Annons

Appar - Bygga nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

HeliDanne

Medlem
Jag är i färd med att återuppta ett liggande projet - bygga en mobil app för fotografer.

I grund och botten kommer det att vara en galleri app för att visa bilder - på olika sätt. Det finns en twist med programmet som inte riktigt finns på marknaden idag - men det förblir än sålänge hemligt. ;)

Varför jag skriver här?

Jag vill kolla av bland andra fotografer och se vad det finns för funktioner som ni saknar idag samt moment som blir krångliga i andra appar som kan göras enklare. Även GUI ideer är mycket välkomna d.v.s. tankar kring användargränssnitt. Alla tankar och ideer är välkommna.

Några saker jag inte kommer att ha med:
Ansiktsigenkänning (Detta är en värld för sig...)
Avancerad bildbehandlig som måla i bilden eller liknande. (Däremot enklare bildbehandling)
Till en början kommer RAW format inte att stödjas men kan mycket väl komma i ett senare skede.

Det finns många appar därute men ingen jag kommit att trivas med därför skred jag till verket för ett år sedan. Nu skall jag seriöst ta tag i detta projekt igen och jag har flera delar redan på plats.
Men formen är inte stöpt - så alla förslag är välkommna!!

PS. Till en början är det bara android men potensiellt kommer windows phone kunna följa tätt efter. DS
 
Någon trevlig interaktion med Nikons wifi-modul WU-1a (vet inte exakt vad den kan göra).
Uppladdnings- och nätverksmöjligheter av alla möjliga slag är alltid kul och praktiskt.
 
Jag är i färd med att återuppta ett liggande projet - bygga en mobil app för fotografer.

I grund och botten kommer det att vara en galleri app för att visa bilder - på olika sätt. Det finns en twist med programmet som inte riktigt finns på marknaden idag - men det förblir än sålänge hemligt. ;)

Varför jag skriver här?

Jag vill kolla av bland andra fotografer och se vad det finns för funktioner som ni saknar idag samt moment som blir krångliga i andra appar som kan göras enklare. Även GUI ideer är mycket välkomna d.v.s. tankar kring användargränssnitt. Alla tankar och ideer är välkommna.

Några saker jag inte kommer att ha med:
Ansiktsigenkänning (Detta är en värld för sig...)
Avancerad bildbehandlig som måla i bilden eller liknande. (Däremot enklare bildbehandling)
Till en början kommer RAW format inte att stödjas men kan mycket väl komma i ett senare skede.

Det finns många appar därute men ingen jag kommit att trivas med därför skred jag till verket för ett år sedan. Nu skall jag seriöst ta tag i detta projekt igen och jag har flera delar redan på plats.
Men formen är inte stöpt - så alla förslag är välkommna!!

PS. Till en början är det bara android men potensiellt kommer windows phone kunna följa tätt efter. DS

Varför inte till iPhone också?
 
Varför inte till iPhone också?

På den fronten är jag religiös - lol

Skämt åt sido - Jag har varken mac eller iphone i hemmet så det skulle kräva en investering för att komma igång men när första versionen är klar kan jag tänka mig att ge mig i kast med det om någon sponsrar:) men först skall vi komma till beta stadiet...
 
Någon trevlig interaktion med Nikons wifi-modul WU-1a (vet inte exakt vad den kan göra).
Uppladdnings- och nätverksmöjligheter av alla möjliga slag är alltid kul och praktiskt.

Nätverk är inplanerat - flera lite kul vinklingar - Nikons WU-1a vet jag inte vad den klarar av eller hur den interfacear mot kameran men skall fundera på saken. vad tänkte du på med interaktion? fjärrstyrning eller?
 
Fjärrstyrning absolut.

Kanske programmering bracketing (som är låst till max 1 bländarstegs skillnad per exponering i kamerans eget interface. Finns dock tredjepartstillbehör att koppla in som kan ändra på det så det borde gå att göra via en app på något vis också.)

Kanske även skulle vara möjligt att "spela in" kamerans inställningar och sedan via appen återvända till exakt samma inställningar senare. Som en sorts bokmärken för hela uppsättningar av inställningar som används ofta i särskilda situationer. Det skulle spara en hel del tid i mitt jobb.
 
Fjärrstyrning, med live view … men då krävs säkert inter-aktion med befintlig eller icke existerande hårdvara att sätta på kameran.

Gärna för IOS … (jag såg ditt svar på tidigare kommentar) :)
 
Fjärrstyrning absolut.
Det finns en programmerare som jag känner är överlägsen mig i hantering av hårdvara - chainfire - Han har skrivit DSLR Remote till Canon (Mitt märke) Och det verkar inte vara det lättaste. Dessutom kommer jag inte att konkurrera med denna app så denna typ av fjärrstyrning kommer jag sannolikt inte att rikta in mig på.

Kanske programmering bracketing (som är låst till max 1 bländarstegs skillnad per exponering i kamerans eget interface. Finns dock tredjepartstillbehör att koppla in som kan ändra på det så det borde gå att göra via en app på något vis också.) Ligger nära till ovan men vi får se... Enklare styrning kan ev. komma med.

Kanske även skulle vara möjligt att "spela in" kamerans inställningar och sedan via appen återvända till exakt samma inställningar senare. Som en sorts bokmärken för hela uppsättningar av inställningar som används ofta i särskilda situationer. Det skulle spara en hel del tid i mitt jobb.

Hmmm - Det där lät intressant! Spara undan hela uppsättningar med inställningar och kanske änen dela med sig av dem.... Bra ide!
 
ANNONS