Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användarnamnet som namn...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite märkligt att inte enbart användarnamnet används. Som det är nu är det lite gott & blandat, ömsom namn ömsom användarnamn...

Jag har förståelse för att det riktiga namnet på något sätt ska vara "offentligt" men borde det inte räcka med att den uppgiften finns på var och ens egna Sida?
Alternativt (kanske den bästa lösningen) borde både namnet och användarnamnet framgå vid de tillfällen som det finns en avsändar.

Anledningen till varför jag efterfrågar detta är att användarnamnet är unikt till skillnad från personnamnet dessutom är det oftast lättare att komma ihåg ett specifikt användarnamn än tex Andersson, Johansson, Karlsson och Olsson(!) som det finns en uppsjö av i detta avlånga land.

Eller, har jag förbisett något... finns det någon uppenbar anledning till varför det inte bör göras så som jag föreslår..?

Det finns en lååång diskussion för och emot detta. Jag kunde inte hitta den nu men det är väl för att jag är för trött just nu.

Därför att jag heter åxå Jonas Olsson....
Då blir det ju problem om vi skulle ha samma användarnamn ellerhur.

/Jonas

Hmm... själva Användarnamnen är alltid unika medans personnamnen inte nödvändigtvis behöver vara det... Därav mitt förslag.

Det här är anledningen till att jag satte en liten asterisk efter mitt namn. Jag såg en bildkommentar med "mitt" namn och blev lite konfunderad...

Den diskussion jag tänkte på är äldre och handlar nästan uteslutande om nickens vara eller inte vara. Det har ju faktisk varit så en gång, att bara nicken syntes och att man fick kolla i profilen om man ville veta vem pratade med.

Piha skrev:
I den här tråden diskuteras det

Vet inte om det var den AnnaKarin menade.

Tack för det.

Nu har jag skummat igenom det som har sagts om användarnamn/nick's.
Min komprimerade sammanfattning är följande:

De som var emot användarnamn var det endast för att de tyckte att det var fånigt samt att om endast användarnamnen är synliga så vet man inte vem det är man pratar med......

*LER*

Min slutsats är:
Jag ser ingen som helst anledning till att personnamnen OCH nicken ALLTID ska synas tillsammans, dvs både i forumen och bildkommenterandet.
Argument 1. Personnamn är inte alltid unika.
Argument 2. Personnamn tillsammans med ett användarnamn är betydligt lättare att urskilja än om det endast är samma eller liknande personnamn eller liknande användarnamn. Sannolikheten att mycket snarlika kombinationer skulle uppstå är nästan obefintliga och om det mot förmodan skulle uppstå är det enkelt att ändra användarnamnet till skillnad från att ändra personnamnet...
Argument 3. Ett namn kan vara viktigare än många tror, ur flera perspektiv. Se till alla som har bytt namn (tänker främst på artister av olika slag).
Argument 4. Finns INGEN anledning att det inte är konsekvent.

PS. sorry för att jag har dragit upp ett gammalt ämne...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto