Annons

Användning av okularlock

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
När man använder trådutlösare är det, enligt min instruktionsbok (Canon EOS 30), risk för att ljus kommmer in i sökarokularet och stör ljusmätningen. För att undvika detta fenomen rekommenderas att använda det medföljande okularskyddet som sitter på kameraremmen. Frågan är nu hur vanligt detta är? Jag måste ärligen säga att jag aldrig har använt det och jag tycker mig inte heller sett att ljusmätningen blivit felaktig, inte på grund av det iallfall (tror jag ). Hur brukar ni göra? Är det alltid skydd på när trådutlösare används? Om man alltid bestämmer ig för att titta i sökaren när man exponerar kanske detta löser det hela, men där slarvar :eek: jag också en del.

Jag har aldrig på mitt okularlock, men det beror mest på att jag då måste joxa för att få bort ögonmusslan. Vid längre tider brukar jag dock skugga okularet med handen, dock utan att röra kameran.

Jag har aldrig märkt några problem med att ljus kommer in från okularet.Använder Minolta, Hasselblad.
För säkerhetsskull brukar även jag hålla handen några cm från okularet eller titta i sökaren under exponeringsögonblicket.

Jag kan tänka mig att mätaren blir ganska lurad om kameran står på stativ med solljuset bakifrån som lyser rakt in i okularet.
Jag har för mig att jag kollade på min gamla EOS som var lite länslig för det. Jag har använt skyddet EN gång, typ...

Mina erfarenheter av Pentax, Canon och Mamiya är att samtliga är känsliga för ljus via okularet. Hur mycket beror på omständigheterna. Värsta fallet är förstås när man har solen i ryggen, så att den lyser rakt in i okularet.

Brukar alltid använda okulakskyddet om kameran är på stativ och slutartiderna blir lite längre. Har märkt att ströljuset som kommer in "bakvägen" kan lura exponeringsmätaren ganska ordentligt.
Varför inte vara på säkra sidan??

Vid langa exponeringstider anvander jag alltid okularskyddet. Vid kortare skuggar jag alltid med handen om jag inte tittar i sokaren.

Jag saknar att det inte finns en inbyggd okularslutare eftersom det ar risk for att kameran rubbas ur sitt lage nar man ska "meckla" fast okularskyddet som sitter pa kameraremmen, aven vid stativanvandning. Det finns inte ens pa en sapass dyr kamera som Eos 3.

Jag brukar alltid stänga okularsluteren (finns en inbyggd!) på min F90X när den står på stativ. Vi hade in liten dissukssion om detta i Varför så "stora" rullar... . Det är främst vid fotografering i svagt ljus jag har fått mätarproblem.

/Anders

Min EOS 1 har en liten knapp bak som stänger ockularet. Jävligt praktiskt! Använder det alltid!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar