Annons

Använda "Avståndsmätare" som hjälp vid mörkerfoto utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har problem som f*n att få kameran att fokusera när man är utomhus och det är mörkt.

Nu syftar jag då jag ska ta en nattbild med relativt långa slutartider.

Är det långa avstånd till det som ska fokuseras på funkar det at ställa kamerans fokus på oändligt, så är det löst så att säga....värre är det med saker som kanske är 3-5m bort.

Har förstått att ficklampan är många fotografers vän i detta avseende, men mina funderingar börjar direkt runt "digitala avståndsmätare"...hur det skulle funka.

På min kamera (Minolta A2) så finns det avsåndsskala angivet för fokusering manuellt...tänkte om man kunde rikta laserpricken från avståndsmätaren mot det man ska fota, sen skruva in det avstånd den visar i kameran o få det att stämma med fokusen på så sätt.

Men det är två frågor som jag tänker på direkt, o det är:


1: Hur exakt är en sån där avståndsmätare. Visst det står angivet vissa felprocent...men iaf, ngn som provat?

2: Hur exakt är kamerans fokus i detta avseende?
Dvs om mätaren visar 5m och jag ställer in kameran på 5m.
Är kameran verkligen inställd på 5m då, eller är det 5.1m, 5.5m osv...efterssom nästa steg på kameran är 6m, dvs bara hela meter..

Kommer detta resultera i extrem oskärpa eller tar det ut sig själv med skärpedjup osv då det rör sig om ngra meter...

/Tobbe
 
1: Hur exakt är en sån där avståndsmätare. Visst det står angivet vissa felprocent...men iaf, ngn som provat?

Nej, men jag använder optiska avståndsmätare. Lasermätare mäter nog ganska exakt.

2: Hur exakt är kamerans fokus i detta avseende?
Dvs om mätaren visar 5m och jag ställer in kameran på 5m.
Är kameran verkligen inställd på 5m då, eller är det 5.1m, 5.5m osv...efterssom nästa steg på kameran är 6m, dvs bara hela meter..


Testa i dagsljus med lasermätaren och se hur resultatet blir med kameran. Då ser du om du eventuellt måste kompensera inställningen.

Kommer detta resultera i extrem oskärpa eller tar det ut sig själv med skärpedjup osv då det rör sig om ngra meter...

Knappast extrem oskärpa, men blända gärna ned några steg för säkerhets skull.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.