Annons

Använda 2 stycken 270ex blixtrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

zhapp

Aktiv medlem
Tänkte höra om det går att använda 2 stycken 270ex blixtar samtidigt utan någon master blixt ? Funkar det att koppla med två stycken blixt kablar om man använder en sådan här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8293739
och en till blixt kabel uppe på den andra?

Eller måste man ha en sändare och mottagare. Är väldigt ny inom blixtar och sådant så man är lite förvirrad om vad som går och inte går.

Jag är inte helt med på hur du menar. Kabeln gör bara så att du kan få blixten från huset (max 150 cm) med full automatik. Hur du skall få till 2 blixtar med hjälp av kabeln förstår jag inte.

Vill du ha två blixtar vid sidan av huset och med full automatik eller räcker det med att du kan trigga blixtarna?

Jag är inte helt med på hur du menar. Kabeln gör bara så att du kan få blixten från huset (max 150 cm) med full automatik. Hur du skall få till 2 blixtar med hjälp av kabeln förstår jag inte.

Om man klickar på den lilla bilden med ett förstoringsglas i nedre högra hörnet så kommer det upp en stor bild där man kan se att det finns kontakter i blixtskorna i båda ändarna av sladden. Det tyder på att det ska gå att kommunicera med två blixtar med den sladden men om kamerans blixtautomatik klarar det vet jag inte.

Tack båda för svaren blev nog lite flumigt när jag skrev frågan hehe. Jag skall använda blixtrarna till en macroblixt rigg ungefär likt canon mt 24 dubbelblixtar och vill kunna använda de små blixtrarna 270ex för att få samma funktion som mt 24ex. Finns det något annat sätt ifall inte detta funkar ? med sändare och mottagare?

Tack båda för svaren blev nog lite flumigt när jag skrev frågan hehe. Jag skall använda blixtrarna till en macroblixt rigg ungefär likt canon mt 24 dubbelblixtar och vill kunna använda de små blixtrarna 270ex för att få samma funktion som mt 24ex. Finns det något annat sätt ifall inte detta funkar ? med sändare och mottagare?

Men det är ju en sådan jag har letat efter till min rigg :)) Fanns inte när jag byggde den :))
Jo det borde ju funka men ljusmätningen är nog lite svår när man börjar och flytta runt med blixtarna så vette tusan om man kan lita på den till 100 % utan kanske mer till 75 % :))))

Okej ^^ Vad har du byggt för rigg Rikard? :) och hur löste du det ?
hm man kanske skall prova, använder ju manuella inställningar ändå på blixten.

Om du inte redan har två stycken 270EX så är en Dörr ringblixt en billigare lösning.

Fast det blir förstås inte riktigt samma sorts ljussättning.

Om du inte redan har två stycken 270EX så är en Dörr ringblixt en billigare lösning.

Fast det blir förstås inte riktigt samma sorts ljussättning.

Är på väg och beställa men vill vara säker på att det funkar först, hm har gått i tankarna på att köpa sådan med vill kunna bestäma hur blixten skall komma ifrån och använder mest så att jag kan rikta uppe från och ner.

Hehe jäklar det var rejäla grejer det :) ah du använder 1 kabel och har slave på den andra. Blir riktigt trevligt resultat!

Jag har en kabel . Köper jag en till så kan jag leda ut en kabel till varje fot med ljusmätning . Kommer troligtvis att överexponera lite men det kan man ju styra med nerbländning och avstånd .

Väcker tråden lite med en följdfråga...
Vet ni om det inns nån pirat i samma storlek som 270EX med E-TTL?
Tänkte spara en slant om det går...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar