Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användning av gps

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har anslutit en gps till min Nikon D200. Den mäter upp bra var jag befinner mig, men det retar mig att då den inte har kontakt med en sattelit väljer istället senast kända position, vilket kan innebära helt galen info.
Som nu sist så hade jag kameran på när jag gick inne i stan, jag stängde sedan av den (gps'en stängs då av samtidigt) jag tar sedan en bild hemma, direkt efter att ha startat upp kameran och kontrollerar gps-datat. Det är då datat från var jag stängde av kameran tidigare.

gps'en jag anväder må vara en kina-pryl, och inte en nikon original - men den använder ett sirfstar3-chip vilket är ett välkänt och välfungerande sådant, jag har även svårt att tro att gps'en skulle ha någon form av minnes-funktion, utan det känns mer som att kameran valt att lägga till denna data.

Jag har kikat runt lite i menyerna, men hittar inget om gps - finns det några inställningar om detta, eller är mitt bästa alternativ att koppla ur gps'en när jag befinner mig innomhus?

Hmm okay, jag har nu konstaterat att chippet i gps'en har en form av minnesfunktion, för att snabbt kunna återansluta med sattelliterna, då kan man tycka att möjligheten borde finnas för hurvida kameran ska spara denna osäkra data eller ej... Det tycks inte finnas på min D200 (gammal firmware kanske??) Jag har sett att bla D90 och D300 har en gps-sektion menyn, finns där några inställningar?

Du måste ta hänsyn till att det tar GPS-mottagaren en del tid från det att den slås på till den vet var den är. Hur lång tid det är kan variera, men minst några sekunder, men det kan ta flera minuter om det vill sig illa. Och är du inomhus kan det mycket väl bli så att GPS-mottagaren inte kan få fram en position alls.

Det du förmodligen har i en sån GPS är "hotfix", alltså en funktion där din GPS lagrar senaste kända bandata (ephimeris), för att kvickt kunna låsa på satelliterna, när du slår på den. Annars måste bandata laddas ner igen, varje gång du startar din GPS. Dessa bandata sänds i block om sex sekunder, var tionde sekund. Det går åt tre block för fullständiga data. Alltså tar det alltid minst 30 sekunder att få igång en GPS som inte har tillgång till denna information på annat sätt, via "hotfix" eller A-GPS.

Men oavsett detta hotfix, som alltså snabbar upp positionsberäkningen när du startar din GPS, under förutsättning att du haft den igång de senaste dagarna och inte kört, eller ännu värre flugit, för långt när den var avstängd, så måste du ändå få till en ny positionsberäkning. Även om bandata finns måste låsning mot psuedokoden i satellitsignalen ske. Det kan gå på några få sekunder, men då vill det till att det är bra signal, alltså utomhus utan för höga byggnader eller annat som skymmer. Sitter du inomhus när du slår på den kan även en bra mottagare, som SiRF-star 3 är, behöva flera minuter på sig, och den första positionen den kommer fram till kan vara en bra bit från där du verkligen är.

Tills det att den beräknat en ny låsning på signalerna brukar senast kända position skickas från GPS:n, och så verkar det vara i ditt fall också.

Gps

Naturligtvis borde GPSen inte skicka ut information när den inte vet var den är...
Kameran får säkert koordinatinformation från GPSen och skriver bara ner den, den kan ju inte veta att den är felaktig;-)

Några saker värda att tänka på med GPS som jag lärt mig efter många års användning (använde även föregångaren DECCA för navigering, markbaserad dock men samma ide), att "kallstarta" en GPS tar allt från 20.sek till flera minuter beroende på typ av GPS och mottagningsförhållanden.

Inomhus får även en SIRFIII svårt att visa rätt om den gör det alls, och det kan som sagt ta lite tid innan den hittar rätt. Den börjar söka på den position där Du stängde av den men har Du flyttat Dig en bit kanske flera mil sedan dess så tar det lite längre tid, så är GPS taggning viktig så får Du ha tålamod tills den visar rätt innan Du börjar fota.

Man brukar säga att GPS.en ska ha "fri sikt" uppåt för att funka bra så är Du inne i en tät skog där trädkronorna bildar som ett tak så försämras mottagningen markant, likaså inuti en bil därför är det bra att placera den nära ett fönster/vindruta så blir mottagningen bättre!

Titta även på hur många kanaler den har en SIRFIII bör jobba på min 12 kanaler hopperligen 20.

Hmm Jo jag har inget problem att acceptera att den tar tid på sig att få korrekt data, men jag får nog "hårdvaru-hacka" den med en switch som klipper rx-sladden (som skickar data till kameran) och släcker då "GPS" i displayen, så den inte skriver data när den inte ska :)

Naturligtvis borde GPSen inte skicka ut information när den inte vet var den är...
Kameran får säkert koordinatinformation från GPSen och skriver bara ner den, den kan ju inte veta att den är felaktig;-)
I regel kan kameran faktiskt det. Vanligtvis skickas sådan här information mellan enheter med NMEA protokollet, och då finns det även information om kvalitén på den angivna positionen. Allt från olika noggrannhet till att den är en ren gissning.
Men om inte kameran bryr sig om den infomationen hjälper det ju inte.

Okay, har förstått att det är lite svårt för kameran att veta hur precis den ligger mot koordinaterna när man stängt av den och gps'en ska återansluta - vilket man ofta vill - men inte alltid.

Jag tycker då det är väldigt irriterande med feltaggade bilder, hällre då ingen gps-taggning alls.

Mitt svar blev då en liten mod, som visade sig fungera precis som tänkt. Kameran visar "GPS" i display-fönstret när den tar emot data, klipper man då denna anslutning så har gps'en fortfarande ström och kan lokalisera sig - är man då innomhus och inte önskar montera av gps'en alternativt vänta i en halv evighet på att det ska hitta position - så kan jag nu bara stänga av själva sändningen av data på ett enkelt sätt.

Min gps är en Yongnuo N-918/N1 inhandlad på ebay.
Och efterssom jag gillar att dela med mig med ideer så postar jag ett par bilder på förloppet:
Det var inte särskillt komplicerat, utan bara pilligt. Hela poängen är bara att sätta en switch på rx-sladden (röd).

Bilagor

• gpsmod1.jpg
    gpsmod1.jpg
    12.7 KB · Visningar: 212
  • gpsmod2.jpg
    gpsmod2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 219
  • gpsmod3.jpg
    gpsmod3.jpg
    11.4 KB · Visningar: 230
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar