till en annan, (eller kopierar en bild till ett nytt lager) och sedan använder blandningslägen och opacitetsinställningar på paletten Lager för att mixa de två bilderna med varandra." Slut citat.


Med "dessa kommandon" menar han Bild-Använd bild och Bild-Beräkna som tydligen är likartade.

Men så finns ju förstås möjligheten att lägga samman bilder i skilda färglägen.

Man kan blanda ett lager eller en kanal ifrån en RGB-bild med en annan bild i färgläget CMYK.

mvh
 
Senast ändrad:
Om man har en bild med högdagrar som man vill få lite mer teckning i utan att påverka de övriga delarna i bilden kan man skapa en mask som släpper igenom ljusa pixelvärden men blockerar mörka.

Genom att sedan multiplicera bilden med sig själv genom denna mask kommer teckning i bildens ljusa partier att förstärkas. Masken skapar man enklast genom att tillämpa "Färgområde" och sedan spara denna snabbmaskkanal under ett annat namn.

Om det finns ljusa detaljer i bilden som man inte vill påverka kan man lätt måla över dessa med svart i masken.
 
rideg skrev:
Om man har en bild med högdagrar som man vill få lite mer teckning i utan att påverka de övriga delarna i bilden kan man skapa en mask som släpper igenom ljusa pixelvärden men blockerar mörka.

Genom att sedan multiplicera bilden med sig själv genom denna mask kommer teckning i bildens ljusa partier att förstärkas. Masken skapar man enklast genom att tillämpa "Färgområde" och sedan spara denna snabbmaskkanal under ett annat namn.

Om det finns ljusa detaljer i bilden som man inte vill påverka kan man lätt måla över dessa med svart i masken.

Är inte det detsamma som att göra en lagerkopia i blandningsläge "Multiply" och sudda bort de partier i bilden som "inte behövs förstärkas" ?
 
Lasse H skrev:
Är inte det detsamma som att göra en lagerkopia i blandningsläge "Multiply" och sudda bort de partier i bilden som "inte behövs förstärkas" ?

Det är inte riktigt samma sak. Styrkan ligger just i att skapa masken med "Färgområde" som resulterar i mjuka övergångar när bilderna multipliceras med varandra. Maskens globala styrka kan styras med reglaget "Överstrålning" och släcker man alla kanaler utom den aktuella masken kan man (med svart/vit pensel) exakt justera masken som man vill ha den.

Ett alternativ är ju att arbeta "Färgområde" tillsammans med justeringslager där man har samma möjligheter att exakt kontrollera hur masken skall arbeta. Här kan man ju även arbeta med flera masker som tillämpas på olika delar av bilden och på olika sätt.
 

Bilagor

  • mask.jpg
    mask.jpg
    23.8 KB · Visningar: 59
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.