Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni D-lighting med t.ex Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, är lite fundersam över denna funktion.
Har just tagit ca 200 bilder i Prag med Auto D-lighting aktiverad.
Bilderna (J-peg), blev överlag mycket bra med bra tonsklala och detaljer i högdagrar och skuggor.
Jag håller på att "öva" inför min långresa till Australien i sommar och funderar över olika inställningar.
Denna funktion verkar ju överlägsen när man fotograferar i miljöer med mycket kontrast, hård sol mm.
Anledningen till att jag är fundersam är att jag läst på andra platser hur man fullständigt sågar denna i mina ögon eminenta funktion.
Vore kul att höra era åsikter om detta.
(Obs ! Jag kommer att överlag fotta Jpeg, men byta till RAW då jag ser ett motiv som garanterat kommer att efterbearbetas).
Mvh

Mats W

Active D-lighting är synnerligen smidigt. Nackdelen är att det blir en hel del brus, framförallt i lågdagrarna även vid låga ISO.

Att ta bilder i råformat är alltid bäst. Förutom när minneskorten är fyllda... ;)

Har inte märkt det men skall dubbelkolla mina testbilder.
Har läst att det går in färre bilder på kortet om man kör D-lighting.
Stämmer det ?

Mvh

Mats W

Inte färre bilder. Men bufferten minskar avsevärt. Dvs, du kan inte ta lika många bilder i följd med 4,5b/s. Råformat får däremot minneskorten att bli små...

Har inte märkt det men skall dubbelkolla mina testbilder.
Har läst att det går in färre bilder på kortet om man kör D-lighting.
Stämmer det ?

Eftersom det ofta tar fram brus i bilderna så skulle jag tippa på att bilderna, överlag, inte går att komprimera riktigt lika mycket, så det låter rimligt.

jag burkar slå på d-lighting när jag fotar i motljus med matrix-mätning.
det brukar fungera bra, och mycket smidigare än att byta mätningsmode och trixa med exponeringskompensation.

Har kollat mina senaste bilder från Prag mycket noga efter brus.
Jag ser inte någon skillnad alls.
Tror att detta brus kanske är olika tydligt beroende på typ av motiv
och olika ljusförhållanden ?

Funktionen kommer helt klart att användas då det är stark sol.
Har även sett att blixtbilder vinner mycket på den då kameran gärna vill klippa då det ljusaste
är färdigexponerat med mörka skuggor som följd.
Mvh

Mats W

Har kollat mina senaste bilder från Prag mycket noga efter brus.
Jag ser inte någon skillnad alls.
Tror att detta brus kanske är olika tydligt beroende på typ av motiv
och olika ljusförhållanden ?

Funktionen kommer helt klart att användas då det är stark sol.
Har även sett att blixtbilder vinner mycket på den då kameran gärna vill klippa då det ljusaste
är färdigexponerat med mörka skuggor som följd.
Mvh

Mats W

Tar du en inomhus mot t.ex. ett solfylld fönster ser du redigt med brus om du använder funktionen. Men utomhus i dagsljus fungerar det så gott som alltid bra!

Var kommer bruset ?
I hela bilden eller bara i skuggorna ?
Skall prova i morgon.

// Mats W

Ok, skall prova det.
Denna funktion ser jag som användbar då jag bara skall plåta Jpeg utan redigering.
Då kan ju brusiga skuggor vara bättre än kolsvarta dito.

Annars är det ju Raw som gäller.

Mvh

Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar