Annons

Aperture brusreducering RAW Nex-5N - brusigare än JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag gjorde ett försök för ett tag sedan med att ta samma motiv med RAW och med JPEG med min Nex-5N. Tanken var att undersöka om det skulle gå att kräma ur mer dynamiskt omfång ur RAW-filen.

Resultatet blev inte vad jag förväntat mig. Med samma exponering såg JPEGen rejält bättre ut när jag skruvat på skuggorna i Aperture än ARW-filen. Skuggorna gick inte att höja alls lika mycket och resultatet blev grymt brusigt.

Titta på bilderna här:
Picasa album med testbilder

När jag använde Lightroom 3 med raw-filer från min Canon S90 funkade det mycket bättre. Är det Aperture som är kasst? Måste man ha bättre brusreduceringsplugin (Jag har inget mer än den som kom med)? Skuggorna borde ju kunna lyftas mer.
Är det Nex5N JPEG-motor som är helt suverän?

Sannolikt är det väl jag som gjort fel, men jag undrar hur.
 
Jag kanske är korkad, men jag ser bara en bild på din länk och fattar inte hur jag ska se fler. Så jag kan inte jämföra.

Men en sak som jag vet har stökat till det för vissa kameror och bildtyper i Aperture är hur man ställt Boost. För högt inställd ger brusiga lågdagrar i vissa fall, medan det i de flesta andra fall funkar att dra på med max boost. Ingen aning om det är något som gäller just din kamera, men testa att dra på boosten och se vad som händer.
 
Den här länken funkar bättre hoppas jag:
Testbilder

Jag la även till originalbilden. Det är inte ett lätt jobb att lyfta skuggorna här, men det som gör mig förvånad är att det går så mycket bättre med JPEG-originalet.
Tack för tipset om Boost. Ska testa.
 
Jag drog ner Boost till 0. Ingen effekt. Resultatet blev fortfarande lika dåligt med RAW.
 
Hm, mycket finns det att lära. Om jag drar ner Blackpoint till 0 så kommer skuggorna upp i ungefär samma nivå. Detaljerna blir nu rejält bättre i skuggpartierna än för JPEGen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.