Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture eller Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Nordström

Aktiv medlem
Vilket är det bästa programmet för oss digitala fotografer? Jag har testat Apples Aperture och Adobes Lightroom och fastnat för den förstnämda. Lightroom är fortfarande en beta och ska kanske inte riktigt bedömas ännu, det lär förbättras tills då det släpps i skarp version. Programmen liknar varandra och har delvis samma funktioner: Bilddatabas, RAW-konvertering, avancerade justeringsmöjligheter samt export och webbpublicering.

Tycker att Apertures funktion för webbpublicering av album är fantastisk; nu slipper man skicka förminskade bilder till kunden för påseende. Med några klick skapar man webbalbum och skickar en länk till sin webbplats istället. Inget av programmen ersätter Photoshop, men Aperture eller Lightroom kommer, i alla fall för mig, vara det viktigaste och mest använda fotoprogrammet framöver.

Aperture har mycket höga hårdvarukrav medan Lightroom lite mer modesta. Vad tycker ni andra som testat och vad använder ni som kör Windows för motsvarande program?

http://www.apple.com/se/aperture/
http://labs.macromedia.com/technologies/lightroom/
 
Själv har jag bara haft möjlighet att testa Adobes Lightroom än så länge. Min MacMini klarar inte hårdvarukraven för Aperture, så det programmet får lugnt vänta tills det att min plånbok har råd med grövre doningar.

Hur som helst så tycker jag Lightroom är riktigt trevligt. Båda programmen fyller ju verkligen en funktion -- ett tidigare hål i arbetsflödet har täppts till. Nu har man möjlighet till RAW-konvertering, bildsortering och enklare bildjusteringar i ett och samma program, och det måste ju anses som en utveckling i rätt riktning.

Något jag själv inte kommit fram till i mina försök med Lightroom är huruvida det även ersätter iView Media Pro som jag använder flitigt som katalogiseringsprogram. Så här initialt känner jag inte att Lightroom har nog med funktioner för arkivering av bilder, men kanske har jag helt enkelt inte lärt mig programmets alla funktioner än (det finns ju ingen manual tillgänglig).

Så jag bollar vidare med ytterligare en fråga: ersätter Aperture och Lightroom katalogiseringsprogram som exempelvis iView?

Vänligen,
Andreas
 
Andreas: kolla in videon på Lightrooms hemsida. Då kommer du se att det gör det, och även lära dig hur det går till :)
 
Båda programmen ersätter iView Media Pro. Dessutom gör de vad det programmet kan mycket bättre!

Snabb hårddisk är ett måste i Aperure; Man läser in och behandlar tunga RAW-filer i realtid. Därför fungerar programmet sämre på bärbara datorer (och MacMini) som brukar ha diskar på 5400 varv. Apple har dock lovat förbättrad prestanda (lägre hårdvarukrav?) på version 1.1 som kommer nu i mars.

Båda programtillverkarna har lagt upp filmer (som Walle påpekar) som tjusigt visar hur programmen kan användas:
http://www.apple.com/se/aperture/profiles/?buissink#
och en tutorial hos Adobe
http://labs.macromedia.com/technologies/lightroom/#
(klicka på Launch video)
 
Har kört Aperture en del men inte så mycket lightroom. Min erfarenhet när jag testade bägge på min powerbook (G4/1,25 med 1,5 GB RAM) var att bägge var lite för trögjobbade för att kännas riktigt bra. Bättre funkar det då på min powermac (dual G5/1,8, 2,5 GB RAM).
Lighroom kändes lite långsammare dock. framför allt när det gäller att browsa mellan bilder, importera/exporter bilder osv. Och då ska vi inte tala om att lägga på filter mm.
Aperture tycker jag även är mer intuitivt och bättre överblick. Däremot suger funktionerna för att skärpa upp bilderna samt minska brus. Sådant gör jag fortfarande i PS samt med Noise Ninja el Neat Image.
Backupfunktionerna med Apertures Vault är även en funktion som jag tycker är helt suverän.

Kort sagt - än så länge föredrar jag Aperture, men LR är ju som sagt fortfarande i betastadiet... å andra sidan kommer snart Aperture 1.1 så... pja - kommer nog att fortsätta va en smaksak vilket man föredrar.

(Dock rätt grymma hårdvarukrav tycker jag)
 
Det finns en beta för mac. Om det komer en beta för PC återstår att se. Men givetvis så kommer fullversionen att släppas för pc.
 
Vet någon insatt om Aperture 1.1 kommer att tillåta fler än ett bibliotek? Eller om det kommer att vara möjligt att behålla bilderna i den mappstruktur man själv har skapat? Så länge som Aperture tvingar användaren att lägga alla bilder i en och samma databas -- precis som iPhoto -- är Aperture inte ett alternativ för mig.
 
Nyström skrev:
Vet någon insatt om Aperture 1.1 kommer att tillåta fler än ett bibliotek? Eller om det kommer att vara möjligt att behålla bilderna i den mappstruktur man själv har skapat? Så länge som Aperture tvingar användaren att lägga alla bilder i en och samma databas -- precis som iPhoto -- är Aperture inte ett alternativ för mig.

Jepp, man kan ha Aperturebiblioteket på flera diskar med hjälp av programmet Aperture Library Spanner:
http://www.completedigitalphotography.com/?p=417

Aperture vill ha alla bilder i ett eget bibliotek (eller flera, se ovan). När man importerar bilder till programmet kopierar man in dem i det biblioteket. Man kan också välja att läsa in dem direkt till biblioteket från kortläsare/ kamera. Man kan också skapa Vaults som backup på andra diskar.

Lightroom har löst det på ett annat sätt: Här kan man, om man vill, länka in bilder från vilken mapp som helst eller kopiera in dem i Lightroom-biblioteket.
 
Har testat båda på min Powerbook 1,67 Ghz 2 gig ram o ingen av dem flyter speciellt bra. När man lägger upp bilder bredvid varandra tar det för länge att rendera för att det ska va något nöje att jobba i programmet.

Då jag kör två skärmar hemma gillade jag Apertures sätt att hantera dessa. Lightroom kan bara använda båda i slideshow vilket är synd. Sedan tycker jag bättre om Apertures GUI men som sagt Lightroom är ju bara i beta och mycket kommer att hända. I deras forum står det att de jobbar med bättre stöd för dubbla skärmar också. Gillade stackarna i Aperture men det kanske man kan göra i lightroom också.

Det jag inte gillar i lightroom är att raw orginal + raw editerad kommer bredvid varandra. Visst det är bra då man vill jämföra före och efter men det tar upp för mycket plats ner till. Gillar tanken men det borde implementeras på något annat sätt.

Med rätt dator tror jag båda är underbara att jobba med!

mvh,
Edvard
 
edvardwendelin skrev:
Har testat båda på min Powerbook 1,67 Ghz 2 gig ram o ingen av dem flyter speciellt bra. När man lägger upp bilder bredvid varandra tar det för länge att rendera för att det ska va något nöje att jobba i programmet.

Då jag kör två skärmar hemma gillade jag Apertures sätt att hantera dessa. Lightroom kan bara använda båda i slideshow vilket är synd. Sedan tycker jag bättre om Apertures GUI men som sagt Lightroom är ju bara i beta och mycket kommer att hända. I deras forum står det att de jobbar med bättre stöd för dubbla skärmar också. Gillade stackarna i Aperture men det kanske man kan göra i lightroom också.

Det jag inte gillar i lightroom är att raw orginal + raw editerad kommer bredvid varandra. Visst det är bra då man vill jämföra före och efter men det tar upp för mycket plats ner till. Gillar tanken men det borde implementeras på något annat sätt.

Med rätt dator tror jag båda är underbara att jobba med!

mvh,
Edvard

Man kan lugnt konstatera att man inte kan ha för stor skärm eller för snabb dator för den här typen av program ;) På min två år gamla PowerMac G5 Dual 2.0 med 2.5 GB RAM rullar programmen ganska fint. Upplever att hårddisken är den svagaste länken i kedjan, seriell ATA till trots. Även på grafikkortet ställs höga krav, mitt ATI 9600XT med 128 MB RAM är minimikrav och når inte upp till rekommenderat system.
 
Senast ändrad:
Hej

med krav på alla bilder på en disk (bibliotek) e man ju död ju idag med råfilernas storlek.

Jag har ca 70 000 bilder i rå nu, ca 45 000 modellbilder, va 15 0000 resebilder o resten e övriga, reklam, händelser mm spridda på 6 st FW diskar om 250GB + mån 400G, hälften backupp iofs.

Et bra sånt härprogram mspåte hantera flera diskar o offline media, DVD/CD osv.

Roine


Björn Nordström skrev:
Jepp, man kan ha Aperturebiblioteket på flera diskar med hjälp av programmet Aperture Library Spanner:
http://www.completedigitalphotography.com/?p=417

Aperture vill ha alla bilder i ett eget bibliotek (eller flera, se ovan). När man importerar bilder till programmet kopierar man in dem i det biblioteket. Man kan också välja att läsa in dem direkt till biblioteket från kortläsare/ kamera. Man kan också skapa Vaults som backup på andra diskar.

Lightroom har löst det på ett annat sätt: Här kan man, om man vill, länka in bilder från vilken mapp som helst eller kopiera in dem i Lightroom-biblioteket.
 
roinek skrev:

Jag har ca 70 000 bilder i rå nu, ca 45 000 modellbilder, va 15 0000 resebilder o resten e övriga, reklam, händelser mm spridda på 6 st FW diskar om 250GB + mån 400G, hälften backupp iofs.

Et bra sånt härprogram mspåte hantera flera diskar o offline media, DVD/CD osv.

Roine

Om du hanterar dom mängderna data så kan jag bara förorda ett raid-kabinett. LaCie har en trevlig liten sak nu som om jag inte minns fel har plats för fem diskar utan att man blir totalt ruinerad. Raid5 med en hotspare så får man riktigt bra backupsäkerhet samtidigt som det är snabbt att jobba mot och möjlighet till stora volymer.
 
Aperture eller Lightroom?

Kört båda men återgått till CS2.
Tycker egentligen inte de kan konkurrera och ska man ändå köra tilsammans med CS2 så lär det väl bli en salig röra av sidecarfiler på diskarna.

När det väl kommer till konvertering i en eller annan form kräver båda lika mycket av datorn som CS2.

Problemet med CS2 och stora rawfiler är ju mest att det blir tungt och slött i konverteringen.

Jag löste problemet genom att konvertera till Mac och en Quad. Fick ett helt nytt CS2 och inga problem alls med prestandan.

Tycker nog att Lightroom verkar ha en större potential och det ska bli skoj att följa utvecklingen.

Jerry
 
Hej

har som jag ser det än ännu bättee läsning
har dubbla uppsättningar kopior, alla på lösa fw diskar, tre vid datorn o tre jag ställt på annan plats, fyllt upp två av deesa backuppdiskar o snart e den tredje full. DVS de e fysiskt på annan plats.

roine
 
Jag är en glad amatör som dock fotar en hel del. Precis det som Aperture ebbjuder var det jag saknade tidigare då jag i princip gjorde allt med CS2. Jag har dock inte direkt kollat upp markanden map andra katalogprogram så jag har inte så mycket att jämföra med.

Det jag gillar med Aperture är arbetsflödet. För mig är det otroligt mycket snabbare och enklare och hur man snabbt kan märka upp och göra några enkla justeringar på en bild och sedan flytta till andra bilder i en serie. Smarta album och dylikt är också mycket smidigt om man vill visa ett gäng bilder för någon. Framför allt är det dock som sagt möjligheten till ett intuitivt och naturligt arbetsflöde för raw-bilder som frälst mig.

Det som inte är så bra är att det ibland går lite segt. Intressant nog upplkever jag att det går märkbart snabbare när man jobbar med raw. Det är som om JPG-algoritmerna inte riktigt hänger med. Jag har en klar känsla av att de bakomliggande koderna är byggda för raw, helt enkelt. Detta har gjort att jag nu uteslutande jobbar i raw medan jag förut körde typ semesterbilder och lite allmänt familjetjafs i jpg och mest körde raw när jag var extra noga med resultatet.

Jag gillar också backuppfunktionen (vault) och att man enkelt kan exportera en grupp bilder i valfritt format på ett enkelt sätt (t ex för att i optimerad storlek för att köra slideshow på någon annan(s) dator). Det är totalt sett ett fåtal bider som jag förstorar och vill jobba lite mer med i PS och för detta tycker jag integrationen är tillfredsställande.

Aperture är dock dyrt. Först fick jag köpa en ny dator för att kunna köra programmet. Nu måste jag byta kamera för att det hus jag har är för segt när man kör raw...

Den allvarligaste bristen är dock att man inte kan distribuera bibliotek över nätverk mm.


Kort sagt dock, jag blir mer och mer nöjd med programmet. Det är väl tänkt för proffs och det är inte vad jag är, men av någon anledning träffar Apple exakt det jag undermedvetet önskat mig i många år.
 
Har precis införskaffat en Pentax ist DL och det medföljande raw hanteringsprogrammet föll mig inte i smaken.
-Jag har en mini, så aperture är direkt borta ur leken.
-Lightroom har jag testat lite, men det är ordentligt fult så det går nog bort.
-Ett annat som jag har tittat på är Capture one som är riktigt trevligt och snabbt att jobba med.
-Och det sista är Raw Developer som har ett underbart Macigt gränssnitt.

Så det står mellan de 2 sistnämda, men jag har svårt att bestämma mig för vilket...
 
darwin skrev:
Om du hanterar dom mängderna data så kan jag bara förorda ett raid-kabinett. LaCie har en trevlig liten sak nu som om jag inte minns fel har plats för fem diskar utan att man blir totalt ruinerad. Raid5 med en hotspare så får man riktigt bra backupsäkerhet samtidigt som det är snabbt att jobba mot och möjlighet till stora volymer.

Varför inte cupertinos power tower..

http://www.cupertino.se/reseller/PowerTower-p-1-c-61.html

/jens...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.