Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple lagring av foton, arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

trebor5

Medlem
Hej,
Jag har bytt från Windows (7) till Apple OSX. Jag har en MacBook Pro 15".

Några frågor ang. lagring av bilder på datorn:

I Windows använde jag Canon EOS utility för att ladda över bilder till datorn, vilka sparades i en mapp per dag, enligt standardinställningen. Sedan synkade jag min fotomapp mot en extern USB-disk för backup.

I OSX kan det ju fungera likadant. Dock tycker jag iPhoto ('11) är bra för att titta på bilder med.
Vad jag gjorde när jag fick min MacBook var att jag kopplade in min USB-disk och pekade ut min fotomapp för iPhoto, sedan importerade iPhoto bilderna och skapade en händelse för varje mapp, så långt verkade det ok (rent visuellt) i iPhoto, dock verkar den helt ha ändrat filstrukturen, och det är inte längre möjligt att söka upp bilderna när jag t ex ska köra Canon DPP eller ImageBrowser då den gamla filstrukturen inte finns kvar.

Hur gör ni? Ska jag istället kopiera in hela filstrukturen till min "Pictures-mapp" och sedan göra en import till iPhoto?

Tacksam för att få ta del av hur ni andra Mac-användare gör.
 
Jag kopierade över hela min bildkatalogstruktur från PCn till en usbdisk och lade sen in hela katalogträdet i min picturesmapp när jag gick över till MAC i våras. Dock kör jag Lightroom och då ändras inte min fysiska katalogstruktur ute på disken då Lightroom har en egen intern struktur.

Dock kommer jag nog snart åka på att flytta över delar till en externdisk då mängden rawfiler ökar dramatiskt... Och det ska Lightroom också klara av galant. Så det här inlägget kanske inte riktigt besvarar din fråga dessvärre.
 
Hej!
Jag är oxå ny med mac :) Är grymt nöjd!

iPhoto har sin egen (enligt mig) heltskumma mappsystem med flera olika mappar beroende på om den är redigerad eller inte osv om jag förstod det rätt. Jag valde att kopiera mapparna till Bild-mappen och därifrån importera till iPhoto - med inställningen att den INTE ska flytta på filerna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.