Annons

Användning av bouncer på blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter J.

Ny medlem
Har nyligen köpt in en bouncer till canons 540 Ez blixt. Tog några bilder inomhus genom att rikta blixten upp i taket och fick precis det mjuka behagliga ljus jag eftersträvat, med andra ord väl investerade 220 kr.

Jag har dock det prekära problemet att kameran (EOS33)används flitigt av reportrar som kör på helautomatik rakt igenom. Kompromissernas värld - javisst, men det måste jag leva med.

1. Jag hade nu tänkt instruera om att alltid använda bouncer och rikta blixten i taket vid porträttbilder och vid fotografering av mindre lokaler. Detta förutsatt att taket är vitt. Men är lite osäker på om det även är bra att ha bouncer på blixten när man riktar blixten rakt fram (det inte finns något tak att slå blixten i, t.ex. på mässor - och när man tar närbilder på exempelvis produkter).

2. Vid fotografering av större lokaler, har jag ofta fått tillbaka bilder där blixten lyckats lysa ut 10-15 meter men sen har det tagit stopp. Vad jag förstått är det inte att rekommendera bouncer i dessa lägen då den stjäl ljus. Men finns det någon "enkel" lösning som skulle fungera även för en "automatik-människa" här. Ska man instruera om Tv läge och lång tid och blixt rakt fram utan bouncer???

Vore mycket tacksam för lite vägledning...

1. Bounchern gör liten effekt rakt fram, då stjäl den bara ljus.

2. Att lysa upp riktigt stora lokaler som mässhallar och seminarier med bara en blixt går ju inte. Det är väl bättre att säga att det inte går. I så fall är det bättre att ställa kameran på något stadigt och plåta utan blixt.

En liten bifråga...

Peter J. o Magnum75.
Hur blir resultatet med en 540 EZ på en nyare Canon typ EOS 30/33

Har hört att man ¨BÖR¨ ha EX till den nyare Canon kameran men EX kostar ju sååå mycket.
Hur är det med ljusmätning, osv... För övrigt kan jag tänka mig att resultatet blir bättre med en Beg 540 EZ än med en ny Sunpak 4000AF???

VAd har ni för erfarenhet av detta?

:confused:

Peter: Har du väl klämt fast bouncerns har väl knappst nåt val sen :D

Jag har en på min 540ez och den sitter som berget! Är rädd att jag blir tvungen att klippa sönder den om jag vill få av den nån gång, varför jag nu skulle vilja det. Den funkar utmärkt även att köra rakt på, inte lika stor effekt men absolut inte sämre än att köra utan. Visst stjäl den ljus, men själv använder jag mycket sällan blixt för att fotografera på längre avstånd, det ser ändå så onaturligt ut då. Mvh micke

Visst funkar 540 och andra TTL-blixtar på Eos 33. Exponeringen blir mer tillförlitlig med EX-blixtar, men ofta är det ingen skillnad.

Som jag tidigare skrivit i andra inlägg kan jag rekomendera Metz 54 då den har samma ledtal som 550EX och i övrigt livärdiga funktioner till ett lägre pris (2 995). Är själv mycket nöjd med den. Se också test i FOTO förra året.

/Mats

Bouncer

Bouncern stjäl ungefär 1 till 1 1/2 stegs ljus.
Det gör även ett vit tak.
Detta måste man ta hänsyn till, när man kör blixten och kameran manuellt.
Min gamla Osram-blixt har ett automatläge för bländare 4 eller 8.
På kameran ställer jag in blixtsynkrontiden och bländare 8. Detta gäller för direkt blixtljus upp till 3,5 meter med 100 ASA film. Samma gör jag på blixten, alltså "automat" och bl 8.
Sedan gör blixten resten. Fotocellen på blixten doserar blixtljuset till lämplig styrka. Kör jag med bouncer, så känner blixten av att det behövs något mera blixtljus, och så fixar har det.
Vinklar jag blixten mot ett vit tak, så slukar taket en del och ljuset har än längre väg till objektet. men även detta förhållande kompensera blixten, både med eller utan bouncer.
Det ända jag måste tänka på, är blixtljusets distans till fotoobjektet. Har blixtens ljus ett längre avstånd än 3 meter, så får jag helt enkelt köra med bl 4 på både blixt och kamera. Och detta kan jag göra från 3,5 upp till 7 meter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar