Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antistatduk hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en antistatduk från scandinavianphoto och jag undrar hur man använder den? Dum fråga kanske, men jag tycker verkligen inte att dammet försvinner när man stryker den över negativhållarens glas. Jag blåser även lite försiktigt (för att inte få något saliv på glaset), men jag får inte bort dammet. När jag har strukit glaset med duken så kommer dammet direkt och ibland känns det som om dammet kommer från duken.

Det är den här duken
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=905940

/ Marcus

Jag har inte samma sorts antistatduk men samma upplevelse med min. Vet inte om mitt råd är vårdslöst men jag kör iaf med ajax putsdukar i mörkrummet (såna som är till för fönsterputs). De funkar mycket mycket bättre även på optiken..

lotelo skrev:
men jag kör iaf med ajax putsdukar i mörkrummet (såna som är till för fönsterputs). De funkar mycket mycket bättre även på optiken..

Jag har inte sett sådana (kille som jag är...), men är de fuktiga och blir det inte kladdigt då?

/ Marcus

Viledas microfiberduk funkar jätte bra. Skitar man ner den så kör man den i tvättmaskinen (utan sköljmedel) så blir den ren och fin igen.

De är fuktiga. Ungefär som pampers tvättlappar till barnrumpor (om du sett såna;)) fast det blir inte minsta fuktigt. De är ju gjorda för att få glasklart glas. Kanon till mörkrum, dataskärmar, fönster, speglar mm:)

lotelo skrev:
De är ju gjorda för att få glasklart glas. Kanon till mörkrum, dataskärmar, fönster, speglar mm:)

Jag köpte tvättlapparna igår och provade att få rent negativglaset och det gick som en dans. Drog lite fram och tillbaks och de få dammkorn som kom tillbaks kunde jag lätt dutta bort. Det blev heller inga ränder på glaset.

Tack så hemskt mycket för tipset, Lotta.

/ Marcus

Det var så lite så ;)
Har faktiskt aldrig haft så rena glas innan jag började med dem tror jag, men nu är det konstant damm och fläckfritt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar