Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APPAR till macen

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag använder Aperture för grundläggande redigering men har saknat vissa funktioner och möjligheter till att göra mer, letat efter pluggins och dessa känns lite krångliga att jobba med om man ska ha en plugg in till varenda extra funktion man nu vill syssla med. Nu snubblade jag in på appstore och fotoappar, här verkar det finnas massor med godis.. för mycket!

Tog hem dessa:
Pixelmator, verkar vara en lightversion av PS med mer macism över sig. Appen får mig att undra om jag kommer behöva PS överhuvudtaget? Pris tror den gick på 2-300kr

Turbo collage:
Ett helvete att göra collage på aperture ledde mig på jakt efter en enkel lösning, denna app blev svaret. Klarar sin uppgift galant, tycker kanske att det känns lite inlåst bara. Pris 38kr

Jag skulle behöva en bra app för HDR, någon som har tips i app djungeln? Övriga appar som ni känner att ni vill dela med er av? Tacksam för alla tips då jag knappast har råd eller tid att testa alla själv :)

Det tråkiga med Pixelmator, som kör med tiff, är att den inte kan omformatera bilden tillbaka till "vaddennuvar" i Aperture när man har bearbetat bilden och stänger den. Vilket innebär att man får en gigantisk tiff-fil i Aperture. Man måste exportera bilden från Pixelmator (då kan man välja format) men det innebär irriterande extrasteg.

Snapseed är annars ett program som många lovordar.

Tack för input Henrik!

Jag gillar pixelmator men stöter på några problem, det främsta är att bilderna tycks förminskas dramatiskt i programmet och jag har inte listat ut hur jag ska göra för att kunna behålla orginalstorleken?

Snapseed inhandlades igår och har testats lite, det är en trevlig bekanskap men känns mer som ett program för genvägs redigering på ipad/iphone. Hade förväntat mig mer av appen med tanke på priset.

Ingen som har bra HDR tips?

Det tråkiga med Pixelmator, som kör med tiff, är att den inte kan omformatera bilden tillbaka till "vaddennuvar" i Aperture när man har bearbetat bilden och stänger den. Vilket innebär att man får en gigantisk tiff-fil i Aperture. Man måste exportera bilden från Pixelmator (då kan man välja format) men det innebär irriterande extrasteg.

Inte helt säker på vad du menar här, men det verkar som ett missförstånd.

Om du använder en extern editor ifrån Aperture så måste bilden omvandlas till något annat än RAW, eftersom du inte kan redigera och spara en RAW-fil. I Aperure väljer du format och bitdjup på bilden som går till den externa editorn. Har du ställt in 16-bitars TIFF så får du en "gigantisk tiff-fil" vare sig du använder Pixelmator, Photoshop eller något annat program. Formatet styrs av Aperture och externa editorn bara sparar om en redan skapad fil.

Brist på kunskap hellre än missförstånd. Jag visste inte att man kan ställa in formatet i Aperture. Måste hitta preferensen någonstans......

Ligger under 'Aperture', 'Preferences' och 'Export'. Inte direkt skitmånga format att välja, men du kan gå från 16 till 8 om du vill få ned storleken.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto