Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture filhantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Werzion

Medlem
Har tidigare bara använt detta program lite ytligt (fastnade för iPhoto istället, mindre kraftfullt men det var smidigare) och då inte brytt mig nämnvärt om vart eller hur mina bilder (läs: själva filerna) sparats.

Numera när min kamerautrustning fått sig en uppgradering och mitt intresse för fotografering ökat så tänkte jag köra en "clean start" och därmed köra på Aperture.

En sak jag dock undrar över är just vart och hur mina bilder/filer sparas - Jag skulle vilja att samtliga bilder/RAW på min externa hårddisk (då utrymmet på laptopen skulle fyllas fort), men samtidigt ha möjligheten att ta medo ch visa upp bilder (jpegs, previews) på laptopen(s hårddisk), är detta en möjlighet?

En sak jag dock undrar över är just vart och hur mina bilder/filer sparas - Jag skulle vilja att samtliga bilder/RAW på min externa hårddisk (då utrymmet på laptopen skulle fyllas fort), men samtidigt ha möjligheten att ta medo ch visa upp bilder (jpegs, previews) på laptopen(s hårddisk), är detta en möjlighet?

Yes. Aperture lagrar sin databas i din bildmapp som standard (vilket går att ändra). Däri lagras alla previews vilket innebär att om du sparar originalfilerna på en extern hårddisk är det bara att koppla ur den så väljer Aperture automatiskt att visa endast previews. Du kan till och med arbeta med bilden i detta läge, vad jag minns.

Okej, bra det :)

Är det själva Aperture Library.aplibrary som previews placeras i? (hittar inte previews någonstans, och den aplibary känns väldigt liten för att få plats med previews)

Är det själva Aperture Library.aplibrary som previews placeras i? (hittar inte previews någonstans, och den aplibary känns väldigt liten för att få plats med previews)

Vet inte riktigt var du gått in men som standard tror jag filen heter "Aperture Library" och om du öppnar den genom att CTRL-klicka och välja "Visa paketets innehåll" kan du därefter hitta preview-filer, vilka lagras som vanliga JPEGs, men de kan ibland finnas djupt inne i filstrukturen i ".approject"-paket. Du kan behöva öppna dessa paket för att komma åt dem.

... men om du bara är ute efter att verifiera vilket bibliotek som används så är det förstås enklare att kolla i Aperture under Aperture/Preferences.../General och spana på "Library Location".

:) P

Okej, tack för informationen!

Visade sig att Aperture först inte hade hunnit fixa alla previews innan jag kollade filen, därav var dess storlek på bara några få kilobyte hehe.

En ny fråga däremot hehe;
Om man inte har sin externa hårddisk inkopplad (som man har RAW-filerna på) och importerar nya bilder, lägger sig dessa RAW-bilder någonstans på den lokala hårddisken tills den externa blir inkopplad igen och då uppdateras eller är det bara previews som fixas? (verkar bara vara previews som fixas... jobbigt)

Om man inte har sin externa hårddisk inkopplad (som man har RAW-filerna på) och importerar nya bilder, lägger sig dessa RAW-bilder någonstans på den lokala hårddisken tills den externa blir inkopplad igen och då uppdateras eller är det bara previews som fixas? (verkar bara vara previews som fixas... jobbigt)

När du importerar bilder har du valet mellan att få dem att hamna i Apertures interna bibliotek eller någonstans på den lokala hårddisken. När du sedan kopplar in den externa hårddisken så händer ingenting. Även om du tidigare skapat ett projekt där det endast ingick bilder lagrade på den externa hårddisken består detta projekt nu av bilder från flera hårddiskar (om det är samma projekt du importerat till förstås). Ett projekt som innehåller bilder från en extern hårddisk är alltså inte märkt att för alltid lagra masterfilerna där.

Så du får tyvärr flytta filerna och länka om genom antingen:
1) File/Relocate master
eller
2) Flytta filerna manuellt via Finder och sedan gå in i Aperture och File/Manage Referenced Files... och sedan peka på den nya platsen för bilderna.

... där 1:an sannolikt är smidigast (men det var länge sedan jag provade).

:) Petter

Aha, tack så mycket för informationen, alternativ ett vart precis vad jag letade efter (efter att jag insett att Aperture inte vill fixa det själv hehe)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar