Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni Neat Image?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag får en känsla att mer och mer porträtt man ser här och då speciellt tagna på "riktiga" modeller har genomgått en behandling av NI. Ibland känns det som det blir lite för mycket plastigt och därför undrar jag mest vad ni tycker och tänker om detta och om ni använder det?

/ Marcus - som inte använder NI

Nej, jag har aldrig använt Neat Image och jag tvivlar på att jag kommer att göra det. Jag tycker också att det för det mesta ser plastigt och syntetiskt. Jag tycker till och med att kornlösa bilder från digitalkameror har en tendens att se plastiga ut ibland och jag vill nog inte släta ut dem ännu mer.

Jag använder neatimage till bilder tagna med 800 eller 1600 ISO för att ta bort bruset...inte för att softa till porträtt.
När jag ska snygga till huden på porträttbilderna gör jag det "för hand" i Micrografx Picture Publisher 10 Pro.

till andra OS finns bla. grain surgery.

om man tar i alldeles för mycket med NI så ser det naturligtvis plastigt ut. gränsen är hårfin så det är lite knepigt att hitta rätt mängd till rätt bild.

ett tips är att köra NI som plugin till photoshop. då kan man använda sig av tona som är mycket effektivt och enkelt (funkar mycket bättre än lager och opacitet).
för då kan man tona tillbaka ursprunget till viss del och det kan bla. bli som en bättre kornförminskare än noise devicen.
observera att jag skriver kornförminskare.
dvs man behåller känslan av korn, men drar ner på kornstorleken. inte ta bort helt.
detta gör att man även kan interpolera hyfsat mycket och samtidigt behålla kornstorleken som tidigare men inte förlora skärpa.

jag vill påpeka att det finns miljarder sätt att använda NI på. inte alla sätt faller alla i smaken.
att inte testa NI för att man sett att andra kanske inte använder det så det passar en i smaken innebär ju bara att man missar att lära sig använda något på sitt eget sätt.

NI är mer användbart än man kan tro.

ANNONS