Annons

Använda iPad för att sätta metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

sege

Aktiv medlem
Gammalt problem och jag hittar inga nya lösningar. En gång i tiden använde jag Pixelsync för att kunna sätta metadata på paddan och föra tillbaka till Aperture. MEd version 3 av Aperture försvann möjligheten och Pixelsync las ner.

Jag trivs mycket bättre med att se på foton på en iPad än på en skärm, jag ser det mer som foto som helhet än surar över detaljer jag hittar när jag ser på skärm. Jag vill sitta på paddan och sätta betyg, välja om jag ska behålla eller slänga och så vidare.

Jag hittar dock inget vettigt sätt att få in det i mitt workflow och jag har googlat hejdlöst men ibland hittar man inte lösningar fast de finns.

Förslag någon?

Lightroom och Photosmith. App till Aperture känner jag inte till eftersom jag inte använder programmet.

/Stefan

Mm, jag såg att Lightroom hade en lösning men jag har ett par år febrilt försökt lära mig Aperture hjälpligt så byta för det här känns lite väl jobbigt.

Tack ändå förslaget!

Förslag någon?[/QUOTE
Hej Johan!
Kanske kan du använda iPhoto för den uppgiften? Iaf går det att tagga o markera bra bilder osv
Sen ta bilderna via kamerarullen och iCloud tillbaka till aperture ? Jag har inte testat om hur det fungerar men metadata följer ju med o troligen taggarna också.
Personligen så använder jag paddan till att sortera dvs ta bort de som är suddiga osv sen skickar jag dem direkt via iCloud in i aperture där jag gör resten ...
Hälsningar Marie

Tar du in med bilderna med Camera Connection Kit på Ipaden direkt då? Fungerar det flödet för RAW-bilder också kan det vara ett alternativ eventuellt. Ska prova, tack!

Jo jag använder camera Connection kit
Och tar in bilderna direkt i paddan. Det fungerar alldeles utmärkt med RAW filer också./Marie

Lånar denna tråd för samma fråga

Jag har samma ursprungsfråga som trådskaparen. Jag har en iPad PRO. Nu i juli -16 släpptes Lightroom mobile med stöd för RAW men man kan fortfarande inte editera metadata, i alla fall inte som jag kan finna.
Det jag vill göra är följande:
Importera mina bildas via camera connection kit (fotar i RAW & har Canon 5D mkIII samt 7D mkIi)
Slänga alla sopiga bilder direkt
Sätta metadata, nyckelord främst på min iPad
Spara ut bilderna till min WD Passport Wireless PRO.
Väl hemma igen importerar jag bilderna i min Lightroom CC (kör Windows) och gör de redigeringar jag vill göra.

Lightroom på paddan har jag för att "småredigera" de bilder jag direkt vill dela med mig av till olika sociala medier, jag kan avvara dessa redigeringar, eller ta dem via CC Cloud förstås.

Eftersom de flesta appar kostar som en billig glass har jag nu köpt och testat en del men ingen gör hittills jobbet. En del sparar inte metadata alls utan appen dör... En del sparar dem men då till en jpeg men jag vill ju ha RAW. Andra, som Photosmith, är nedlagda och det känns sådär att köpa en app som redan från början är nedlagd. Positivt är att jag ätit mindre glass😜

Någon som har tips?

Bästa hälsningar
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar