Annons

Använda analoga grejer på digitalt hus

Produkter
(logga in för att koppla)

think

Medlem
Hejsan!
Jag har en liten fundering, min syster har en analog systemkamera, en pentax MZ-50 och går i funderingstankar på att köpa en digital systemkamera. Hon funderade då på att köpa en pentax k10d eller k100d, och undrar då ifall hennes objektiv, ett 28-80 och ett 70-210 passar utan att tappa alltför mycket åt nåt håll? Samt om hennes blixt, en sigma EF-430 ST passar på det digitala huset?
Tacksam för svar
MVH Annika
 
Ja, objektiven passar och fungerar på samma sätt på Pentax digitala systemkameror som på MZ-50:an. Är det ett Pentax FA 28-80 och 70-210 hon har? Kan iofs vara Sigma också, nu spelar det ingen roll för även Sigmas äldre fungerar.

MZ-50 är ju en autofokuskamera som fungerar med alla Pentax objektiv som har A på bländarringen, även manuellt fokuserade objektiv. De digitala systemkamerorna fungerar på samma sätt, fast de går t o m att använda med objektiv utan 'A' vilket inte går med MZ-50:n (den var Pentax första kamera utan ljusmätning med äldre mekaniska objektiv från 70-talet utan elektriska kontakter).

Det som är värt att känna till är att de digitala systemkamerorna använder en sensor som är mindre i storlek än film, vilket gör att brännvidderna förskjuts med en omräkningsfaktor av 1,5x. Dvs - man får lägga till 1,5x till brännvidderna för att få den brännvidd som den nya bildvinkel motsvarar.

Ett 28 objektiv på en Pentax digital systemkamera ger samma bildvinkel som ett objektiv på 42mm på en 24x36 kamera.

Pentax använder en sensorstorlek som heter APS-C, vilket också konkurrenterna använder. Billigaste 24x36 kameran kommer från Canon och ligger på 26 000 kr utan objektiv.

I prisklassen under är det alltså APS-C formatet som gäller.

Sigma blixten kommer ej att fungera, för Pentax digitala systemkameror använder blixtsystemet P-TTL (som Pentax f ö introducerade i slutet av 90-talet). MZ-50 använder det äldre TTL systemet.

Sigma har blixtar för P-TTL systemet, just nu är en ny serie blixtar på väg ut - 530DG Super och ST. Finns givetvis även blixtar från Pentax. :)

Hälsar
R
 
think skrev:
Hejsan!
Jag har en liten fundering, min syster har en analog systemkamera, en pentax MZ-50 och går i funderingstankar på att köpa en digital systemkamera. Hon funderade då på att köpa en pentax k10d eller k100d, och undrar då ifall hennes objektiv, ett 28-80 och ett 70-210 passar utan att tappa alltför mycket åt nåt håll? Samt om hennes blixt, en sigma EF-430 ST passar på det digitala huset?
Tacksam för svar
MVH Annika


Värt att veta är att om de objektiv du har inte är autofokus och inte är manuellt fokuserat objektiv med "A-funktions inställning" på bländarringen, så fungerar det dåligt med K10 men utan problem med K100.
K10:an klarar inte av nedbländad mätning som är nödvändig med ett helt manuellt objektiv och mäter ljuset fel i olika grad beroende på vald bländare. En tråkig felfunktion på en annars välutrustad kamera. Möjligen finns det åtgärder som kan göras på K10:an som kan ställa till rätta felet. Det jobbas på detta hos Pentax, men är ännu lite osäkert.

Hälsar
Uffe
 
Re: Re: Använda analoga grejer på digitalt hus

uffes skrev:
Värt att veta är att om de objektiv du har inte är autofokus och inte är manuellt fokuserat objektiv med "A-funktions inställning" på bländarringen, så fungera

Uffe,

MZ-50 fungerar bara med objektiv som har 'A' på bländarringen, vilket jag också skrev i mitt svar till Annika. Så om personen ifråga har objektiv som fungerar med MZ-50, så fungerar de definitivt med Pentax digitala systemkameror. MZ-50 var Pentax första kamera utan det mekaniska länkaget till bländarringen, så den har ingen aning om bländarringen. Den fungerar bara elektroniskt, och den har inte ens en nedblädningsknapp för ljusmätaren när bländarringen är i annat läge än 'A'.

(ok, den kan ljusmäta även med andra objektiv, men den struntar i bländarringens position och kör som det är vidöppen bländare hela tiden).

Summarum: Objektiv som fungerar med MZ-50 fungerar alldeles utmärkt med både K10D och K100D.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Använda analoga grejer på digitalt hus

Roland Mabo skrev:
Uffe,

MZ-50 fungerar bara med objektiv som har 'A' på bländarringen, vilket jag också skrev i mitt svar till Annika. Så om personen ifråga har objektiv som fungerar med MZ-50, så fungerar de definitivt med Pentax digitala systemkameror. MZ-50 har inte ens en nedbländningsknapp för ljusmätaren, den mäter överhuvudtaget inte med objektiv utan 'A' på bländarringen.

MZ-50 var Pentax första kamera utan det mekaniska länkaget till bländarringen, så den har ingen aning om bländarringen. Den fungerar bara elektroniskt.

Summarum: Objektiv som fungerar med MZ-50 fungerar alldeles utmärkt med både K10D och K100D.

Hälsar
R

Säkert alldeles riktigt Roland!

Jag har fotograferat med Pentax sedan SV-tiden och via Spotmatic, K-serien och M-serien och använder nu K digi-slr. Jag hoppade över plast-autofokus-MZ-åldern, så jag är inte så väl bevandrad i de modellernas begränsningar, därför min okunnighet. Mina upplysningar till Annika var i all välmening...
Annika kan ju också tänkas vilja komplettera sin kommande digi-Pentax med ytterligare objektiv. Då kan det vara bra att känna till denna felfunktion som K10, åtminstone för närvarande, tråkigt nog har.

Hälsar
Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.