Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda fler presets till samma bild i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet att de inte borde gå, men kanske någon som hittat en bakdörr till att lägga på en mall ovanpå en mall i LR?
Tänker på mallar med färdiga penseldrag och jag vill kunna lägga på multipla effekter på en bild, alternativt lägga på en effekt på en bild och en annan effekt på en virtuell kopia och sen foga ihop dom inuti LR.
Det går att gå den långa vägen genom att spara om bilden, men vill helst undvika det så jag vill jobba icke destruktivt så länge jag kan.

Tänker bl.a. på hur dessa funkar https://lensdistortions.com/lightroom/
Men dom säger så såklart också att det inte fungerar (iaf officiellt). Men det har ju funnits genvägar förr i LR som inte alla haft kännedom om så kanske någon LR guru kan detta?!?

Inte ett icke-destruktivt förfarande men det enda sättet jag vet fungerar om du använder presets som justerar samma värden är följande:
Lägg först på preset nr 1.
Välj sedan > Editera i Photoshop.
Gör inget med bilden i Photoshop utan välj bara spara och stäng Photoshop.
Du kommer då tillbaka till Lightroom och en med en ny bildfil.
Om du tar en titt på värdena som justerades med första preseten, så ser du att de är nollställda.
Och du kan nu lägga på preset nr 2.

Gör sedan om samma förfarande för varje ytterligare preset du lägger på.

Jag väljer att editera i filformat TIFF.

Alternativt kan du exportera ut filen och sedan importera in densamma.
Ett steg extra och därför föredrar jag "Editera i Photoshop"

Thommy

Inte ett icke-destruktivt förfarande men det enda sättet jag vet fungerar om du använder presets som justerar samma värden är följande:
Lägg först på preset nr 1.
Välj sedan > Editera i Photoshop.
Gör inget med bilden i Photoshop utan välj bara spara och stäng Photoshop.
Du kommer då tillbaka till Lightroom och en med en ny bildfil.
Om du tar en titt på värdena som justerades med första preseten, så ser du att de är nollställda.
Och du kan nu lägga på preset nr 2.

Gör sedan om samma förfarande för varje ytterligare preset du lägger på.

Jag väljer att editera i filformat TIFF.

Alternativt kan du exportera ut filen och sedan importera in densamma.
Ett steg extra och därför föredrar jag "Editera i Photoshop"

Thommy

Tack, men det var liksom det jag redan skrev iofs.
Det är inte samma sak som att se att värdena är nollade. Du tänker på de globala justeringarna och då kvittar det..rätt många av dessa globala justeringar går att lägga på som lager på lager. Svårare är att få till penseldrag, gradienter o liknande. Får klura på det mer annars är det som du beskriver och det är väl så jag testat hittills.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar