Annons

Använda studioblixtar och externa blixtar samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
jag håller på att greja med mina blixtar nu och försöker få igång min externa blixt (mets AF-1 50)ihop med studioblixtarna (visico 200w) men jag får det inte att fungera.

den externa blixten utlöses inte av studioblixtarna. men fäller jag upp den inbyggda blixten på kameran och fyrar av så löser den externa ut.
studioblixtarna utlöses däremot när jag fyrar av externa blixten med hjälp av testknappen.
vad är det för fel då?

någon som vet på rak arm hur den externa blixten ska vara inställd när man gör så här?

ETTL eller manuell? sen kan man ju även ändra grupp A B C och channel 1 2 3 4 och där står den på grupp A och channel 1

har även testat att ändra både grupp och kanal, men inget hjälpte.

tacksam för svar
/andreas
 
Du måste köra allt manuellt.

Orsak: Med eTTL skickar kamerans blixt ut en förblixt för att mäta ljuset, Denna förblixt triggar studioblixtarna. Sedan beräknar kameran blixtstyrkan och beordrar den huvudblixten att avfyras. Då har redan studioblixtarna avfyrats och hinner inte känna av att det kom ytterligare en blixt, resultatet blir mörk bild.
 
aha,, men jag testade att ställa den externa blixten på manuell, ändå löses inte den ut när studioblixtarna fyras av..
utan den externa blixten fyras endast av när den interna blixten i kameran fyras av. verkar inte som att han känner av blixljuset från studioblixtarna så att han fyrar av. förstår ingenting jag
 
På Nikons SB-900 finns ett menyalternativ som heter SU-4 vilket betyder slavläge. Tyvärr känner jag inte till Metz blixten, så jag hoppas någon annan här på FS kan hjälpa dig vidare ;)
 
japp jag har ett slavläge på min med och jag har testat att sätta på den,, men det hjälpte inte heller.
tack så mycket för att du tog dig tid i alla fall :)
 
Utlöses blixten av vanligt blixtljus eller det är en kod som hos Canons speedlite?



/Stefan R. Nilsson
 
Den interna kan ju styra den externa eftersom den har koden för att avfyra den. Därför funkar det inte.
Kan inte studioblixtarna utlösas av blixtljus? Brukar dom kunna göra. Iaf min.
Annars kan man köpa slavtändare för 100 kr till den externa eller använda en sändare till.

Metsblixten är 3e parts blixt och använder sig av blixtljus vid slavläge.

/Stefan
 
Den interna kan ju styra den externa eftersom den har koden för att avfyra den. Därför funkar det inte.
Kan inte studioblixtarna utlösas av blixtljus? Brukar dom kunna göra. Iaf min.
Annars kan man köpa slavtändare för 100 kr till den externa eller använda en sändare till.

Metsblixten är 3e parts blixt och använder sig av blixtljus vid slavläge.

/Stefan


jo studioblixtarna kan utlösas av blixtljus, det är så jag har det.. har radiotrigger på ena studioblixten, och en sån mojäng i kameraskon :)
när jag tar ett kort får ju den studioblixten signal genom triggern,, den andra studioblixten triggas av blixtljuset.

eftersom min externa blixt (metz) utlöses av blixtljus så borde väl den fyras av när han känner av blixtljuset från studioblixtarna?

men det gör han inte utan enbart av den interna blixten på kameran.
 
Koppla kameran med kabel eller radio till din kompaktblixt
Sedan ställer du hetskoblixten på manuell och optical slave mode

Ställ kameran på manuell 1/125 ISO100 och lämplig bländare kanske f/8 eller sådär

Placera blixtarna så att slavsensorn ser blixtljuset från någon av de andra blixtarna "fri sikt"

(Undvik att trigga blixtarna med hjälp av kamerans inbyggda popup-blixt)

Rock on!
 
Hej Fredrik och tack. Tanken har slagit mig också men tyvärr så vekar jag inte kunna koppla in min radiotrigger till den externa blixten, finns inget uttag på den förutom en micro usb som man har när man kopplar den till datorn.
 
ingen aning,, vet bara att mets blixten funkar fint när jag fäller upp den interna blixten och tar ett kort. men inte när studioblixtarna blinkar.

Tror du missar att vi menar att det finns två olika slavläge;

1. slavläge styrd av Canon blixtsystem, hanterar grupper A, B, C och kanaler 1 - 4
2. slavläge styrd av valfritt blixtljus

Nyfiken som jag är var jag bara tvungen att leta upp manualen till din Metz 50 AF-1 blixt och som jag tolkar det skall du ställa om din Metz-blixt till "Servo"-mode enligt kapitel 9.2.2 för att den ska utlösa på andra blixtars ljus, dvs blixtljus som saknar Canons styrsignaler.
 
tackar för det. har för mig att jag testat att sätta den på servo, men jag ska testa igen.

hur som helst så löste det sig. jag sa ju att jag inte kunde koppla min radio trigger till min externa blixt eftersom det inte fanns något sånt uttag på den som jag kunde sätta sladden i.. dock hade jag missat att det fanns en sån blixt sko på triggern som jag kunde sätta den i :)

på så vis kan jag ju trigga studioblixtarna från blixtljuset från den externa blixten nu.

dock så vill jag ändå få det att funka åt andra hållet också för jag är övertygad om att det ska gå :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.