Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användare av batteripack BP-200!

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
Jag har några frågor angående batteripacket BP-200 till Canons EOS 300.

1. Jag har någonstans hört att stativgängan på undersidan av detta batteripack till nedre delen är gjort av plast, och att den därför är något klen. Stämmer detta?

2. (Dum fråga kanske) Kan kameran stå på ett plant underlag då batteripacket är påmonterat?

Är nämligen lite sugen på att köpa ett sådant batteripack/handtag för att få en lite tyngre och stadigare känsla i kameran...

Tack på förhand!

Bra fråga, funderar nämligen att skaffa batteripacket till EOS 30 Bp 300, så jag hakar på frågan...
Per-Olof Nordin

bp-300

Kan bara svara på per-olofs fråga!

Svar 1: stativgängan på bp 300 är av metall.

Svar 2: nja=) visst går det, men det blir ju inte grymt stadigt precis...

hoppas du fått lite hjälp iaf

mvh///jonas

naylor83 skrev:
2. (Dum fråga kanske) Kan kameran stå på ett plant underlag då batteripacket är påmonterat?

Det beror helt och hållet på vad du har för objektiv. Den kan ju bli framtung.

/jojje

ps. Detta gäller bp-300, förmodligen bp-200 också.

naylor83 skrev:
1. Jag har någonstans hört att stativgängan på undersidan av detta batteripack till nedre delen är gjort av plast, och att den därför är något klen. Stämmer detta?
Den är av metall.
naylor83 skrev:
Med min 28-80 klarar den det. Har du tyngre (längre) objektiv så går det nog inte.
naylor83 skrev:
Är nämligen lite sugen på att köpa ett sådant batteripack/handtag för att få en lite tyngre och stadigare känsla i kameran...
Du får en tyngre och stadigare känsla. Så köp du den.

Tack för edra svar!

Jo, jag glömde ju att det naturligtvis beror på objektiv. Jag har ett 28-90 så det kan ju kanske gå...

Jag har ett 28-90 DC, och med det monterat så går det att låta kameran stå rakt. Har nyttjat det några gånger innan jag skaffade stativ.

Med 75-300 går det INTE. Å andra sidan går det utmärkt att lägga kameran på "rygg" med objektivet uppåt, när man skall "förvara" den på hyllan. Det gör jag oavsett vilket objektiv som sitter på, förresten.

Med 28-90 på kameran så fungerar det att använda kamreran utan BP-200, men med 75-300 så blir kameran mycket trevligare att använda när BP-200 är monterat.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte mitt pack, även om jag ännu inte tjänat igen det på batterikostnaden.

Trevlig tråd... funderar också på en BP-200. Men hur funkar den med ett 75-300 och stativ? Det blir ett ganska kraftigt böjmoment i batteridelen.
Var går gränsen i objektivstorlek?
//Jonas

Hej!
Har haft ett BP-200 i lite mer än ett år och kan bara säga att jag är nöjd med det. Stativgängan på batteripacket är faktiskt av plast på BP-200 men än har den inte börjat strula fast jag kan tänka mig att det kommer att bli ett framtida problem, ungefär som objektivfattningen av plast som nog också kommer att ge med sig. Jag har använt kameran ihop med en del olika objektiv, tyngst har mitt 75-300 varit när jag haft kameran på stativ. Jag tror inte riktigt det är något problem med att objektiven blir för tunga för t.ex. mitt 80-200/2,8 har stativfäste på objektivet. Jag som har ganska stora händer har haft enorm nytta av det större grepp man får när man monterar batteripacket men en sak som jag gärna skulle vilja ha på det dock är en inställningsratt vid vertikalgreppet, det är enormt bakvänt att alltid behöva använda inställningsratten vid den vanliga avtryckaren.

/Roger

Har haft ett BP-200 i lite mer än ett år och kan bara säga att jag är nöjd med det. Stativgängan på batteripacket är faktiskt av plast på BP-200...

Märkligt, det verkar finnas två varianter av BP-200. Kollade precis på mitt eget, och på det är gängan av metall????

När köpte ni era BP-200 då? Jag tänker att kanske den ena varianten är nyare än den andra (metall- / plastgänga). Vore ju konstigt om de säljer båda varianter samtidigt.

Det är nog Canon som tänkt att den normala användaren av en EOS 300 inte hänger några tyngre gluggar i plastbajonetten. Skulle man göra detta så är dessa oftast utrustade med stativfästen (eller kan köpas separat).

BP-200/300 ger ju två fördelar. Dels bättre batteriekonomi och dels avtrycket. Sen att kameran väger lite till bidrar till lite ytterligare stabilitet.
En EOS 300+BP-200 väger 545 gram med batterier. Det lär behövas om man vill ha en tyngre glugg på. Jag som tycker min är välbalanserad med ett 70-200/2.8, och då väger mitt hus nästan 3xEOS300+BP-200 ;)

Man får ju lite mer kamera och hålla i också.

Eftersom Roger säger att han haft sitt BP-200 i lite mer än ett år och den gängan är av plast verkar det som att den senast köpta (Darrens) har metallgänga. Trevligt om det vore på det viset.

När köpte Fredrik och Johan sina batteripack månne? Och har Fredrik metall- eller plastgänga?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar