Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture tar bort inställningar gjorda i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Aperture tar bort den bildstil jag gjort i kameran.

Jag använder en EOS 7D och när jag ställer in den på att köra i svart/vitt med hjälp av byta bildstil, och sedan laddar upp bilderna i aperture så ser jag dem först enligt vald bildstil.

Detta gör jag i någon sekund så länge bilden laddas, sedan skiftar den över till "originalet".

Kan jag på något sätt återkalla de inställningar jag gjort i kameran?

Mvh Micke

Fotar du i raw?

I så fall har du svaret där. Själva meningen med raw är att framkalla bilden själv hemma i datorn och valet av bildstilar gäller bara jpg bilder, därför gäller inte bildstilar för raw bilder.

Aperture tar bort den bildstil jag gjort i kameran.

Ja, denna fråga är en klassiker. Det är bara kameratillverkarnas egna programvaror som läser kamerainställningarna och respekterar dem. I ditt fall, om du öppnar bilden i DPP, så kommer den att vara svartvit. Bildstilarna är dock till för jpg-bilder. Raw-filerna kan du ju ändra hur du vill.

Det du ser när du öppnar bilden i Aperture (eller annat tredjepartsprogram) är först den inbäddade jpg-bilden i raw-filen, den som kameran tagit, och efter någon sekund har Aperture byggt sin egen bild av din raw-fil och använder då de inställningar du angett i programmet eller default inställningarna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto