Annons

aperture - iPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
hejsan alla fotovänner!

jag undrar om aperture ska fungera som ett komplement till iPhoto (eller tvärt om) snarare än ett substitut.
Det verkar som det eftersom aperture inte verkar vara "sammankopplat" med dom andra apple-programmen såsom iTunes mm.
Eller går det att fixa så att iPhoto och aperture har delat library eller liknande???

tack för hhjälpen!

-Hannes

säkert någon annan som frågat samma sak men kunde inte hitta det hur mkt jag än sökte. om det finns ber jag så mkt om ursäkt...

Aperture och iPhoto har inget större samband sinsemellen.

Iphoto är ett slags Photoshop Elements (fast enklare) som finns med i bundeln iLife, medan Aperture är riktat i första hand till yrkesfolk. Det är inte "bundlat" med några andra program.

Två helt olika program. således.

/F

jo det förstår jag men yrkesfotografer har väl också användning av att aperture fungerar mer som iPhoto.
aperture använder man väl också för att sortera bilder och lite mer anancerad redigering om jag inte har heelt fel..

mvh

Aperture är ett eget program och efter att du har börjat använda aperture rör du inte iPhoto. Jag använder Aperture till att snabbt konvertera raw foton. Ifall där mot förmodan finns ngt guldkorn bland fotona går jag från aperture med shift+command+o (open with external editor) till Photoshop. När jag sedan sparar i photoshop fotot uppdateras det exemplaret i Aperture.

Precis som Risto skriver använder man Aperture från början till slut (nästan). Endast om man ska göra större ingrepp öppnar man upp bilden i Photoshop från Aperture.

För att svara på frågan om att dela bibliotek med iPhoto tror jag inte det går. Ser inte heller varför man skulle vilja göra det. Aperture har allt iPhoto har plus mkt mer.

//Edvard

jo jag håller med om att aperture inte behöver något annat programs hjälp (isf photoshop) men vad jag irriterar mig på är att man inte lika lätt kan koppla samman aperture med andra program som man kan man iphoto...

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar