Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anti Shake - varför olika resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle33

Medlem
Jag har haft min 5D i en månad och är jättenöjd.
Men jag blir inte riktigt klok på AS, ibland fungerar det som en dröm och ibland inte. Konica Minolta säger att AS effektiviteten beror på objektiv, brännvidd och slutartid. Men mer information har jag inte hittat. Någon som gjort tester i stil med:

3 ggr längre slutartid vid 1/8 och 18mm
2 ggr längre slutartid vid 1/20 och 70mm
1 ggr längre slutartid vid 1/125 och 300mm

etc.

Och någon som fattat vad AS indikatorn i sökaren skall vara bra för?
 
Hur bra AS funkar beror på hur mycket den som håller i kameran skakar.

Indikatorn ger ett mått på hur mycket man skakar och ger på så sätt i viss mån feedback till operatören hur pass bra man kan förväntas att antishaken skall fungera. Sedan skaka man ju i regel till kameran i viss mån när man trycker av också.

Har själv märkt att jag håller kameran betydligt stadigare vid avtrycket i liggande format än i stående.

Några fixa regler för hur långt man kan pusha antishaken finns nog inte att finna, då det antagligen är högst individuellt och antagligen varierar från gång till gång (mängden kaffedarr etc :) ). Men grovt sett borde man kunna räkna med att en dubblering av bränvid (halvering av bildvinkel) ger en halvering av längsta tillåtna slutartid.


/Richard (som bara haft sin i en vecka, edit: och dessutom bara har ett normalobjektiv)
 
Senast ändrad:
Något som man lätt kan missa är att AS inte tar bort rörelseoskärpa. Kan låta självklart men jag missade det själv.
 
Re: Re: Anti Shake - varför olika resultat?

Galaxens President skrev:
Indikatorn ger ett mått på hur mycket man skakar och ger på så sätt i viss mån feedback till operatören hur pass bra man kan förväntas att antishaken skall fungera. Sedan skaka man ju i regel till kameran i viss mån när man trycker av också.

Exakt, ska bara tillägga en sak som jag tycker måste förtydligas då jag tycker att KM:S reklam for indikatorn inte varit riktigt korrekt. Tror att Richard menar så men vill ändå förtydliga.

När jag köpte min D7D så hade jag genom KM:s info + lite nättester fått för mig att indikatorn gav information på hurivida AS vid ett givet läge kommer att kunna korrigera mina skakningar eller ej. Jag trodde att 1-2 pinnar så var det alltid lugnt!

Märkte omgående att så inte var fallet. Indikatorn gör alltså inget annat än att indikera hur mycket du skakar, den tar ingen som helst hänsyn till brännvidd eller slutartid. Du får exakt samma utslag med en 28mm eller en 300, under förutsättning att du orkar hålla 300:an lika still som 28:an alltså...

Detta gjorde att jag omgående stängde av den då jag inte såg vitsen.

Galaxens President skrev:
Har själv märkt att jag håller kameran betydligt stadigare vid avtrycket i liggande format än i stående.

Japp, & det kan skilja mycket också! Där har vi en av anledningarna till att jag för nåt tag sedan började använda indikatorn igen, detta samt att jag efter en ryggoperation märkt att jag under konvalecensen lätt blir spänd (p.g.a. lätt smärta) & därmed blir lite darrig när jag fotograferar.

Jag tänkte tidigare att jag med min erfarenhet inte skulle behöva detta hjälpmedel men just detta med höjdformatbildet, då kikar jag ofta på stapeln & skärper mig lite. Ett vertikalgrepp bör dock göra susen för att få bukt med detta samt, för mig, en frisk rygg. Jag är sååå himla darrig!

Nu har jag inga riktigt långa brännvidder men tycker mig ändock märka att jag vid 210mm, som är min längsta, inte har lika lätt att handhålla kameran med tre stegs längre brännvid än utan som jag har vid kortare brännvidder.

Detta förklaras av många med att AS ju har en begränsning i sin rörelse jämfört med den stabilisering som byggs in i objektiv som bättre kan optimeras för brännvidden.

Detta ser jag inte som något underligt & AS är en fantastisk inovation som man får på köpet. Om AS kommer lite till korta på riktigt långa brännvidder jämfört med stabiliserade objektiv så har den däremot en enorm fördel med det att man kan få stabilisering med extremt ljusstarka objektiv samt till precis vilken brännvidd man vill. Där finns ju vissa begränsningar med Nikons & Canons varianter som oftast bara är tillgängliga i längre brännvidder & i de fall de finns i kortare har lägre ljusstyrka.

Själv så funderar jag på en Sigma EX 28/1,8 DG som "vimmelobjektiv" att användas i svagt, befintligt ljus. Denna + AS blir häftigt!

//Larsa
 
marcus_karlberg skrev:
Precis, det verkar som att alla förväntar sig knivskarpa bilder på 1/10 sec och helt ärligt är det ju svårt att åstadkomma.

Jag fotograferar mycket på fri hand i befintligt ljus inomhus & är ofta nere på 1/10 & ibland även ända ned till 1/4 (klart gränsfall). Vid denna typ av fotografering av människor så gäller det, om man vill undvika rörelseoskärpa, att man trycker av vid exakt rätt tillfälle, alltså ser till att dom verkligen är stilla.

Många missar blir det & det krävs i princip ingen rörelse alls hos motivet för att det ska skita sig. Detta är dock en stor del av tjusningen med denna typa av fotografi! Sen så kan ju rörelseoskärpa även vara önskvärt ibland & jag kan faktiskt ibland ta hellre godta en lite luddig, mjuk bild än en blixtbild...

Ska även tillägga att jag ofta arbetar på detta sätt med en lätt, knappt märkbar, upplättningsblixt. Då fryser man motivet utan att blixtpåverkan märks nämnvärt.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Anti Shake - varför olika resultat?

Dimage7d skrev:
Hej, blev också lite nyfiken på detta objektiv, hittade följande inte helt positiva kommentarer:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=642

Jo jag har läst den.

Har inte hittat någon professionell test än men väl många privata tester på engelska som ligger ute på nätet. Många är mycket positiva men en del spyr också galla över front/backfokus, i princip alla dessa är Canonägare...

Anledningen till att de flesta med problem är C-ägare kan man spekulera i men förmodligen så beror det på att det finns så många Canon jämfört med exempelvis KM?

Hur som helst så har i princip alla som inte haft dessa problem varit positiva men jag vill veta mer & hoppas att den här tråden ska ge mig nåt svar. Än så länge så är det lugnt med svar så du får gärna hjälpa mig att "lyfta upp den".

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.