Annons

Apple M1 Pro och Max - apples nya datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Apple presenterade nya datorer här om dagen med två olika chip m1 Pro och m1 max. Verkar vara riktigt grymma specifikationer. Grundmodellen m1 Pro kostar lika mycket som en bra PC men slår förmodligen ut den helt och hållet. Räknar man dessutom in strömförsörjningen så är PC.



Nu är det synd att vissa saker till Photoshop inte är portade men utvecklare lär får tumme ut nu när dessa har släppt och många Pro kommer köpa dessa.


Kommer avvakta lite tills tester även om läckta verkar lovande.
 
Apple presenterade nya datorer här om dagen med två olika chip m1 Pro och m1 max. Verkar vara riktigt grymma specifikationer. Grundmodellen m1 Pro kostar lika mycket som en bra PC men slår förmodligen ut den helt och hållet. Räknar man dessutom in strömförsörjningen så är PC.



Nu är det synd att vissa saker till Photoshop inte är portade men utvecklare lär får tumme ut nu när dessa har släppt och många Pro kommer köpa dessa.


Kommer avvakta lite tills tester även om läckta verkar lovande.
Jag sitter och kollar på dem nu. Men frågan är om jag ska välja Pro eller Max och om man ska välja 16GB i ram eller 32GB. Självklart är max bättre, och 32 är också att föredra men det springer i väg en hel del i pris och frågan är hur stor skillnad det är i praktiken. Har en Mac Mini M1 idag med 16 GB i ram och det flyter på riktigt bra med min R5 i Davinci Resolve.
 
Har inte kommit mycket tester än.

Jag använder det också Resolve mycket.
Tror mycket hänger på vad för arbetsflöde och vad du gör.

Om jag själv hade valt hade det blivit minst m1 max och 32 gb samt 2 tb ssd.



Men du kan köra med proxy och klara dig bra med en gammalt dator. Sitter med en intel MacBook Pro från 2017 och har missat deadline 1-2 ggr på grund av datorn är seg på export.


Hade nog i alla fall avvaktar tills det kommit tester på resolve för att se hur mycket det skiljer


Sen kan det väl hända att det blir brist på datorer då jag gissar på att rätt många väntat på dessa datorer. Fotografer, designer, filmare osv
 
Hur är skärmen på dessa, dagens nya mac:ar, med tanke på färgåtergivning? Jag köpte runt 2005 en professionell fotoskärm till min dåvarande PC. Hur står sig skärmarna på dagens Macbook?
 
Har fått min 14" 64gb ram, M1 Pro Max. Fantastiskt snabb, går inte att jämföra ens med min tidigare 2019 16" intel i9.

Lightroom har INGA fördröjningar mellan att ladda in bilder, masker, etc. Final Cut går minst 3-4ggr så snabbt. MINST.

Skärmen upplever jag även den vara i en helt annan division än tidigare. En fröjd att bildredigera på med korrekt färgåtergivning.
 
Fan då, jag som betalade 30 KKr för min MBP 16" 2019 och fortfarande tycker den är bra. Som tur är kan jag skylla på flärpen och att den inte har någon touchbar för att slippa byta :D
 
Har fått min 14" 64gb ram, M1 Pro Max. Fantastiskt snabb, går inte att jämföra ens med min tidigare 2019 16" intel i9.

Lightroom har INGA fördröjningar mellan att ladda in bilder, masker, etc. Final Cut går minst 3-4ggr så snabbt. MINST.

Skärmen upplever jag även den vara i en helt annan division än tidigare. En fröjd att bildredigera på med korrekt färgåtergivning.

Jag ska säga att jag verkligen inte är någon Mac-människa hur nu de är. För oss som kommer från industrin har Mac mest varit leksaker eller i bästa fall nischade system. I industrin har det Windows som dominerat fullständigt. Många program görs ju inte ens för Mac utan finns bara för Windows.

Har aldrig haft någon Mac själv men jag måste säga att de verkar gjort något smått enastående nu. Jag kör ju inte Lightroom heller utan Photolab 5 och den programvaran är också anpassad till detta nya M1 chip och Photolab 5 och dess mycket krävande brusreducering Deep Prime sägs nu vara 4 ggr snabbare än på tidigare generationer av Mac och det verifieras av tester. Windows 10 däremot ger en ytterst liten förbättring om ens mätbar.

Vad är det man gjort i detta chip som ger så enastående produktivitetsvinster? Jag måste säga att jag tidigare haft svårt att se något särskilt enastående som kunnat motivera ett ofta högre pris än för Windows-maskiner, men i detta fall så kan man säkert räkna hem det om man kör bildbehandling professionellt.

Grattis till er Mac M1-fotografer alltså :)
 
Vad är det man gjort i detta chip som ger så enastående produktivitetsvinster?
Man har byggt om hela arkitekturen.
Kortat ner avstånd till minne.
Lagt på GPUn direkt på M1-chipet.
OCH lyckats minska energiförbrukningen, högst troligt pga mindre linjetäthet o lägre spänning.

 
Jag ska säga att jag verkligen inte är någon Mac-människa hur nu de är. För oss som kommer från industrin har Mac mest varit leksaker eller i bästa fall nischade system. I industrin har det Windows som dominerat fullständigt. Många program görs ju inte ens för Mac utan finns bara för Windows.

Har aldrig haft någon Mac själv men jag måste säga att de verkar gjort något smått enastående nu. Jag kör ju inte Lightroom heller utan Photolab 5 och den programvaran är också anpassad till detta nya M1 chip och Photolab 5 och dess mycket krävande brusreducering Deep Prime sägs nu vara 4 ggr snabbare än på tidigare generationer av Mac och det verifieras av tester. Windows 10 däremot ger en ytterst liten förbättring om ens mätbar.

Vad är det man gjort i detta chip som ger så enastående produktivitetsvinster? Jag måste säga att jag tidigare haft svårt att se något särskilt enastående som kunnat motivera ett ofta högre pris än för Windows-maskiner, men i detta fall så kan man säkert räkna hem det om man kör bildbehandling professionellt.

Grattis till er Mac M1-fotografer alltså :)

Det finns olika industrier och det finns före och efter. Har använt DOS, Windows, OS/2 och Mac.

Apple drog till stor del igång PC revolutionen med Appel II och med första Macintosh så hade man en produkt med grafiskt gränssnitt som styrdes med mus. Det tog MS över 10år med Windows 95 att komma ikapp. Att Apple sedan sparkade Steve Jobs och var helt vilse och kom på efterkälken under stor del under 1990-talet är sant.

Ja, många program finns enbart till Windows och inte till Mac. Men det är ju mest spel och lek ;)
Man brukar skämtsamt säga. att vill man ha något att göra är Windows bra, vill man ha något gjort använder man Mac ;)

Ser man på utvärderingar som gjorts ROI, så kommer oftast Mac förmånligare ut än Windows, men det beror ju helt klart vad man har burkarna till och den kunskap man själv besitter.

Som med allt annat, det spelar ingen roll vad man använder, man använder det man gillar och trivs med. I slutändan har alla glädje av konkurrens och bättre produkter oavsett vem som tillverkar dem.

Gällande nya M1 lovordas överallt och prestanda vs förbrukning är helt enastående av det jag förstår.

"The chips here aren’t only able to outclass any competitor laptop design, but also competes against the best desktop systems out there, you’d have to bring out server-class hardware to get ahead of the M1 Max – it’s just generally absurd."
-Anantech
 
Jag ska säga att jag verkligen inte är någon Mac-människa hur nu de är. För oss som kommer från industrin har Mac mest varit leksaker eller i bästa fall nischade system. I industrin har det Windows som dominerat fullständigt. Många program görs ju inte ens för Mac utan finns bara för Windows.
Vet inte riktigt vad du menar med "industrin"; i den "industri" där jag varit verksam har Mac varit standard och fullständigt dominerande sedan tidigt 1990-tal. Företag som på grund av billigare hårdvara försökt köra Win/PC har ganska snart upptäckt att produktivitetsvinsterna med Mac gjorde dem fullständigt överlägsna. Och många program har inte ens gjorts för Windows utan bara funnits för Mac.

(Gissar att du på samma sätt avfärdat Iphone som "leksaker eller i bästa fall nischade system".)
 
Jag ska säga att jag verkligen inte är någon Mac-människa hur nu de är. För oss som kommer från industrin har Mac mest varit leksaker eller i bästa fall nischade system. I industrin har det Windows som dominerat fullständigt. Många program görs ju inte ens för Mac utan finns bara för Windows.

Har aldrig haft någon Mac själv men jag måste säga att de verkar gjort något smått enastående nu. Jag kör ju inte Lightroom heller utan Photolab 5 och den programvaran är också anpassad till detta nya M1 chip och Photolab 5 och dess mycket krävande brusreducering Deep Prime sägs nu vara 4 ggr snabbare än på tidigare generationer av Mac och det verifieras av tester. Windows 10 däremot ger en ytterst liten förbättring om ens mätbar.

Vad är det man gjort i detta chip som ger så enastående produktivitetsvinster? Jag måste säga att jag tidigare haft svårt att se något särskilt enastående som kunnat motivera ett ofta högre pris än för Windows-maskiner, men i detta fall så kan man säkert räkna hem det om man kör bildbehandling professionellt.

Grattis till er Mac M1-fotografer alltså :)

Att Mac är dyrt är en nog något som inte längre ska ses som en "sanning". Sanningen är snarare att Mac och PC kostar lika mycket idag. I alla fall om du tittar på bärbara maskiner. Och livslängden på en Mac har ofta varit betydligt längre för Mac än motsvarande PC. Det har helt enkelt varit stabilare mjukvara till OSX än Windows.

Jag var länge tveksam till Mac på grund av just kostnaden. Men inte längre, kör enbart Mac idag både på mitt arbete som full stack utvecklare och till min foto/video-hobby. Har en MacBook Pro M1 och en MacBook Pro 2015 (Intel). Faktiskt så hanterar 2015-maskinen Lightroom och Photoshop utan problem men M1:an åker dubbla åttor runt den i precis ALLT. Intel-macen var vid inköp rejält mycket snabbare att jobba med än min dåvarande PC med jämförbara specifikationer.

En Macbook Air M1 i grundutförande har nästan identisk prestanda med min Macbook Pro M1 och den kostar "bara" strax under 11kkr. Motsvarande PC laptop med liknande prestanda kostar i princip lika mycket idag. Nu har dessutom de flesta populära mjukvaror blivit portade till M1 och körs inte längre via Rosetta 2.

Och gällande att inte alla program finns till Mac/OSX så absolut finns det icke portade mjukvaror. Det gäller så klart åt andra hållet med. Jag kan bara utgå från mig själv men jag saknar inte en enda mjukvara från PC.
 
Jag ska inte fortsätta göra detta till Mac vs PC men kan bara konstatera att benämningen "För oss som kommer från industrin har Mac mest varit leksaker eller i bästa fall nischade system" känns provokativ idag.
Jag bytte till Mac 2008 och har aldrig ångrat det. Jag använder PC på jobbet och det finns saker i båda operativsystemen som är bättre än i det andra, men helheten talar för Mac för mitt användande.

Jag tycker Apples produkter är prisvärda, jag har fortfarande en tio år gammal MBA som fungerar utmärkt till allt jag gör med en dator förutom foto och videoredigering. Härtill har jag en MBP 2016 som nu verkar få hamna på Blocket tack vare de nya M1-chipen. Det ser oerhört lovande ut även om det kostar en del. Att filma i RAW med min Canon R5 sker sällan även om det går att få proxy direkt på SD-kortet eftersom all RAW-bearbetning endast syns utan att köra proxy. Nu verkar det finnas bot mot detta.
 
Jag skulle välja M1 Pro, eftersom jag endast surfar och gör bildbehandling av fotobilderna. Min nuvarande är MacBook Pro (Retina 15-tums, början av 2013). Det räcker för mig (inga dataspel). Fördelen med M1 Pro är portarna är tillbaka som min gamla MacPro. Behöver inte köpa extra tillbehör. Det bör ni tänka på om ni använder gamla tillbehör.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.