Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal pixlar och upplösning (detaljrikedom)

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag är mest ute efter begreppen här... Lite svårt att formulera.

Sitter och skriver en grej på engelska och söker rätt ord. Antag att du har en bild som är 100x100 pixlar. Du ändrar upplösningen i Photoshop till 500x500 pixlar. Pixlar/cm har nu 5-dubblats men detaljrikedomen är exakt densamma. Vad är det som är "resolution" och vad kallar man det andra? Vet att vissa usla scanners gör precis såhär, scannar i 600 dpi men levererar 1200. På satellitbilder snackar man om footprint.

Förklaringar och bra referenser mottages tacksamt.

Kan det vara "interpolering" du är ute efter.
Programmet "gissar" hur de nya pixlarna borde se ut med hjälp av intilliggande pixlar.

Det finns nog inga särskilda olika termer för de två begrepp du beskriver. "Resolution" kan antingen beskriva upplösning i termer av pixlar per längdenhet, t ex pixlar per cm, eller upplösning i termer av pixlar för hela bilden, t ex 100x100. Man får helt enkelt skriva vilket man menar.

Johannes

Jag har kanske förklarat dåligt, men det var inte riktigt infon jag var ute efter. Vad jag menade kan kanske bättre förklaras med ett exempel:

Antag att prylgalna Pelle har en 12 megapixel kamera med ett halvbra objektiv. Han tar en bild på Lisa som har en mönstrad klänning på sig. Eftersom Lisa står ganska långt bort och objektivet inte är så bra så kan man inte se mönstret i Lisas klänning i den resulterande bilden.

Besserwisser-Bertil tar samma bild med sin 6 megapxel kamera med ett bra objektiv. I Bertils bild går det att urskilja mönstret på Lisas klänning.

Altså, Pelles bild har fler pixlar, men Bertils bild har bättre detaljåtergivning. Vilken har högst upplösning....??

Får ta och knalla över till Centrum för bildanalys Det var ett tag sen jag läste där....

Hej Björn,
min tolkning, som jag får språkligt stöd för, är att "Resolution" bl.a. betyder lösning eller upplösning och alltså i det här sammanhanget innebär antal bildpunkter (pixlar) per längdenhet. Det "andra" torde helt enkelt bli bildstorlek...då det bara beskriver hur många bildpunkter du har till förfogande..
Om man har ett bra objektiv som kan "hålla ihop" ljuset tills det träffaren sensorn/filmen eller inte påverkar inte den egentliga upplösningen på det viset..men visst kan det ge intryck av det.

En 12 Mpixel sensor har alltid högre upplösning än en med färre pixlar, oavsett bildkvalitet..sensorn kan bara registrera det den tar emot.

I övrigt är jag nog inne på Johannes-S linje här...beskriv det du behöver åskådliggöra.

Underskatta aldrig en teknisk ordbok... ;-)

/ Magnus

Asolut!!

Björn Sjögren skrev:
Undrar altså vad det engelska ordet för detaljåtergivning är? Eller ett ord som beskriver vad som faktiskt syns, inte antalet bildpunkter.
Mjaaa... på amerikansk-engelsk användas uttrykket "absolute resolution" när man beskriver "detail analysis".
Erik J

Mangepange skrev:
En 12 Mpixel sensor har alltid högre upplösning än en med färre pixlar, oavsett bildkvalitet..sensorn kan bara registrera det den tar emot.
Nja, när man pratar upplösning ska man inte fokusera allt på en individuell komponent. Själva sensorn avbildar ingenting utan optik. Mer om detta strax.

Det var väl ett år sedan sist det var stort bråk om detta i en tråd och efter lite klurande och letande så fann jag att upplösning (eng. resolution) har två betydelser.

Den i tekniskt sammanhang vanligaste betydelsen är upplösningsförmåga, dvs hur små detaljer kan särskiljas med ett optiskt system. Man brukar åskådliggöra detta med tex MTF-diagram och visa hur många linjepar per millimeter/tum man kan särskilja. Så ur teknisk synvinkel är upplösning "detaljer per längdenhet". (Tänk på titeln till Mikael Pertmanns utmärkta artikel: "punkter per tum, linjer per tum och pixlar per tum".)

Sådana mätningar gör man på ett helt system, dvs optik och sensor med lågpassfilter och vad det nu kan vara i vägen (eller film för den delen). Man måste specificera alla komponenter eftersom de alla kan vara begränsande faktorer. Tidningen FOTO anger när de testar kameror vilket objektiv som används, ibland testas två olika (säg 50mm/1,8 och någon bra standardzoom). Ett system med en 12Mpixelsensor kan ha sämre upplösningsförmåga än en med 6Mpixel om det är så att det på den första bara blir en "grå sörja" där detaljerna flyter ihop och den senare faktiskt ger urskiljbara detaljer. Men ja, allt som oftast så har ett system med en sensor med fler pixlar bättre möjlighet att särskilja detaljer.

I det mer vardagliga livet har upplösning kommit att betyda "pixeldimensioner", dvs hur hög upplösning har en skärm (ex 1024x768) eller hur många "megapixels" har en digitalkamera?

Båda dessa funkar bra så länge man berättar vad man pratar om. Problemet blir när man säger att upplösningen är 30% högre för då pratar man i relativa termer. Eftersom "megapixels"/skärmupplösning kan ses som ett mycket slarvigt uttryck för areamått och den tekniska termen upplösning är uttryckt som ett längdmått så finns det ett svagt samband mellan dessa två, och det var detta den gamla infekterade diskussionen handlade om.

Även om det även på engelskan finns termer som "resolving power"så dras de med samma "problem" som vi när det gäller just "resolution", det används till både och. Sen har de ju också "pixel count" som kan användas, men inte är så vanligt.

Senast ändrad:
Skärpa och detaljåtergivning är en kombination av kontrast och upplösning. Oavsett om man jobbar analogt eller digitalt.

Generellt sett så är det bättre att ett objektiv har hög kontrast än hög upplösning.

Den gamla tumregeln gäller fortfarande att det är bättre att satsa på bra optik framför att satsa på ett kamerahus med hög upplösning.

Björn Sjögren skrev:
Undrar altså vad det engelska ordet för detaljåtergivning är? Eller ett ord som beskriver vad som faktiskt syns, inte antalet bildpunkter.
Detail resolution funkar tycker jag. Då tydliggör man att det inte handlar om teknisk utan upplevd upplösning. Har sett det användas om både ljud- och andra bilder där detaljåtergivningen anses vara god.

JanOlofHärnström skrev:

Den gamla tumregeln gäller fortfarande att det är bättre att satsa på bra optik framför att satsa på ett kamerahus med hög upplösning.

Det kan väl ändå inte stämma? Eller så är det bara halva sanningen ;-) Man måste satsa på "lagom" bra optik tillsammans med en sensor med "lagom" hög upplösning. Om du har en sensor på 4 st pixlar är det ju meningslöst att köpa ett "super" objektiv. Det måste ju vara kombinationen bra objektiv/många megapixlar som är åtråvärd. Men visst kan jag förstå vad du menar, har man en kamera med 100 miljoner bildpunkter måste man antagligen ha ett utomordentligt kvalitetsobjektiv för att verkligen ha nytta av sina bildpunkter.

/David

Ungefär så.
Jag föredrar min fd. 300D med EF 2/100mm framför 20D med en telezoom om det är viktigt att bilden har hög kontrast och detaljrikedom.

I praktiken ger de flesta nyare objektiv en tillräckligt god skärpa och detaljrikedom på DSLR även om sensorn egenligen klarar högre krav.

Björn Sjögren skrev:
Jag är mest ute efter begreppen här... Lite svårt att formulera.

Sitter och skriver en grej på engelska och söker rätt ord. Antag att du har en bild som är 100x100 pixlar. Du ändrar upplösningen i Photoshop till 500x500 pixlar. Pixlar/cm har nu 5-dubblats men detaljrikedomen är exakt densamma. Vad är det som är "resolution" och vad kallar man det andra? Vet att vissa usla scanners gör precis såhär, scannar i 600 dpi men levererar 1200. På satellitbilder snackar man om footprint.

Förklaringar och bra referenser mottages tacksamt.

Jag tror mig förstå att ordet "resolution" är ett ganska svepande uttryck. Det finns nog inget annat ord som skall användas, men däremot måste man precisera vilken sorts "resolution" man avser.

http://www.reference.com/search?q=resolution

Precis som "upplösning" på svenska, alltså.

...men helt säker är jag inte...

P.R. skrev:
Detail resolution funkar tycker jag. Då tydliggör man att det inte handlar om teknisk utan upplevd upplösning. Har sett det användas om både ljud- och andra bilder där detaljåtergivningen anses vara god.

Tack! Detail resolution, det kan nog funka. Skickade ett mail till en bekant i USA som sysslar med satelitbilder, men har inte fått svar än.

Vad jag ska ha det till? Hmm, lite off topic, men ändå inte. Ska försöka få det kort och begripligt:
Jag håller på att skriva en artikel som förhoppningsvis ska in i Journal of Glaciology. Jag har använt digital bildanalys för att mäta småskaliga densitetsvariationer på en iskärna vi borrade på Svalbard förra våren. Nu försöker jag argumentera för att bildanalysen har bättre upplösning än en liknande mätning med en scannande capacitansmätare (DEP). DEPn scannar visserligen varje 5 mm, men dess "footprint" är bredare, varför små detaljer försvinner.

(Nörd-info: Digital bildanalys är roligt... För den som inte har Matlab kan man köra Scilab och SIP-paketet. Gratis! Bild! )