Annons

Aperture 3 vs Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

pjw

Ny medlem
Hej,

Jag funderar på vilket program jag skall använda. Eftersom jag har bytt från PC till Mac numera så har jag även funderat på om jag skall byta från Lightroom till Aperture. Det som lockar i Aperture är ansiktsigenkänningen och kartöversikten. Försöker avgöra om det är värt att byta eller ej.

Någon som har erfarenhet av dessa två program och kan dela med sig av vilka styrkor respektive svagheter programmen har.

//Jonas

Det var visserligen ett bra tag sedan jag testade Aperature.
Men jag trivdes klart bättre med LR då.

Dessutom, din licens gäller även på din Mac.
Bara att installera och använda samma licensnummer.

Om man ska byta mellan program sådär. Hur funkar det med export och import av bibliotek osv.
Menar, har du 20000 bilder sorterade med taggar osv. Kan man på ett enkelt sätt importera detta från Lightroom till Aperture? Eller får man göra om allt..

Detta är både en fråga och nått du oxå kanske skulle fundera över om du vill byta system.

Hej!
Lite sent ute men jag skaffade faktiskt aperture trial idag och importerade alla bilder (väldigt smidigt), skulle med vilja veta lite mer fall jag ska satsa på det här eller LR?

Hej!
Lite sent ute men jag skaffade faktiskt aperture trial idag och importerade alla bilder (väldigt smidigt), skulle med vilja veta lite mer fall jag ska satsa på det här eller LR?

Har du använt Lightroom tidigare då? Och fått med dig alla taggar och inställningar med brusreducering samt andra ändringar gjorda i lightroom utan problem??

Nope har tyvärr inte använt LR tidigare, utan haft allt i iPhoto bestämt vilka bilder jag ska behandla öppnat bilderna med PS ja och såvidare vilket är väldigt omständigt! Därför testar jag nu först Aperture och sen tänkte jag nog testa LR.

Nu har jag (försökt) använda Aperture i några dagar. Är det fler än jag som har sjuka problem med att det är segt helt otroligt segt när man drar i reglagen måste man vänta i kanske 30 sek helt sjukt. Jag har macbook pro 13" 4gb ram och så vidare. Hur är LR i den aspekten?

Nu har jag (försökt) använda Aperture i några dagar. Är det fler än jag som har sjuka problem med att det är segt helt otroligt segt när man drar i reglagen måste man vänta i kanske 30 sek helt sjukt. Jag har macbook pro 13" 4gb ram och så vidare. Hur är LR i den aspekten?

Det där låter inte alls rätt. Direkt efter import, när den ska producera previews är den lite seg men inte alls som du beskriver det. Jag har kört den på samma dator som du, men idag är huvuddatorn är en iMac27" i5 och där går det mycket fortare så klart.

Har tyvärr inget förslag på åtgärd, men hur fungerar datorn i övrigt, t. ex. i PS?

Kolla att du har grafikaccelerationen påslagen. Görs i inställningarna för "Strömsparare".

Det som lockar i Aperture är ansiktsigenkänningen och kartöversikten. Försöker avgöra om det är värt att byta eller ej.

Det finns massor av orsaker till att välja det ena eller det andra av dessa program. Men om du redan kör LR och anledningen till att du vill byta är ansikten och kartor, tycker jag du ska låta bli. Kartfunktionen är lite yxig och inte så speciellt användbar och anskitsfunktionen bara en kul gimmick.

Du bör absolut inte byta från Lightroom till Aperture. Lightroom känns till och med bättre integrerat i OS X än vad Aperture någonsin kommer göra...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto