Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Använda daggpunkt?
- Trådstartare RG
- Start datum
ROYSAN
Aktiv medlem
Så här definerade jag daggpunkt en gång i tiden:
Daggpunkt, daggpunktstemperatur, den temperatur till vilken luft måste avkylas, utan ändring av lufttryck eller innehåll av vattenånga, för att kondensation av vatten skall påbörjas. Skillnaden mellan luftens temperatur och daggpunkten är ett mått på luftfuktigheten.
När du tar in en kall kamera i stugans goa och fuktiga värme sker kondensering, den blir fuktig liksom när du tar fram en kall öl ur kylen. Det är nog den funkten du är rädd skall skada kameran.
Ett enkelt sätt är att stoppa kameran i en plastpåse om glasögonen blir immiga när du går in. Då är det ju bra med en plastpåse liggande i beredskap på hatthyllan.
Att försöka mäta daggpunkt eller ringa till flygplatsen varje dag är således ingen bra ide som jag ser det.
Daggpunkt, daggpunktstemperatur, den temperatur till vilken luft måste avkylas, utan ändring av lufttryck eller innehåll av vattenånga, för att kondensation av vatten skall påbörjas. Skillnaden mellan luftens temperatur och daggpunkten är ett mått på luftfuktigheten.
När du tar in en kall kamera i stugans goa och fuktiga värme sker kondensering, den blir fuktig liksom när du tar fram en kall öl ur kylen. Det är nog den funkten du är rädd skall skada kameran.
Ett enkelt sätt är att stoppa kameran i en plastpåse om glasögonen blir immiga när du går in. Då är det ju bra med en plastpåse liggande i beredskap på hatthyllan.
Att försöka mäta daggpunkt eller ringa till flygplatsen varje dag är således ingen bra ide som jag ser det.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Kan man säkert göra, men VARFÖR?
Måste du verkligen ha kameran i handen dygnet runt?
Ta ur minneskortet så kan du ju kolla på bilderna ändå.
Jag ser det som en säkerhet att alltid låta kameran tina.
Oavsett luftfuktighet är det mest temperaturskillnaden som styr om det bildas kondens eller inte.
Måste du verkligen ha kameran i handen dygnet runt?
Ta ur minneskortet så kan du ju kolla på bilderna ändå.
Jag ser det som en säkerhet att alltid låta kameran tina.
Oavsett luftfuktighet är det mest temperaturskillnaden som styr om det bildas kondens eller inte.
RG
Avslutat medlemskap
.
Fanken vilken smart idé första gången glasögon är nogot positivt.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, daggpunkten har ingenting att göra med luftfuktigheten inomhus.Kan man använda daggpunkten för att beräkna om man måste lägga kameran i en plastpåse när man går in i huset?
ROYSAN
Aktiv medlem
Hur tänkte du mäta daggpunkt?
Trots att marknaden är översållad med meteorologiska mätare, väderstationer, hygrometrar, termometerar, digitala väderstationer och allt skit, så har jag aldrig sett en daggpunktsmätare.
förr fanns det men väldigt avancerade, man skulle ah två termometrar en torr och en fuktig, snurra runt dem i ett snöre en stund, läsa av och gå in i tabller och beräkna daggpunkt.
Flygplanen får daggpunkt innan start av flygledaren, så han måste ju ha en modern mätare.
Avsikten där är att veta om nerisning komerm att ske.
Isiga bilrutor torde vara ett fenomen som kan förutses av om man kunde beräkna daggpunkt, men det blir ju is i alla fall....
Kanke får vi en mätare i kameran i framtiden, bättre än live Wiev kanske.
Trots att marknaden är översållad med meteorologiska mätare, väderstationer, hygrometrar, termometerar, digitala väderstationer och allt skit, så har jag aldrig sett en daggpunktsmätare.
förr fanns det men väldigt avancerade, man skulle ah två termometrar en torr och en fuktig, snurra runt dem i ett snöre en stund, läsa av och gå in i tabller och beräkna daggpunkt.
Flygplanen får daggpunkt innan start av flygledaren, så han måste ju ha en modern mätare.
Avsikten där är att veta om nerisning komerm att ske.
Isiga bilrutor torde vara ett fenomen som kan förutses av om man kunde beräkna daggpunkt, men det blir ju is i alla fall....
Kanke får vi en mätare i kameran i framtiden, bättre än live Wiev kanske.
tettimul
Aktiv medlem
Nej, daggpunkten har ingenting att göra med luftfuktigheten inomhus.
Fysiken fungerar likadant inomhus som utomhus så det spelar ingen roll vilken luft som är fuktig. Daggpunkt väl kan finnas inomhus också, fast det kanske heter kondenspunkt? Kameran blir immig även mitt i sommaren om man går in i ett växthus eller Amazoonas på Parken Zoo pga att luften är fuktig.
Visst går det att räkna fram om man ska lägga kameran i en påse men det går fortare och blir billigare om man utgår ifrån att man gör det ändå för säkerhets skull. Kallt ute, varmt inne = kamera i påse eller låt den ligga kvar i väskan bara tills den blivit uppvärmd.