Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda extern blixt och inte den interna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eleo

Ny medlem
Hej.
Jag äger en Sony A100-kamera sedan några år tillbaka, har även en extern blixt till den (en HVL-F36AM).
Vill kunna avfyra den externa blixten utan att den inbyggda går av. Vad göra? Finns det någon sladd man kan köpa för att koppla ihop blixten med kameran? Går det att stänga av den interna blixten och fortfarande avfyra den externa?
Var i en fotoaffär idag och frågade, och de kunde inte ge mig en lösning, fick bara som svar att Sony är dumma. typ.
Hjälp?
 
Hej.
Jag äger en Sony A100-kamera sedan några år tillbaka, har även en extern blixt till den (en HVL-F36AM).
Vill kunna avfyra den externa blixten utan att den inbyggda går av. Vad göra? Finns det någon sladd man kan köpa för att koppla ihop blixten med kameran? Går det att stänga av den interna blixten och fortfarande avfyra den externa?
Var i en fotoaffär idag och frågade, och de kunde inte ge mig en lösning, fick bara som svar att Sony är dumma. typ.
Hjälp?

Alltså, du vill avfyra den externa blixten trådlöst utan att ha den på kameran?

Finns flera sätt, men först tänkte jag fråga varför?

Alltså, den kamerans blixt deltar inte i belysningen alls, den avfyras en liten stund innan den externa som sen ständer sig och så, ok då, avfyras kamerans blixt för att signalera att den yttre ska stänga av sig (tror det finns små variationer på det, någon annan fyller säkert på). I allafall lyser den interna blixten svagt.

Om syftet är att inte störa en modells ögon så kan du skärma av kamerans blixt med t.ex en röd plastbit.

Om du verkligen vill utlösa fjärrblixten utan hjälp av kamerans blixt behöver du ett tillbehör, typ ett sånt här:
http://www.linkdelight.com/T2C-Seagull-SYK-6-Flash-Hot-Shoe-Sync-Adapter-Trigger-for-Sony.html

Jag har handlat flera gånger från LinkDelight, billigt snabbt och enkelt så jag rekommenderar dom, men det finns i Sverige också på t.ex. fotofyndet.se mm. och säkert i massa fotobutiker också, dock inte den du var inne i, dit ska du kanske aldrig gå igen. Vilken butik var det förresrten?

Det finns också andra triggers med sladd eller radioprotokoll, t.ex. Cactus borde åtminstone fotohandlaren kunnat upplyst dig om. Ofta behövs dock en liten adapter för att kunna fästa blixtillbehör för Nikon och Canon då blixtskon skiljer sig åt, men det är bra att ha ändå och kostar som sagt bara runt en hundring att införskaffa.

Du ska vara glad och stolt över din Sonykamera och blixt. Det är suveränt enkelt att använda blixten trådlöst och även utomhus som upplättning vid motljus osv.

Läs gärna Gary Friedmans artikel om Sony/Minolta wireless flash.
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

Tyvärr är det rätt vanligt att fortfarande få såna trista kommentarer från en del fotohandlare.
Som sagt, berätta gärna vilken affär det är.

/Mats
 
Jag vill kunna fota till exempel rök utan att få bakgrunden upplyst, så därför vill jag inte ha en blixt åt samma håll som kameran är riktad...
Har du några rekommendationer på affärer som är bra på Sony? Bor i Göteborgstrakten...

Men den här delen, hur funkar den? Man sätter alltså på den på den externa blixten, och sedan?

Jag tycker mycket om min kamera, men det är som sagt jobbigt när det är knepigt att få både information och hitta tillbehör till den...
Så jag tackar dig så mycket för hjälpen :)
 
Googla lite på det, en av de vanligaste lösningarna är att sätta lite exponerad film över den internablixten så att den inte släpper igenom synligt ljus utan endast IR ljus. Då kommer du inte se "trigger" blixten.
 
Jag vill kunna fota till exempel rök utan att få bakgrunden upplyst, så därför vill jag inte ha en blixt åt samma håll som kameran är riktad...
Har du några rekommendationer på affärer som är bra på Sony? Bor i Göteborgstrakten...

Men den här delen, hur funkar den? Man sätter alltså på den på den externa blixten, och sedan?

Jag tycker mycket om min kamera, men det är som sagt jobbigt när det är knepigt att få både information och hitta tillbehör till den...
Så jag tackar dig så mycket för hjälpen :)

Ok, jag förstår syftet.

Som Calle säger så kan man täcka över kamerablixten med så att bara IR-ljus kommer fram, det räcker för att uatlösa WL-blixten, men syns inte på bilden.

Sen finns det som sagt radiostyrda triggers, eller sladd-lösningar på samma sätt som används för studioblxtar. måste dock ha adapters efteresom de flesta 3:e parts grunkor inte passar med Sony-blixtar, men det är som sagt ganska billigt oc bra att ha ändå. Räkna dock med att förlora exponeringsautomatiken, men det kanske inte är hela världen.

Ang bra affärer.
Jjag bor i Stockholm och jag tycker både Rajala och Scandinavian Photo är schyssta, har ingen aning om de finns i Göteborg dock. Annars är det med inköpa av kameraprylar när man vet vad man vill ha så det enda som egentligen skiljer mellan butiker är faktiskt priset. Skillnaden kan ju vara helt enorm och diffa hit och dit, så jag är i allafall inte ett dugg trogen nån butik, bara att söka på prisjakt. Kan handla ett objektiv från elgiganten och en kamera från Pixmania osv.


/Mats
 
Jag bor i Göteborgsområdet.

Tyvärr finns ej Rajala eller Scandinavian photo här utan man är hänvisad till Japan foto eller Expert.

Det är därför jag köper via Rajala, Cyberphoto, Scandinavian photo på nätet. När jag handlar i butik blir det faktiskt på Mediamarkt i Bäckebol. Dom har en äldre herre (+60) som är både kunnig och trevlig. Dock har dom ju begränsat utbyte i jämförelse med en "riktig" fotobutik.

Jag kan ha haft otur när jag varit inne på Japanfoto men den försäljaren jag pratade med sist kunde bara Canon och lite Nikon. Sony kunda han inte och verkade inte särskilt intresserad heller.
 
Jag bor i Göteborgsområdet.

Tyvärr finns ej Rajala eller Scandinavian photo här utan man är hänvisad till Japan foto eller Expert.

Whut?

Scandinavian Photo finns ju 10-minuter-med-spårvagn-från-Brunnsparken (Linje 4, Hållplats Mölndals Sjukhus)

Jag håller dock med om att det finns bra folk på Media Markt. Dels den herre du beskriver, och även Daniel ute på MM Sisjon.
 
Åhh tusan.

Va bra. Där har jag faktiskt inte varit. Då får jag ju se till att besöka Mölndal. Lite åt fel håll från där jag bor men spårvagn kan ju vara kul att åka. Det är inte ofta man gör numera :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.