Annons

Använda ipad/iphone som extra sökare till Gopro9/10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag ska filma några undervattenssekvenser i bäckar och vill inte skrämma fisken. Så tänkte montera en Gopro 9 eller 10 på en stav och hålla i vattnet, men hade behövt se vad jag filmar. Kan man använda en ipad eller iphone och bluetooth eller wifi? Kan ju inte använda nån kabel emellan då det inte längre blir vattentätt.
Jag har testat att använda Gopros egen app Quick, men livesökaren släcks ned när man trycker på rec.
Tacksam för tips!

Jag har en GoPro 8 och där fungerar det så länge man inte kör 4K. Det borde vara bättre på nyare modeller.
Däremot är räckvidden sådär, jag använder den i akvarier med glas som är 15mm tjockt och det tappar ofta kontakten även om telefonen är bara en meter bort.

Vatten är riktigt bra på att dämpa trådlösa signaler som wifi och bluetooth, precis som Spookeds erfarenhet. Du kommer inte kunna sticka ner kameran särskilt långt innan signalen degraderas betydligt dessvärre.

Något som varit bra hade varit om det funnits stöd för extern wifi antenn. Då hade man kunnat göra en kontakt för att dra antennen upp ovanför ytan genom pinnen eller vad man har för att styra kamerans position med. Men det finns inte såvitt jag vet dessvärre. Det hade annars gått lösa även med undervattenshus monterat.

Vatten är riktigt bra på att dämpa trådlösa signaler som wifi och bluetooth, precis som Spookeds erfarenhet. Du kommer inte kunna sticka ner kameran särskilt långt innan signalen degraderas betydligt dessvärre.

Något som varit bra hade varit om det funnits stöd för extern wifi antenn. Då hade man kunnat göra en kontakt för att dra antennen upp ovanför ytan genom pinnen eller vad man har för att styra kamerans position med. Men det finns inte såvitt jag vet dessvärre. Det hade annars gått lösa även med undervattenshus monterat.
Kan ett alternativ vara att stoppa ner en antenn i vattnet. Alltså en till Wi-Fi-routern ansluten antenn?

Spännande tanke, kanske kan fungera? Jag kan väldigt lite om att skicka trådlösa signaler, bara motta. Men om det fungerar på samma sätt så är ju tanken mycket god. Enda nackdelen är att man behöver ha med en router om man inte har en telefon eller surfplatta med kontakt för extern antenn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar