Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda Canons Life-size converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Jag har läst på några ställen att man kan använda Canons Life-size converter till andra gluggar än EF 50/2.5, bl.a. Tamron 90 och Canons TS-gluggar.
Vad är egentligen Life-size convertern, en telekonverter anpassad för makro?
Kan man fokusera oändligt med den monterad?
Skillnad mot en "vanlig" telekonverter?
Om jag rent hypotetiskt skulle vilja använda mitt EF 100/2.0 till makrofoto, vad skulle en Life-size converter ge för ökade möjligheter mer än större avbildningsskala?

Utifrån specifikationerna kan man inte fokusera på oändligt utan man får förstoringsgrader mellan 0,26-1,0. Detta plus lite rimliga gissningar leder till slutsatsen att den ska kunna beskrivas som en mellanring på ca 9 mm framför en telekonverterdel på knappt 1,5X.

Konvertern är naturligtvis optiskt anpassad för 50-makrot, men det betyder inte att den per automatik är oduglig med andra objektiv (jag utgår då ifrån att den passar rent fysiskt). Att däremot köpa den för nypris i syfte att huvudsakligen använda den till andra objektiv än den är avsedd för är jag rätt skeptisk till, det känns helt enkelt inte prisvärt.

Om den används tillsammans med 100/2 så bör den ge förstoringsgrader mellan 0,13-0,34.

Tack för ett uttömmande svar Lennart,
nej, du har rätt, det känns inte som man skulle köpa en sådan ny om man inte har ett EF 50/2.5.
Bättre i så fall att kombinera ihop en annan telekonverter + mellanring(ar) för ökad flexibilitet.

Lennart har rätt, kombinerat med andra objektiv fungerar den bara i närområdet. Jag har en som jag ibland använder med mitt 100 makro och novoflexbälg. 50 makrot somjag köpte den till råkade ut för en olycka för några år sen, när jag fotade med mitt nyinköpta stativ och glömde räta ut benen ordentligt när jag ställde ifrån mig det.Tjong i betonggolvet ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar