Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda multigradepapper utan filter

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen återvänt blicken mot filmfotograferande efter att uteslutet ha fotograferat digitalt de senaste sex åren. Har tagit över min fars Canon AE-1 och hans gamla kopieringsutrustning. Vi framkallade under julhelgen en rulle 100TMX tillsammans och använde lite gamla graderade Agfa-papper för att göra papperskopior. Det var förstås enormt spännande och mycket roligt, och resultatet blev förvånansvärt bra! Jag har inte kopierat själv förut och jag fick direkt mersmak.

Så till frågan: hans kopieringsapparat är av tjeckisk modell från mycket länge sedan. Den saknar all form av filterfunktionalitet för variabelkontrastspapper. Jag köpte ett paket 13x18 Ilford multigradepapper (plast) men vet inte riktigt vad jag kan vänta mig av dessa tillsammans med en kopieringsapparat utan filtrerat ljus. Bör man pronto leta efter någon filterlösning, eller blir det ok kontrast ändå? Jag vet, jag borde ha provat ett papper när vi ändå höll på, men vi hade just då inställningen att "vi kör med de gamla papperen den här gången". Agfapapperen tar snart slut och jag undrar om de inte har åldrats (de är från 80-talet) då det inte riktigt blev den absoluta vitan på bilderna (hela papperet är ljusgrå snarare än kritvitt).

Ok så den egentligen frågan är - vad kan jag vänta mig för kontrast med ofiltrerat ljus på ett variabelkontrastpapper? :)

Mvh
Johan

Man sade mig när jag stod inför ungefär samma bryderi, med antagligen snarlik tjeckisk apparat, att Ilford Multigrade utan filter ger motsvarande resultat som om du använt ett kontrastfilter med siffran 2.

Hittar du lösa filter så kan du ganska enkelt hålla dem under objektivet för hand under belysningen.

Din apparat är kanske en Meopta Axomat eller Opemus. Det bör finnas en låda för filter ovanför kondensorn (som i sin tur sitter ovanför negativhållaren). Filterset som passar i lådan kan du köpa från Photax. Det ger bättre skärpa än filter som man håller under objektivet.

Din apparat är kanske en Meopta Axomat eller Opemus. Det bör finnas en låda för filter ovanför kondensorn (som i sin tur sitter ovanför negativhållaren). Filterset som passar i lådan kan du köpa från Photax. Det ger bättre skärpa än filter som man håller under objektivet.

Det låter bekant. Jag är på jobbet, och har dåligt minne, så kan inte verifiera det just nu, men den är väldigt lik en Meopta Axomat 4. Menar du alltså att det faktiskt går att montera filter i den? Det är ju fantastiskt! Ska kolla när jag kommer hem! Tack!

Man sade mig när jag stod inför ungefär samma bryderi, med antagligen snarlik tjeckisk apparat, att Ilford Multigrade utan filter ger motsvarande resultat som om du använt ett kontrastfilter med siffran 2.

Hittar du lösa filter så kan du ganska enkelt hålla dem under objektivet för hand under belysningen.

Tack, då har jag en bra referenspunkt!

Det låter bekant. Jag är på jobbet, och har dåligt minne, så kan inte verifiera det just nu, men den är väldigt lik en Meopta Axomat 4. Menar du alltså att det faktiskt går att montera filter i den? Det är ju fantastiskt! Ska kolla när jag kommer hem! Tack!

Det var en Axomat 4. Jag antar det är prylen på bifogad bild som är filterhållaren?

Bilagor

• 111230-filter-5989-2.jpg
    111230-filter-5989-2.jpg
    47.1 KB · Visningar: 144
Jo, det där ser ut som en filterhållare.
Gelatinfilter passar eller behöver klippas till.
Jag rekommenderar en mattskiva (mjölkvitt glas) i botten i hållaren.
Då mjukas ljuset upp en del och ger kanske ett stegs
mjukare resultat. Annars blir det lätt streck och så på bilden
om negativet har minsta repa eller damm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar