Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anv blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Milo

Aktiv medlem
Då jag har köpt en ny "avancerad" blixt till min Canon har jag lite funderingar ang hur, var och när??

1...I vilka situationer använder jag blixten som den är och "rätt på" och i "45" graders vinkel??

2...När ska jag använda "bounser" och fungerar den även utomhus i dags ljus??

3...Plåtar jag i snedställt läge (porträtt) hur vinklar jag blixten då??

4...I vilken situation använder jag blixten då den står rakt upp och har "vit pappers lapp" för tjus spridning??

Då jag e ruskigt osäker på alla användnings omr med ex blixt så blir jag glad om jag lär mig nått!

Mvh Milo...

Milo skrev:
Då jag har köpt en ny "avancerad" blixt till min Canon har jag lite funderingar ang hur, var och när??

1...I vilka situationer använder jag blixten som den är och "rätt på" och i "45" graders vinkel??

När du är utomhus ska blixten alltid köras "rakt på", att bounca blixten i 45graders vinkel funkar bara då du är inomhus, och har ett vitt tak rätt nära dig (är det tex en kyrka med 17m till taket e det kört att bounca)

2...När ska jag använda "bounser" och fungerar den även utomhus i dags ljus??

Det är lite skillnad på att "bounca" blixten(studsa den mot ett tak i 45 graders vinkel), och att använda "omnibounce"
OmniBouncern är en liten plastmössa som ska användas för att ta bort de skuggor som man får genom att rikta blixten rakt på motivet, då den sprider ut ljuset bra mycket mer än blixten gör normalt. Utomhus är det väl eg ingen ide att använda den, dock får du lite bättre spridning på blixtljuset, o det kan vara bra ibland..i övrigt, se svaret på första frågan.

3...Plåtar jag i snedställt läge (porträtt) hur vinklar jag blixten då??

Kan du bara vinkla blixten upåt, o inte åt sidorna? Isf är du tvingad att köra med blixten rakt på mot motivet, även här kan omnibouncern med fördel användas då den sprider ut ljuset så det inte blir lika hårt, har man vita väggar runt om sig går det även ibland att rikta blixten och bounca den mot en av dessa väggar.

4...I vilken situation använder jag blixten då den står rakt upp och har "vit pappers lapp" för ljus spridning??

Det du pratar om kallas för "eye catcher", är eg ingen radikalare skillnad än att köra med en omnibounce, en del blixtar finns det ingen omnibounce som passar till, då är denna metod ett bra altenativ.

Då jag e ruskigt osäker på alla användnings omr med ex blixt så blir jag glad om jag lär mig nått!

Mvh Milo...

Tack Tobbe..

Tack för hjälpen Tobbe...
En annan är ju lite "rostig" på det här med ex blixt och i manualen för blixten står det bara "tack för att du valt Canons blixt"...det blir jag ju inte smartare av..:confused:
Och visst är den vinkelbar åt alla håll...så jag hajjar vad du menar med att slå blixten mot höger vägg...(nått sånt)

Tack igen...
Pata..

Att ha i bakhuvudet:
Bilder med blixt rakt på innomhus blir fruktansvärda om man inte är noggran och ställer ned blixten etc. Har man en kraftig blixt, t.ex. 540, 550 spelar det nästan ingen roll vart man slår den. Har man dessutom en snabb film, t.ex. 400 ISO kan man i princip rikta den bakåt och reflektera den i pannan. Att ljusätta är krångligt, det tar tid att lära sig. Dock har många kameror automatisk blixtinställning som stänger av blixten när tillräckligt ljus nått motivet. Min blixt lyser grönt när bilden blivit normalt exponerad. Onödigt? Inte det minsta.
Kan du luta blixten lite bakåt och inte bara rakt upp i taket är det att rekommendera. Har man vitt tak och vägg nära sig blir det kanonfint ressultat.

Mmm..

Tack för värdefull info Henric...

Men...ehhh??...Samarbetar inte kameran och blixten så att motivet får rätt mängd ljusmängd..jag tänker då på "TTL" och dess släktingar (E-TTL mm)
Jag menar...om jag tar en bild med brännvidd 28 på 4 m avstånd och en på brännvidd 90 med 0,4 m avstånd...inte blir det väl samma mängd ljus som motivet får på båda....Eller???:confused:

Hmm?...rätta mig om det är helt åt pipsvängen, jag gissade att kameran och blixten höll reda på var motivet är, hur långt borta, vilket ljus det är och så vid......

Pata

Re: Mmm..

Milo skrev:
Tack för värdefull info Henric...

Men...ehhh??...Samarbetar inte kameran och blixten så att motivet får rätt mängd ljusmängd..jag tänker då på "TTL" och dess släktingar (E-TTL mm)
Jag menar...om jag tar en bild med brännvidd 28 på 4 m avstånd och en på brännvidd 90 med 0,4 m avstånd...inte blir det väl samma mängd ljus som motivet får på båda....Eller???:confused:

Jovisst, om bländare är densamma, men blixten måste kräma på mer om du står lägre från motivet för att ljusmängden som träffar filmen skall vara detsamma.

Hmm?...rätta mig om det är helt åt pipsvängen, jag gissade att kameran och blixten höll reda på var motivet är, hur långt borta, vilket ljus det är och så vid......

En Canonblixt vet inte hur långt det är till motivet (men Nikons gör det...) och inte heller vart motivet är(förstås...)
Visst samarbetar kameran och blixten för att ge rätt ljusmängd (eponering).
Det finns egentligen bara ett läge på själva blixtljuset. Ljusstyrkan från ett blixtrör går inte att justera, därför lyser blixten olika lång tid beroende på exponeringen och det rör sig om delar av millisekunder.
Gememsamt för alla TTL blixtar är att det sitter en sensor strax framför filmen med ett eller flera "ögon" mot filmens framsida. När slutaren öppnats helt tänds blixten. Ögonen mäter ljuset och en processor börjar räkna. När den anser bilden fått lagom med ljus släcks blixten och den andra ridån går ner. Allt detta tar någon hundradels sekund.
En E-TTL blixt fyrar av en för-blixt 0.1sek.innan slutaren öppnas. Sensorerna mäter den blixten emot stängd ridå och blixten vet ungefär hur exponeringen blir innan det är dags för den riktiga exponeringen. Detta för att ge processorn underlag för en säkrare exponering.

Det där skulle inte jag kunnat haspla ur mig. Mycket intressant. Men använder man blixten rakt framåt räknar Canonblixtarna avståndet till motivet. Står det bara en meter framför kameran måste ljuset klippas fortare än om det står tio meter från kameran. Med hjälp av IR kollar den vart föremålet befinner sig någonstans.

Henric:

Jag har en 540EZ som lyser grönt när bilden är "rätt" exponerad! Men vad är rätt exponerad? Jag tycker att den alltid lyser grönt, hur man än ställer in den. Gjorde en undersökning nu med en digitalkamera. Även om lampan lyser kan bilden vara kraftigt under eller överexponerad på motivet, som i mitt fall var ett ansikte på två meters håll! Teknik i all sin ära, men jag struntar nog i denlampan i framtiden;)

Tveksam!

Henric:

Jag har en 540EZ som lyser grönt när bilden är "rätt" exponerad! Men vad är rätt exponerad? Jag tycker att den alltid lyser grönt, hur man än ställer in den. Gjorde en undersökning nu med en digitalkamera. Även om lampan lyser kan bilden vara kraftigt under eller överexponerad på motivet, som i mitt fall var ett ansikte på två meters håll! Teknik i all sin ära, men jag struntar nog i denlampan i framtiden;)

Lampan lyser inte om blixten avgav all sin energi vid avfyrningen. Dvs, om den inte lyser så bör man oroa sig för underexponering pga för långt avstånd till motivet. Inget annat.

Att digitalkameran exponerar dåligt med blixt beror förmodligen på att digitalkameror sällan har TTL-blixtmätning utan en sensor bredvid objektivet. Inga spejsiga evaluerande mångfältsmätningar där alltså.

Jo, men vad är normalt? När jag gjorde mitt test exponerade jag efter vad kameran medd E-ttl gav mig och sedan +- 2 steg. Den lyste grön vid alla tillfällena.. Men inte fan blev bilderna rätt exponerade?????

Hmm, jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du väljer en ny bländare ändras öset, men inte om du väljer en knappare eller rikligare exponering, med vredet på kamerans baksida (på min eos1). Det betyder ju att du vill ha en bild som är under/över-exponerad, annars hade du ju valt en ny bländare. Därför öste blixten som en normal bild skulle blivit, och du valde hur mycket ljus du ville släppa in på filmen. Blixten registrerar nämnligen inte kompensation, vad jag förstått. Hur låter det?

Ok! DU har säkert rätt nånstans. Jag mende attjag öppnade och stängde bländaren 1-2 steg med bibehållen slutartid och lampan lyste hela tiden!?

Jo, okej. Men det är skillnad hur du öppnar/stänger bländaren. Antingen ändrar du bländaren manuellt och blixten ställer om sig. Eller så kompenserar du, tror det heter att du förskjuter, med hjälp av t.ex. ratten på baksidan. Då betyder det att ingenting ska ändras bara bländaren för mer eller mindra ljus. Använder du läget "manuell" kan du inte göra så vad jag vet, men på alla programlägen.
Men jag ska inte sticka under stol med att blixten, och den gröna lampan kan visa fel, och du har gjort helt rätt. Jag tycker vi skyller på kameran... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar