Advertisement

Annons

Apertures katalogstruktur

Produkter
(logga in för att koppla)

nibry

Ny medlem
Jag började använda Aperture för ca ett år sedan och importerade in alla mina gamla bilder i maj 2010.
Eftersom jag gillar att ha kontroll så har jag använt "referenced files" och har en egen struktur under mina bilder.
Nu har jag dock funderat ett tag på att överge mitt eget kontrollbehov och låta aperture sköta allt.
Så idag körde jag igång med att flytta alla bilder in i biblioteket med consolidate masters/move. Allt gick bra och ingen skillnad när jag tittar på bilderna i programmet.
Nu till det märkliga. Eftersom jag ju måste ha lite kontroll ändå så öppnade jag bibliotekspaketet för att se hur aperture har sorterat.
Aperture har sorterat allt efter importdatum - helt puckat tycker jag. Är man professionell fotograf så kanske man importerar samma dag men jag kan ha bilder i kameran i flera veckor kanske månader innan jag importerar. Och man kanske får gamla bilder av någon annan som man lägger till sitt bibliotek. Jag kan inte förstå hur importdatumet kan vara mer intressant än när bilden är tagen? Hur som helst, i det här fallet så har alltså alla mina bilder på 100GB sedan 2002 fram t.o.m maj 2010 hamnat under maj 2010?!?! Alltså då jag la in dom i aperture första gången. Snälla säg att det går att ändra!
Jag vet att man inte ska gräva i biblioteket men om jag av nån anledning nån gång vill titta där så är jag ju helt lost.
Inne i aperture så sorteras bilderna helt i sin ordning. Metadatat finns alltså där.

Nån som har kloka råd?
 
Som du egentligen redan fattat själv och även skriver halvt om halvt i ditt inlägg så har du redan svaret på hur du ska göra: Tänk inte på det. Inne i programmet ser det ju ut som det ska och det är där du ska vara och inte i mappstrukturen.

Så vilka kloka råd utöver det som du vill ha vet jag inte. Själv har jag tittat någon gång bland mapparna och inte blivit klok, men släppt det. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det fungerar i min luftvärmepump, mikrovågsugn eller i bilens AC heller, men jag är glad ändå. Det funkar ju.
 
Fråga som tangerar funderingen, men som inte är ngt svar densamma: Använder du ngt verktyg (t ex exiftool) för att namnge filerna efter fototidpunkt (år_mån_dag_tim_sek) eller på annat sorteringsbart vis?
 
Som Henrik beskriver ovan så är det inget man behöver tänka på alls - det sköter Aperture :)
Alternativet är ju såklart att du går tillbaka till Referenced Files.
 
Vad händer med strukturen om man inte längre vill använda Aperture? eller ens mac?
 
Vad händer med strukturen om man inte längre vill använda Aperture? eller ens mac?

Då exporterar du ut bilderna innifrån programmet i den form du vill ha dem. T ex kan du få ut dem som RAW-filer sorterade i mappar efter fotodatum. Eller som JPEG efter de projekt du jobbat med. Eller som...

Du väljer precis hur du vill ha det. Fortfarande helt oberoende av hur de faktiskt ligger på hårddisken eller i Apertures interna mappstruktur.
 
Tack för era vänliga svar.

Jag inser ju att jag bara måste släppa mitt kontrollbehov och lita på aperture.
Var lite inne på att om jag skulle vilja byta nån gång till ett annat program men som sagt exportmöjligheterna är ju väldigt bra.

Kommer inte att gå tillbaka till referenced files. Vill gärna använda vaults och det är ju väldigt smidigt.

Tack ska ni ha, jag ska nog klara mig :)
 
ANNONS