Annons

Användningsområden för kund

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Hur tänker ni när ni fotar bröllopsbilder, porträtt, företagsbilder, lifestyle-bilder osv när det kommer till användningsområden för kunden? Hur får, får inte, kund använda sina bilder?

Det beror väl på vad kunden har för avsikt när hen beställer bilderna? Om syftet med bilderna är publicering får kunden givetvis publicera bilderna. Osv.

Precis, kunden får använda bilderna precis så som de anger att de vill när de beställer, sen prissätter man efter det.

Om kund fotograferas privat och inte för företag men vill använda bilderna kommersiellt, hur tänker man där? Jag är intresserad av att sätta fasta priser som kunden kan utgå ifrån men fotar man för företag är det mer vanligt med en offert vad jag förstår.

Om kund fotograferas privat och inte för företag men vill använda bilderna kommersiellt, hur tänker man där? Jag är intresserad av att sätta fasta priser som kunden kan utgå ifrån men fotar man för företag är det mer vanligt med en offert vad jag förstår.

Man brukar i egentlig mening skilja på komersiella, och icke komersiella uppdrag.
Inte på företag eller privatpersoner.

Säg att jag fotar en privatperson som jag tror ska använda bilderna privat eftersom det är mitt främsta område. Den här personen använder senare bilderna kommersiellt. Hur löser jag det?

Säg att jag fotar en privatperson som jag tror ska använda bilderna privat eftersom det är mitt främsta område. Den här personen använder senare bilderna kommersiellt. Hur löser jag det?

Det "vanliga" sättet är att skriva ett avtal innan uppdraget görs, där det framgår hur bilderna får användas, och i vilken omfattning.
Önskar kunden senare att utöka användandet till fler områden, allt öka omfattningen, så skriver man ett nytt avtal för just detta.

Är detta inte reglerat i avtal från början så finns det förstås inte så mycket att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar