Annons

Använda bländarring på en k100d+ FA 50mm 1,4 eller FA 43 f/1.9

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
HejHopp,

Har idag en Canon 10D plus ett bra kit med linser. Ingenting att klaga på där...eller..tja vikten och storleken kan vara begränsande i bland. Därför håller jag nu på att försöka att mecka ihop ett bra "alltid-med-sig" kit.

Just nu ser det ut som att jag kommer att välja en Pentax K100D + kit objektiv som sedan kommer att kompletteras med något (kanske lite äldre) ljusstarkare och mindre alternativ som exempelvis en FA 50mm 1,4.

Min fråga nu är hur det egentligen fungerar med bländarringen på en Pentax. Kan man använda den "som vanligt" så länge man ställer in kameran på bländar-förval / tidsautomatik dvs att man ställer in den bälndare man vill ha på objektivet vartefter kameran snabbt och smidigt väljer tiden eller? Och kommer man att se vald bländare i sökaren eller..? Någon som provat?

...och så slutligen...Fungerar detta på samma sätt även för något äldre objektiv (som fortfarande har autofokus men som utgått eller i vart fall har ett par år på nacken)?

/Gulan

Det är bara objektiv utan A-inställning där du använder bländarringen, och då bara i M-läge på kameran.

Alla autofokus objektiv har A-inställning och många äldre manuella. Bara de äldsta och de med skruvgänga saknar A-inställning.

Alla objektiv med A-inställning, dvs SMC-A, SMC-F, SMC-FA etc så ställer du enklast bländaren på kameran. Det går att använda bländarringen men då kan du inte använda bländarförval etc...

bländarring bortkastad...eller

Hmmm....men om man vill använda bländarringen (av vana eller bara effektivare använding) på exempelvis en FA 50mm/1.4 går det att göra det och fortfarande använda sig av kamerans ljusmätning utan att mickla med extra knappar eller hur gör man? ... eller är det bara "A" som gäller?

/Gulan med många men antagligen enkla frågor :)

Alla digital hus saknar avkänning av bländarringen, därför kan du inte få det fungera på ett smidigt sätt.

För att få korrekt exponering så får du antingen köra med största bländare och P-läge, då ställer kameran tiden, eller så måste man köra i M-läge och trycka på AE-L knappen (då bländar kameran ner, mäter ljuset och beräknar rätt tid) varje gång du ändrar bländare eller motiv...

Kör du objektivet på A-läge så ändrar man bländare med tumhjulet (i Av-läge), som sitter rätt för höger tumme, med lite träning är det lika enkelt som att använda bländarring.

På samma sätt som man ändrar tid i Tv-läge...

inget bländarringssnurrande mer...

Tackar för hjälpen Peter.

Jag hade helst önskat att man som på den gamla goda tiden...(hmmm om det någonsin fanns någon sådan)... kunde använda blädarringen...men den tiden är förbi...om man inte går tillbaka till analoga kameror...vilket inte kommer at hända :)

/Gulan

Kan ju säga att när jag kör manuell fokusering saknar jag en mattskiva med "katt-öga", som jag hade på min Pentax ME, faktiskt ganska svårt att fokusera manuellt med ren mattskiva, framför allt på en 50/1.4 på full bländare... skärpedjupet är inte många cm ;)

Re: inget bländarringssnurrande mer...

gulan skrev:
Jag hade helst önskat att man som på den gamla goda tiden...(hmmm om det någonsin fanns någon sådan)... kunde använda blädarringen...men den tiden är förbi...om man inte går tillbaka till analoga kameror...vilket inte kommer at hända :)
/Gulan [/B]
Det går alldeles utmärkt med alla Canons DSLR kameror, om man använder objektiv med adapter. Då känner inte kameran av att man har något objektiv på, men ljusmätningen fungerar i Av- och M-läget, och när man manuellt byter bländare följer ljusmätaren med. Jag har testat ett flertal objektiv (Contax/Zeiss, Yashica, Takumar) där det fungerar utmärkt. Man får dock klara sig utan autofokus. De flesta kamerahus har möjlighet att byta mattskiva så att det blir lättare att fokusera manuellt.

Nu var det ju iofs i Pentax-forumet du postade, så det här är kanske lite off-topic...

...fast utbyte av mattskiva tar bort autofokus

Håller med om att manuell fokus inte är en höjdare utan ett "kattöga". Detta går precis som du säger att fixa...men problemet är att man förlorar autofokusen/autofokuspunkterna vilket gör det hela lite mindre lockande...

Vad gäller canon vs pentax så håller jag med om att Canon har vissa fördelar...men det jag primärt är ute efter med en ny pentax kamera är storleken. Antar iofs att en k100D och en Canon 400D är jämförbara MEN pentax små smidiga linser gör att hela pakete förhoppningsvis kan tryckas ner i en rockficka eller i ytterfickan på en vanlig ryggsäck. Bunusen att seda kunna komplettera med vanliga batterier under en resa är en stor bonus för mig. Hittills har jag inte varit på många ställen där det inte går att få tag i fyra AA-batterier.

...så därför är jag nyfiken på att kompletter (inte byta ut) min 10D med en k100D+någon bra liten lins.

/Gulan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar