Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

använda bild utan avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag tog en bild på en lite flicka för ett tag sedan och nu vill jag använda detta foto i en broschyr för Unga Hörselskadade. Broschyren ska informera och ge tips till föräldrar som har ett hörselskadat barn. Nu är det så att jag vet inte vem denna tjejen är och jag vill så gärna använda denna bild. Projektet är fondbaserat så budgeten är alltså stram. Om hon nu skulle dyka upp och vill ha betalt, har hon rätt till det och hur mycket ska hon få betalt då?

Hoppas på svar

//Marie

Lagen om namn och bild i reklam gäller troligen inte då jag antar att utgivaren är någon form av ideell förening (i vart fall inte en näringsidkare). Det finns med andra ord ingen rättsregel som säger att du behöver tillstånd till den tänkta publiceringen.

Det problem jag kan tänka mig skulle vara om det kan anses rent brottsligt, förtal eller motsvarande. Det är kanske inte så värst smickrande att framställas som handikappad. - Speciellt om man inte är det. Tidningar verkar dock komma undan med det...

Förhoppningsvis finns det någon här som är bättre skickad att svara definitivt på den frågan.

Tror det finns fler trådar här som tar upp publiceringar av bilder, te x på okända människor. PUL-lagen har en hel del att säga till om här, även om den kan vara svår att tyda. Föreslår att du kollar upp där.

Om man använder en bild du tagit på stan då?
Utan tillstånd av alla framför linsen.. är det ok? Det blir väl samma rättsläge?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar